En als je de inleiding bij SWOV gaat lezen, kan je opmaken dat de perceptie van de mogelijkheid tot controle , eigenlijk de grootste afschrikkende factor is ...
The notable decrease in alcohol use in 1974 was caused by drivers estimating the probability of being detected as being extremely high during the first period following the introduction of the alcohol limit; the so-called subjective probability of apprehension was very high. After a while, when it became clear that the probability of detection was not nearly as high as they had estimated, the number of offenders rapidly increased again.
https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/ ... hol_UK.pdf
Merk op dat die NL fact-sheet WEEKEND nachten aanhaalt in figure 1
Met cijfers voor 2010 ( rond de 2,4% overtreders) waar men hier 5 jaar later enkel kan van dromen, en die men hier ternauwernood haalt met bijtelling van de sterk verdunnende controles overdag
(2,5% bij BOB campagne eind 2015, met aanzienlijk minder nachtelijke en minder weekend controles door de terreurdreiging - werd afgedaan als succes tov vorig jaar 2,7% )
Figure 2 lijkt indrukwekkend, met 40% hoger risico bij 0,5 dan bij 0,2 ...
Alleen zijn die risico's daar absoluut nog laag, en al lijkt 40% heel veel, maar het geeft bij 0,5 promille een stijging van ergens rond de 1 naar 1,4
Bij 1 promille ga je echter van 1 naar 5, x5 of 400% hoger, maar dat is wel 10x de stijging die je van "0" naar 0,5 hebt
Bij 1,5 promille, is het risico een factor 15 groter tov 0,5 ...
Als je bij absolute kleine waarden over % gaat spreken, lijkt de kleinste verhoging gigantisch , maar in absolute aantallen stelt het totaal niets voor.
Naarmate de aantallen groter worden, lijken verhogingen steeds minder indrukwekkend te worden, maar het is op de hoge absolute aantallen dat je echte verbeteringen scoort, niet op de fringe-gevallen onderaan de tabel bij 0-0,2 of 0-0,5 promille ...
Doen alsof men gaat controleren zoals dit weekend, helpt dus even, héél even.
Duidelijk wat er te doen is : véél méér controleren, de subjectieve én effectieve pakkans opdrijven, en vooral geen tijd liggen verspillen aan bestuurders tussen 0,2 en 0,5 - laat staan tussen 0 en 0,2