Dit heeft nu niets met mijn oorspronkelijk vraag te maken, maar dit wel een antwoord op de reactie van Dieke. Dit heeft absoluut niet met beroepseer te maken, en deze vraag is dan ook specifiek bedoeld voor het volwassenenonderwjis :
1) In het volwassenenonderwijs ligt de nadruk op het verstrekken van vakkennis en niet zozeer pedagogische ontwikkelingen. De leraren daar zijn mensen uit het vakgebied en dikwijls niet (sterk) pedagogische opgeleid.
2) Het moeten naleven van de juiste spelling betekent dat men zich een andere methodologie en vakinhoud moet eigen maken. Dit kan niet volgens de meeste van mijn collega's. Ze hebben al werk genoeg met de eigen vakinhouden. Dit zou trouwens een disciminatie zijn tov de leraren Nederlands.
3) Het gaat wel degelijk niet om vakgebonden terminologie of vakinhouden maar eerder om taalfouten zoals dt-fouten, tussen n, enz... Dingen die dus geen echte taal- of spellingsfouten zijn.
4) Gezien de structurele, fonetische en semantische moeilijkheden in het Nederlands is het niet voor iedereen (zelfs niet voor leraren) evident om die spelling te kennen.
5) Bovendien kan een directie zelf geen eisen stellen, maar is zij ook gebonden aan de regels.
Vandaar dus mijn vraag : wat zijn de regels.
1) Elke persoon die lesgeeft wordt verondersteld daar de nodige vaardigheden voor te hebben, inclusief een correct taalgebruik. En het is niet omdat het volwassenenonderwijs is dat men slordig moet zijn. Tenslotte kan je in bepaalde van die opleidingen ECHTE diploma's krijgen die tot ECHTE jobs leiden.
2) Correct taalgebruik zou een onderdeel moeten zijn van ons volledige leven en niet alleen van ons werk.
3) dt fouten zijn geen echte taalfouten? Qué? (zou Manuel zeggen) ... als dat geen fout is ... da's zowat de ergste!!!
4) Nederlands is op het vlak van spelling e.d. echt niet veel moeilijker dan bepaalde andere talen. En aangezien het onze moedertaal is, zouden we ze nog best van al moeten kunnen.
5) De directie heeft hier volgens mij echt wel gelijk hoor ... wat voor een uitstraling heeft een school als ze niet eens foutloos kan schrijven?
Ja, ik ben leerkracht (in volwassenenonderwijs zelfs) en ja, ik vind foutloos schrijven belangrijk. Soms sluipt er wel eens een foutje in mijn cursussen, maar ik lees en herlees altijd met zorg.
Nog een truukske dat niet veel tijd kost: kom met een collega overeen om elkaars cursussen te lezen. Dat kost niet veel tijd en je vindt altijd makkelijker fouten in andermans teksten dan in je eigen materiaal. Zo'n cursuske lezen tussen de soep en de patatten kost niet veel werk en je helpt er elkaar mee.
Djeezes ... uw collega's zijn duidelijk van dat soort dat de vele clichés rond leerkrachten doen ontstaan!
Lenny