Alcoholgebruik krijgt volgens mij disproportioneel veel aandacht.
Het heeft ook disproportioneel veel gevolgen ...
M.i. maakt het weinig uit of men een ongeval heeft omdat men in slaap valt achter het stuur, dronken is, of afgeleid wordt door [kinderen, gsm, bedieningspaneel, reclameborden, vul in]. De gevolgen zijn dezelfde (i.e. groot metalen voorwerp knalt tegen x kph tegen persoon/object).
Alle oorzaken van ongevallen moeten aangepakt worden, niet enkel diegene die achteraf gemakkelijk te meten zijn.
Je kan stellen: 'ok, maar intoxicatie duurt minstens enkele uren - iemands aandachtigheid kan daarentegen onmiddellijk terug bijgesteld worden'. Dat is waar. Sommige mensen beslissen dat ze met 4 pintjes op nog kunnen rijden, anderen beslissen dat ze perfect kunnen rijden en sms'en tegelijk – beide zijn attitudes die leiden tot ongevallen en beide moeten even hard aangepakt worden.
Ik wil hierbij ook aangeven dat mijn vrienden-/familiekring erg anti-drinken+rijden is, dus zie ik het vanzelf als een minder invloedrijke factor dan het misschien in werkelijkheid is. I.e. ik heb een beetje het beeld dat je echt een randgeval moet zijn om dronken de auto in te kruipen.
Ik blijf desondanks bij mijn standpunt - verkeersdoden is een wicked problem dat zich niet laat reduceren tot 'strengere alcoholregels = minder verkeersdoden'.