overlijden moeder

Lenart
Topic Starter

overlijden moeder

#1 , 03 jan 2016 15:19

Hello,
Vandaag, heel toevallig, via Google vernomen dat mijn moeder overleden is op 15 juli 2015.

Ik ben haar enige zoon, sta zelfs niet vermeld in het overlijdensbericht.

Ik moet eerlijk toegeven dat we eigenlijk zeer weinig contact hadden, met Nieuwjaar eens bellen en dat was het meestal.

Hoe kan zoiets. :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2016 15:55

Moet je niet aan ons vragen, maar gewoon even de relatie met uw moeder zelf en de rest van de familie onder de loep nemen.

Xenophon

#3 , 03 jan 2016 15:57

Gecondoleerd, om te beginnen.

Tja, moeilijk te zeggen zonder de omstandigheden te kennen. Misschien wilde haar omgeving u niet bereiken en heeft men 'en stoemelings' eea geregeld, hetgeen uiteraard verre van correct is, misschien wist men niet af van uw bestaan. Indien de verstandhouding totaal zoek was heeft ze misschien te kennen gegeven dat men u niet mocht contacteren. Allemaal giswerk uiteraard, indien u het al niet weet dan wij zeker niet. Indien er geen personen uit de onmiddellijke omgeving het nodige doen denk ik dat in principe de burgerlijke stand eea moet nakijken en u via de politie verwittigen. Tenminste, normaal gezien.

U bent zeker veronderstel ik, want voor dergelijke zaken van google afhangen lijkt me toch nogal bizar? Best contact opnemen met de gemeente en u bekend maken + de administratieve molen opstarten. Let op dat u geen daden van aanvaarding nalatenschap stelt zonder meer info te hebben over de omstandigheden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

roharro

#4 , 03 jan 2016 16:08

Het is merkwaardig dat de tollenaars u niet hebben weten te vinden voor het innen van mogelijks verschuldigde erfenisrechten.
Bent u wel zeker dat het uw moeder is en geen naamgenote???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 03 jan 2016 16:59

Het is merkwaardig dat de tollenaars u niet hebben weten te vinden voor het innen van mogelijks verschuldigde erfenisrechten.
Roharro, onderschat die 'tollenaars' niet. Misschien weten zij beter dan wie dat het geen zin heeft achter die nalatenschap aan te gaan.
Heb zo iets persoonlijk in mijn omgeving ook meegemaakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lenart
Topic Starter

#6 , 03 jan 2016 17:32

@ mava105 : de relatie was niet echt goed maar ze belde nog 7 april jl.en we hadden geen ruzie of zo.
@Xenophon : haar omgeving wist/weet goed genoeg waar we wonen. En ja het overlijdensbericht is echt : alle namen en plaatsen kloppen !
@roharro : haar huis had ze al op lijfrente verkocht of er nog iets anders was weet ik niet, de 'tollenaars' zullen alles gekregen hebben waarschiijnlijk.

Mijn vrouw heeft hetzelfde meegemaakt, alléén was ze eveneens onterfd, er was nog een overschot van toen nog 40.000 BF die ze geweigerd heeft !

Ik denk dat ik dit gewoon laat rusten.

Lenart
Topic Starter

#7 , 26 jan 2016 15:01

Spijtig genoeg is er een vervolg.

Ik kreeg een brief van de Vlaamse Belastingsdienst dat ik een aagifte moet doen.
Als ik dat niet doe krijg ik zelfs een boete.
Gebeld naar de Vlaamse Belastingsdienst, de Federale overheid, de registratie
en tenslotte een notaris, die mij alleen maar geld gaat kosten omdat ik niks kan
aangeven.
De familie is van geen help, niemand weet van iets, ook gebeld hoor en zelfs de begrafenisondernemer die
eigenlijk tegenspreekt dat ze van niks weten.

De Federale overheid wist me wel te zeggen dat er geen onroerend goed was.

Ingewikkeld en vooral vervelend.

Ik heb een afspraak met de notaris donderdag, is er iets waar ik speciaal moet op letten.

roharro

#8 , 26 jan 2016 15:23

Verwerp gewoon de erfenis.

Lenart
Topic Starter

#9 , 26 jan 2016 15:37

@roharro : U heeft waarschijnlijk wel gelijk, de notaris kan het nodige doen, 't zal wel wat kosten maar dan ben ik van miserie af.

roharro

#10 , 26 jan 2016 15:46

U kan het zelf doen voor bijna geen geld. Ga verwerpen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg (waaronder de gemeente van de overledene ressorteert). Dat kostte slechts 35 EUR, mogelijks nu nog steeds.

Lenart
Topic Starter

#11 , 26 jan 2016 16:03

Bedankt voor uw reactie, nu dat ik toch een afspraak heb met die notaris
zie ik wel hoe het verloopt, ik woon namelijk toch een eind van de gemeente
waar de overledene woonde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”