Motor/auto ongeval

Evolv
Topic Starter

Motor/auto ongeval

#1 , 13 feb 2016 15:25

Beste,

Ik heb vrijdagmorgend 5/2/2016 om 4.40u een ongeval gehad met de motor. Ik reed naar het werk en zat op de hoofdweg.
Uit een zijstraat van rechts komt een auto de baan opgeschoten. Hierdoor moest ik uitwijken en kwam ik naast de auto op het andere baanvak terecht.
Waardoor ik dus ineens gebruik maakte om voorbij te rijden. Wanneer ik naast de auto reed besliste die om links af te slaan. Waardoor die mij dus meenam en ik de wagen aan de voorkant van haar wiel en de bestuurdersdeur heb geraakt. Waarna ik dan ook gevallen ben. Gevolgen: stijf been, stijve schouder, stijve nek, whiplash, oorsuizen. Papieren zijn opgemaakt. INFO : 'de straat waar de wagen uitkwam van rechts en de volgende straat links die zij in wou draaien is maar liefst 20-30 meter van elkaar af'.

Op de schets staat getekend dat zij uit de straat van rechts kwam en de baan opschoot en daarna links in wilde draaien. Op de schets staat de wagen op de hoofdbaan getekend ( wel met een pijl erachter dat ze van uit die zijstraat van rechts kwam ) en mijn motor staat naast haar auto op hetzelfde baanvak getekend.

Bij opmerkingen staat het volgende geschreven: A= motor , B= auto

Auto: Voertuig B neemt afslag om naar 'straatnaam' te gaan. Voertuig A maakt manoeuvre om in te halen. Bij de inhaling botsen de voertuigen.

Motor (ikzelf): B komt uit zijstraat en rijd voor A in. A wijkt uit waarna B de 'straatnaam' indraait en A meeneemt.

Heb gisteren eens gebeld naar mijn verzekeringsmaatschappij en heb al te horen gekregen dat de tegenpartij mij in fout stelt. Waarvan ik wel geschrokken was want was er van overtuigd dat ik in mijn recht was. Mijn verzekering zegt dat ik in mijn recht ben en dus nog eens gaat luisteren bij de tegenpartij en desnoods wordt het een proces.

Wat zijn jullie gedachten hiervan?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 13 feb 2016 16:09

Dus, wacht even. Als ik het allemaal goed begrijp :

Die wagen (tegenpartij) komt uit de zijstraat gereden, en was voorrangsplichtig ?
De tegenpartij verleent jou geen voorrang, en komt de voorrangsweg opgereden.
U dient derhalve de tegenpartij te te ontwijken.
Terwijl u de tegenpartij ontwijkt en voorbijrijdt, besluit tegenpartij om de zijstraat links in te slaan.
U botst in haar linkerflank, en komt daarbij ten val.

Zoiets ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Evolv
Topic Starter

#3 , 13 feb 2016 16:34

Klopt helemaal hoe u het vertelt. En hierbij raak ik haar in het voorste wiel en bestuurdersdeur.

Mvg

Reclame

Evolv
Topic Starter

#4 , 13 feb 2016 16:36

De wagen (tegenpartij) is voorangsplichtig.

Evolv
Topic Starter

#5 , 14 feb 2016 23:09

Voor de duidelijkheid:
https://www.google.be/maps/@51.052731,5 ... 312!8i6656

De vrouw kwam uit de aardeweg 1 richtingsbaan. Zij komt de baan opgeschoten voor mij en moest de eerstvolgende baan links in.
Foto maakt het duidelijk hoe kort opeen de straten liggen.

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 feb 2016 22:53

Ik reed naar het werk en zat op de hoofdweg.

Uit een zijstraat van rechts komt een auto de baan opgeschoten.
Hierdoor moest ik uitwijken en kwam ik naast de auto op het andere baanvak terecht.
U had voorrang, maar er werd u geen voorrang verleend.

Daardoor komt u op de andere rijstrook.
Uw beslissing om wat u noemt "voorbij te rijden", was geen vrije beslissing, ze was het directe gevolg van de overtreding van de tegenpartij.
Wanneer ik naast de auto reed besliste die om links af te slaan.

Deze mag niet afslaan wanneer de bestuurder zelf ingehaald wordt ...
Papieren zijn opgemaakt. INFO : 'de straat waar de wagen uitkwam van rechts en de volgende straat links die zij in wou draaien is maar liefst 20-30 meter van elkaar af'.
Staat dat zo op het EAF ?

20-30m is peanuts
Zelfs aan "maar" 50 km/u een kwestie van 2 seconden ...
(Dit is op Streetview zone 70, met niet-toegelaten verhoogde inrichting op kruispunt, 20m = 1 seconde ...)

Er zijn zelfs kruispunten waar zijwegen op 20-30 meter afstand met één voorrangsbord geregeld worden ... en kijk, dat is hier zelfs het geval !

STOP op "aardeweg"
Die is blijkbaar niet opgevolgd.

