#3 , 02 jan 2016 10:24
Hebt u indertijd getekend als mede-huurder of als borg?
Was er hoofdelijkheid bedongen in het contract met de verhuurder?
Hebt u regelmatig opgezegd aan de verhuurder n.a.v. uw vertrek?
M.i. zou u indien u er nooit samengewoond heeft art. 1216 van het burgerlijk wetboek kunnen inroepen jegens de ex:
Art. 1216. Indien de zaak waarvoor de schuld hoofdelijk is aangegaan, slechts een van de hoofdelijke medeschuldenaars aangaat, is deze tot voldoening van de gehele schuld gehouden ten aanzien van de overige medeschuldenaars, die te zijnen opzichte slechts als zijn borgen beschouwd worden.
Maar weet wel dat de zaken gecompliceerd zouden kunnen worden want er zijn nog een paar andere bepalingen die door uw ex zouden kunnen worden opgeworpen:
Art. 1213. De verbintenis die hoofdelijk jegens de schuldeiser is aangegaan, is van rechtswege deelbaar tussen de schuldenaars, die onder elkaar slechts ieder voor zijn aandeel verbonden zijn.
Art. 1214. De medeschuldenaar van een hoofdelijke schuld, die de gehele schuld voldaan heeft, kan van de overige schuldenaars niet méér terugvorderen dan wat ieders aandeel bedraagt.
Indien een van hen onvermogend is, wordt het door zijn onvermogen veroorzaakte verlies naar evenredigheid omgeslagen over al de andere schuldenaars die in staat zijn om te betalen, en degene die de schuld voldaan heeft.
Wat ik zou doen: niet antwoorden op de mail, er niet mee in discussie gaan. Als er een formele ingebrekestelling of oproeping voor de vredegerecht mocht van komen (kans lijkt me klein) dan kan u nog steeds beginnen argumenteren. Indien u nog geen klacht had ingediend voor de agressie, dat nu eventueel doen, zal wel lastig zijn qua bewijsvoering indien er geen vaststelling was.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.