woonstvergoeding

djirki
Topic Starter

woonstvergoeding

#1 , 16 jan 2016 11:00

Wij zijn 3 j geleden gescheiden. Hij is met iemand anders gaan samenwonen en ik bleef in het huis wonen met de 2 kinderen. Ik betaalde de lening verder af en daardoor is er bepaald dat ik geen huur dien te betalen, mits ik de lening verder afbetaalde.
We zijn nu zover het huis te gaan verdelen. Ik zou het graag overkopen om de kinderen hun thuis te laten behouden. Het huis is door de notaris geschat op 265000 en ik zou het huis willen overnemen aan die prijs, maarrrrr.....
overal waar mijn ex me op kan pakken zeg maar, zal hij het niet laten. We hadden een overeenkomst getekend bij de vereffening en verdeling, waarin ik had gezegd dat ik het huis aan 345000 zou verkopen. Toen wist ik echter nog niet dat ik in de mogelijkheid zou zijn om het huis over te kopen. Dit haalt mijn ex nu aan waardoor ik het huis niet kan overnemen. Mijn advocaat wil de overeenkomst nu herroepen maar dan zijn we terug van nul af. Ik weet nu even niet of ik de raad van mijn advocaat ga volgen. Het is zo omslachtig wanneer je niet tot een akkoord komt telkens in de scheiding. Ik heb het gevoel alsmaar toe te geven, anders geraken we er niet uit en is uiteindelijk al ons geld naar advocaten en notarissen gegaan. pfffff

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jan 2016 12:48

Het probleem hier is dat u tot een akkoord was gekomen en daar nu onderuit wil. Waarom bent u indertijd akkoord gegaan met die 345000? Hoe kon u overigens weten dat het voor 345000 verkocht zou raken? Ik vind het een slechte overeenkomst die mogelijk niet uitvoerbaar zal zijn indien geen koper opdaagt aan die prijs, maar het is een overeenkomst.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

djirki
Topic Starter

#3 , 17 jan 2016 11:57

Ik had in de overeenkomst gezet het huis te verkopen aan 345.000. Toen wist ik niet dat ik het zou kunnen overnemen, dat had ik nooit gedacht. En mocht ik niet tot die overeenkomst zijn gekomen, dan had het nog een lange weg geweest (rechtbank)voor we tot een akkoord zouden komen.
Ik ben idd te snel geweest en teveel van goede wil.
We komen binnenkort samen bij de notaris, ik kan nog een voorstel doen dat als we het te koop stellen aan 345000 en het geraakt niet verkocht boven de 385.00, dat ik dan het recht zou hebben om het toch nog te kunnen kopen.

Reclame

k.b.

#4 , 18 jan 2016 09:37

Daar kom je toch zeer eenvoudig onderuit ... blijkbaar is de marktprijs van deze woning gedaald ...
Op het moment van de scheiding was de woning blijkbaar 345.000 waard ... vandaag niet meer ...

Mag ik wel even vragen naar de "functie" van de notaris die deze schatting heeft uitgevoerd ... ?
Als men de woning wou verkopen aan 345.000 euro en er is geen koper gevonden dan lijkt mij alvast de conclusie dat de prijs aan de hoge kant lag ...

Ook met van die afspraken van de lening verder betalen en dan geen huur moeten betalen moet je opletten ... deze is eigenlijk enkel intressant indien de lening beduidend lager is dan de huurprijs ...
Indien je hierin stapt moet je immers beseffen dat je de lening aan het afbetalen bent van iets waar je maar recht hebt op de helft ... en het "overnemen" van de woning is bovendien nog onderhevig aan een akkoord van de ex ...
Dit terwijl hij ontlast is van zijn hypotecaire last en niet eens een huurder moet zoeken ...

Mag ik toch eens vragen aan djriki of deze zaak bespreekbaar is tussen haar en haar ex of gaat het hier om een gebekvecht tussen twee advocaten ?

k.b.

djirki
Topic Starter

#5 , 26 jan 2016 11:53

merci voor je reactie k.b.
wat betreft het afbetalen van de lening en huurgeld heb je helemaal gelijk. Hij heeft daar profijt van en zet mij ergens voor blok. Ik kan geen ander huis kopen want dan moet ik een overbruggingskrediet nemen. Dit is te riskant, zeker dat ik niet met mijn ex overeenkom, dat houdt ook tegen bij de verkoop. Ik ben zeer benieuwd naar een volgende bijeenkomst wat daar weer gezegd zal worden.

wat die 345000 betreft, die prijs had ik zelf bepaald om het te verkopen en is genoteerd in die overeenkomst om het te verkopen aan die prijs. Maar toen wist ik nog niet dat ik het huis zou kunnen overnemen. Later heeft de bank dit uitgerekend en was dit wel mogelijk tegen de prijs die de notaris vastgesteld heeft. Hij heeft het huis geschat op 265.000. Voor mijn ex is 345.000 natuurlijk interessanter. Maar dat bedrag gaan we nooit krijgen voor ons huis.

Het is een lange weg, een scheiding afronden...

Terug naar “Echtscheiding”