Op de schets staat getekend dat zij uit de straat van rechts kwam en de baan opschoot en daarna links in wilde draaien.
Mooi zo ...
Auto: Voertuig B neemt afslag om naar 'straatnaam' te gaan. Voertuig A maakt manoeuvre om in te halen. Bij de inhaling botsen de voertuigen.
Motor (ikzelf): B komt uit zijstraat en rijd voor A in. A wijkt uit waarna B de 'straatnaam' indraait en A meeneemt.
Heb gisteren eens gebeld naar mijn verzekeringsmaatschappij en heb al te horen gekregen dat de tegenpartij mij in fout stelt.
Vooral niet mee akkoord gaan.
Gezien je er het slechtst aan toe bent, heb je eigenlijk niets te verliezen.

Hopelijk heb je rechtsbijstand ?
Als tegenpartij niet wil toegeven, naar de rechtbank.

Evolv
Topic Starter

#7 , 15 feb 2016 23:45

Beste,

Bedankt voor deze zeer informatieve reactie. Morgen moet ik bij de bank zijn ivm andere zaken en ga zeker nog eens luisteren bij de persoon die mijn dossier behandeld.

Ik heb inderdaad rechtsbijstand en indien nodig naar de rechtbank dan.

Mvg Mario

Evolv
Topic Starter

#8 , 15 feb 2016 23:47

De persoon die mijn dossier behandeld heeft een foto van streetview bij in het dossier gestoken.

Inazuma

#9 , 16 feb 2016 21:58

Nog een vraagje, is er politie ter plaatse gekomen, en een PV opgemaakt van het ongeval ?
Gaat om een ongeval met gewonde, dat is dus verplicht aan te geven bij politie.
Alsnog doen, indien dat nog niet gebeurd is.

Whiplash is serieus- kan je jàren of de rest van je leven parten spelen ...

Of er op strafrechtelijk gebied ook effectief iets mee gebeurd is tegenwoordig twijfelachtig .
Parket vervolgt liever banale overtredingen dan echte ongevallen ...
Maar het zal dan op basis van dit dossier zijn dat u (uw rechtsbijstandverzekeraar) naar de burgerlijke rechtbank kan stappen als tegenpartij haar verantwoordelijkheid blijft ontkennen.
Sneller gaat het er niet door worden ...

Evolv
Topic Starter

#10 , 17 feb 2016 23:23

Beste,

Ja er is politie bij gekomen maar er is geen PV opgemaakt. Heb wel even in de krant gestaan (hln.be) waarin stond dat de motorrijder licht gewond was.
Heb gemaild naar hln.be en die zouden die info van de politie hebben dus de politie weet da ik licht gewond ben.

Mvg

Inazuma

#11 , 18 feb 2016 16:47

Ja er is politie bij gekomen maar er is geen PV opgemaakt.
Kiekens :roll:

Langs politie, en alsnog PV laten opmaken

Art 52.3
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /229-art52

Heb wel even in de krant gestaan (hln.be) waarin stond dat de motorrijder licht gewond was.
Heb gemaild naar hln.be en die zouden die info van de politie hebben dus de politie weet da ik licht gewond ben.
Reporters entertainen is blijkbaar belangrijker ...

Evolv
Topic Starter

#12 , 18 feb 2016 18:01

Beste,

Aangezien de tegenpartij er het meeste wil uithalen en mij proberen in fout te stellen of zelfs 50-50 halen zodat ze echt niet alles moeten gaan betalen zullen ze het waarschijnlijk tot een rechtzaak laten komen. Daar weet ik dinsdag 23 februari meer van. Mijn verzekering heeft een brief naar de tegenpartij gestuurd vorige week vrijdag ( 12-02-2016 ) ivm zij die in fout zijn. Dus dinsdag ( 23-02-2016 ) gaat mijn verzekering de tegenpartij nog eens contacteren en weet ik meer. Stel dat de tegenpartij niet wil toegeven en het tot een rechtzaak laat komen dan vertelde mijn verzekering dat dit minder lang ging duren als er geen PV is opgesteld dan als er wel een zou opgesteld zijn. Omdat ze bij de rechtbank moet wachten op de PV dan ook nog. Daarom heb ik mijn twijfels over nog een PV te laten opmaken. Ik zou dit zo snel mogelijk onder de voeten willen nu we maar met 1 wagen zitten en dus beperkt zijn.

Mvg

Evolv
Topic Starter

#13 , 29 feb 2016 11:57

Mijn verzekering heeft 12 februari een aangetekende brief gestuurd naar de tegenpartij en die hebben nog altijd niets laten weten. ( of ze toegeven dat hun bestuurster in fout is of dat ze 50-50 willen of mij in fout stellen ). Hoelang krijgen zij hiervoor eigenlijk de tijd als er een aangetekende brief is verstuurd? Ik zou graag willen weten waar ik sta aangezien ik ontriefd ben.

Evolv
Topic Starter

#14 , 11 mar 2016 21:00

Hallo alleen. De tegenpartij heeft mij dus in mijn recht verklaard. Iemand met gelijkaardige situatie kan hier dus wel iets aan hebben.
Groeten allen

Evolv
Topic Starter

#15 , 11 mar 2016 21:01

Hallo allen,
De tegenpartij heeft mij dus in mijn recht verklaard. Iemand met gelijkaardige situatie kan hier dus nog iets aan hebben.

Groeten

Terug naar “Verkeersongevallen”