Ik ben 29 jaar, ongehuwd, momenteel werkloos (af en toe een interimjob) en druk op zoek naar een ‘vaste’ job en officieel nog gedomicilieerd bij mijn ouders en nog nooit eerder in aanraking geweest met het gerecht (blanco strafblad).
De feiten: op een blauwe maandag raakte ik betrokken in een caféruzie, op zeker ogenblik werd ik in al het tumult met geweld aan de mouw getrokken door één van de toegesnelde flikken, in eerste instantie heb ik beleefd gevraagd om mij los te laten, toen dit resulteerde
in een aanval van de 2de agent, ben ik compleet door het lint gegaan en enkele seconden later bevonden de 2 flikken zich onder het cafébiljart.
Het resultaat: Een dagvaarding om te verschijnen voor de correctionele rechtbank wegens weerspannigheid en slagen en verwondingen ten overstaan van agenten in actieve dienst.
Na de nodige inlichtingen ingewonnen te hebben heb ik besloten om zelf mijn verdediging op te nemen voor de correctionele omdat ik niet over de financiële middelen beschik om een advokaat te betalen.
Mijn vraag: Op welke manier kan ik mij verdedigen en welke straf moet ik pleiten opdat
(rekening houdend met mijn blanco strafblad):
1) mijn straf niet zou resulteren in een strafblad (anders gedurende 3 jaar geen kans meer op een vaste job)
2) ik geen hoge boete te betalen zal hebben (gezien mijn beperkte financiën en om te vermijden dat mijn ouders zouden lastiggevallen worden door deurwaarders e.d.)
Welke straffen resulteren wel en welke niet in een strafblad?
Resulteert bv het krijgen van alleen maar een boete of een voorwaardelijke straf in een strafbladnotering?
Ik wil met deze beroep doen op jullie kennis en ervaring ter zake, alle reacties zijn welkom en kunnen eventueel helpen.
PS: Iemand wil in mijn voordeel komen getuigen, kan iemand mij vertellen welke procedure ik dien te volgen opdat dit zou mogelijk zijn?
Dank bij voorbaat.