Het beheer van een gebouw wordt waargenomen door een syndicus (bestuurder van het gebouw)
Met deze stelling kan ik niet akkoord gaan, want ze is in tegenspraak met de volgende bepalingen van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 577/5
...
? 3. De vereniging van mede?igenaars kan geen ander vermogen hebben dan de roerende goederen nodig voor de verwezenlijking van haar doel, dat uitsluitend bestaat in het behoud en het beheer van het gebouw of de groep van gebouwen.
...
Artikel 577/8
...
? 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede?igendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht:
1? de algemene vergadering bijeen te roepen op de door het reglement van mede?igendom vastgestelde dagen of telkens als er dringend in het belang van de mede?igendom een beslissing moet worden genomen;
2? de beslissingen van de algemene vergadering te notuleren in het register bedoeld in artikel 577/10, ? 3;
3? deze beslissingen uit te voeren en te laten uitvoeren;
4? alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen;
5? het vermogen van de vereniging van mede?igenaars te beheren;
6? de vereniging van mede?igenaars zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken, te vertegenwoordigen;
7? de lijst van de schulden bedoeld in artikel 577/11, ? 1, over te leggen binnen vijftien dagen te rekenen van het verzoek van de notaris;
8? aan elke persoon, die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, de datum van de vergaderingen mede te delen om hem in staat te stellen schriftelijk zijn vragen of opmerkingen met betrekking tot de gemeenschappelijke gedeelten te formuleren. Deze zullen als zodanig aan de vergadering worden medegedeeld;
9? alle documenten aangaande het gebouw in mede-eigendom, de boekhouding en de activa die hij beheerde, over te dragen aan zijn opvolger.
...
Vereenvoudigt stel ik dat:
1. de Syndicus de uitvoerende macht is van de VME, en dus de VME vertegenwoordigt
2. de Algemene Vergadering de wetgevende macht en dus de beslissingsmacht heeft
3. de Vrederechter de rechterlijke macht bezit, eventueel gedeeld met een arbitrage organisme
4. de Raad van Beheer een soort "parlementaire commissie" is
5. de rekencommissarissen een soort "Rekenhof" zijn, met evenwel enkel een niet-exclusieve controlebevoegdheid achteraf.
Maar ik ben mij wel bewust dat de bestaande verwarring over de exacte beschrijving van de opdracht van de syndicus fel in hand wordt gewerkt door een KB van 1993, die stelt dat:
Koninklijk besluit van 6 september 1993 tot bescherming van de beroepstitel en van de uitoefening van het beroep van vastgoedmakelaar
(B.S., 13 oktober 1993)
...
Art. 3. Oefent de beroepswerkzaamheid van vastgoedmakelaar in de zin van dit besluit uit, hij die zich gewoonlijk, als zelfstandige en voor rekening van derden, bezighoudt met:
1? activiteiten van bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, onroerende rechten of handelsfondsen;
2? activiteiten van beheerder van goederen die instaat voor:
a) ofwel het beheer van onroerende goederen of van onroerende rechten;
b) ofwel het syndicschap van onroerende goederen in mede?igendom.
...
Zie
http://www.biv.be/web/biv/web/nl/instit ... _AR_KW.htm
Waarom ga ik daar zo diep op in?
Omdat in de huidige context voor alle stedenbouwkundige en milieuvergunningen, ... de meeste syndicus, op basis van de beschrijving van 1993, zich proberen onafhankelijk opstellen, bij de administraties alle onderhandelingen voeren en er zo in slagen "de" oplossing die zij willen opleggen aan de echte beheerder van het gebouw, zijnde de VME.
In Brussel vraagt de beheerder van het gebouw de milieuvergunning aan. Zo kan hij perfect meester blijven van de procedure, tot de voorwaarden van de vergunning bepaald zijn door de administratie, enkel en alleen op basis van de informatie doorgespeeld door de syndicus. het is mogelijk dat te beletten, maar dan moet klacht ingediend worden tijdens n het openbaar onderzoek. Dat komt zeker de investeringswaarde van de mede-eigendom niet ten goede.
Het is dus hoogst dringend dat het KB van 1993 aangepast wordt aan de wet van 1994.