Dus jij denkt dat Colruyt zijn gelijk NIET zal halen voor de rechtbank, als zij per ongeluk hun domein laten verlopen en Bartje Colruyt dit oppikt? Yeah, right... Ik ben er zo goed als zeker van dat Bartje de domeinnaam netjes zal moeten teruggeven aan Colruyt (en vergeet niet dat Colruyt een familienaam is, hé!).
Als het echter over vandecasteele.be gaat (ik zeg maar wat), zal Bartje Vandecasteele véééééééééél meer kans maken op succes indien hij de domeinnaam kan bemachtigen en gebruiken als persoonlijke website. Bekendheid van een naam heeft dus weldegelijk invloed op wat een rechtbank zal beslissen...
Mijn vraag blijft nog steeds dezelfde. Op basis waarvan denk je dat? Op zich haal je nu louter twee zelf uitgevonden voorbeelden aan.
Mijn punt is dat het zowel voor een bekend bedrijf als voor een minder bekend bedrijf zeer moeilijk zal zijn om zijn slag thuis te halen op basis van de wettelijke regels ik reeds citeerde. Louter op basis van een buikgevoel of omdat "de grote jongens altijd winnen", ga ik mijn mening niet wijzigen.
Ivm de regels tegen cybersquatten (Art. XII.22 WER) is er volgens rechtspraak onder meer sprake van een legitiem belang indien:
- - de domeinnaamhouder als individu, onderneming of andere organisatie algemeen gekend is onder de domeinnaam, zelfs al heeft hij geen privatieve rechten op de naam bekomen; of
- de domeinnaamhouder op een legitieme en niet-commerciële of op een eerlijke wijze gebruik maakt van de domeinnaam zonder uit winstbejag consumenten aan te trekken op misleidende wijze of het betrokken onderscheidingsteken te bekladden.
Als je naam identiek is als degene van het bedrijf, in welke mate zou dit legitiem belang anders beoordeeld worden of het gaat om een bekend of onbekend bedrijf?
Haal een stuk rechtspraak, rechtsleer of wetgeving aan dat het tegendeel zegt en ik wil je gerust volgen in je visie. Je moet voor een rechtbank ook niet komen opdagen met argumenten die starten met "ik ben er zo goed als zeker van dat ...".