Gratis herstelling toestel (garantie) maar nadien toch factuur

giserke

Re: Gratis herstelling toestel (garantie) maar nadien toch factuur

#16 , 19 jan 2016 17:47

Toestel gekocht mei 2015?
Dit is dus nog binnen de garantie.
Na 6 maand kan de verkoper vragen dat de koper bewijst dat het defect een gevolg is van een fabricagefout.
Zelden gebeurt dit. Tenminste wanneer er geen onbetwistbare schuld van de koper kan worden aangetoond, en beroept men zich toch op de commerciële garantie.
De verkoper heeft dus het toestel aanvaard zonder bewijs van fabricagefouten? Dan moet de verkoper dit toestel onder garantie herstellen.

Heeft TS iets ondertekend?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#17 , 19 jan 2016 17:48

Ik zou ze toch nog een AS sturen, waarom ze het toestel niet in garantie hersteld hebben. De wet zegt dat je na 6 maand als koper, moet bewijzen dat het defect reeds bestond bij aankoop, doch ze hebben u de gelegenheid niet gegeven dit te bewijzen.
Dus is het toestel hersteld in garantie, en is hun factuur nietig, eis u geld terug.
Dat de winkel eens bewijst aan de hand van de factuur van de fabrikant, of het al dan niet hersteld is in garantie.
Kan zijn dat de TS iets ondertekend heeft bij afgifte van zijn Iphone. Wat staat daar op?

Blaatpraat

#18 , 20 jan 2016 16:15

Tweejarige garantie: een fabel?

U stuurt een broodrooster, die een klant eind vorig jaar bij u kocht, naar de fabrikant voor herstelling. Nu blijkt dat de fabrikant kosten aanrekent voor de her¬stelling terwijl die binnen de garantieperiode van twee jaar viel. Kan dat dan?

Stel, een klant kocht eind vorig jaar bij u een broodrooster. Nu is het toestel defect en hij brengt het bij u binnen om te laten herstellen. U ver¬zekert de klant dat dit geen probleem is, de herstelling valt immers binnen de garantieperiode van twee jaar en is dus zelfs kosteloos. Wanneer het toestel na herstelling terug binnenkomt, blijkt dat de fabrikant toch kosten aanrekent voor de herstelling. Uw klant is hier ook niet zo gelukkig mee. “Ja maar, mijnheer”, zegt hij, “u had toch gezegd dat dit nog binnen de garantieperiode viel? Hoe kan het dan dat ik nu opeens wel voor de herstelling moet betalen? Leg me dat eens uit…”
Je vergeet te vermelden dat deze garantie enkel telt tussen eindverkoper en consument.
Als je als consument het toestel binnen draagt onder garantie, en jij als verkoper brengt dit naar de fabrikant, kan deze inderdaad kosten aanrekenen.
Deze fabrikant is immers niet verplicht om garantie te geven aan tussenpersonen.
Enkel maar als deze fabrikant direct aan consumenten zou verkopen, zou deze, enkel voor de consumenten, ook 2 jaar garantie moeten aanbieden.

Als ik beide alinea's lees van jou, zag ik er dus dat in: consument gaat naar verkoper. Verkoper gaat naar fabrikant. Fabrikant vraagt geld voor herstelling. Verkoper probeert dit door te rekenen aan de klant, maar gaat hierbij in de fout.

Reclame

kat007
Topic Starter

#19 , 25 jan 2016 13:38

De eindverkoper zou eerlijk moeten zijn en de klant moeten verwittigen indien blijkt dat er aan de herstelling kosten verbonden zijn.
Niet eerst zeggen bij het binnen brengen van het toestel: het is gratis en nadien toch factuur sturen.
Van zodra hij weet dat er kosten aan verbonden zijn moet hij de klant verwittigen en hem de keuze laten : herstelling (met kosten) of geen herstelling.
En de eindverkoper weet dat je voor een factuur van 60 euro geen advocaat gaat nemen om de factuur aan te vechten en profiteert natuurlijk van dit feit.

Blaatpraat

#20 , 25 jan 2016 14:05

Voor 60 euro zou ik inderdaad geen advocaat nemen, maar het heft zelf in handen nemen bij de vrederechter.
Voor de verkoper telt immers hetzelfde: ofwel veel meer uitgeven aan een advocaat, ofwel een "geste" doen (wat in feite inhoudt dat deze gewoon de wet volgt) en die 60 euro kwijtschelden.

Tuurlijk moet je dan een halve dag congé nemen (of een volledige dag als je geen halve dag kunt krijgen), maar het de verloren inkomsten steek je ook gewoon in je eis naar de verkoper toe.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#21 , 25 jan 2016 14:37

Aan TS: kan u even antwoorden wanneer u het toestel gekocht heeft? Op die manier kunnen we onze antwoorden gericht geven zonder alle hypothetische mogelijkheden te moeten afdekken.

giserke

#22 , 25 jan 2016 17:49

Je zou inderdaad principieel juridische stappen meoten ondernemen. De reden waarom ze het niet gratis willen doen is omdat men donders goed weet dat bijna niemand verder gaat.

kat007
Topic Starter

#23 , 29 jan 2016 09:58

Bedankt voor alle advies en raadgevingen maar de 60 euro is betaald en ik ga er verder geen tijd en kopzorgen meer insteken.
Bij die elektro zaak zet ik alvast geen voet meer binnen en wat ik hieruit geleerd heb is : altijd een schriftelijk bewijs vragen dat de herstelling gratis is en als er toch een factuur volgt onmiddellijk aangetekend reageren (en niet zoals wij in de zaak want dan heb je geen bewijs).

Lanox
Juridisch actief: Nee

#24 , 29 jan 2016 10:09

U blijft dus om de hete brij heen draaien. De vraag die relevant is voor dit forum is niet of u garantie krijgt maar of u recht hebt op garantie en het zodoende kan afdwingen. Antwoord dus eindelijk eens wanneer u het toestel heeft aangekocht.

Terug naar “Gebrekkige Producten”