Huuropzeg door verhuurder, contract 9 jaar

Elvaril
Topic Starter

Huuropzeg door verhuurder, contract 9 jaar

#1 , 19 dec 2015 19:38

Hoi, een vriendin van me heeft een contract van 9 jaar. In oktober is het contract 1 jaar geworden. Deze maand nog (december) kwam de eigenaar haar mondeling vertellen dat het huis verkocht zal worden en dat ze dus tegen mei zal moeten verhuizen. De eigenaar zei ook dat de opzegbrief ook nog deze maand zal toekomen.
De nieuwe eigenaar zal het huis met de grond gelijk maken en er vermoedelijk appartementen zetten.

Wat kan die vriendin nu doen? Uiteraard wacht ze eerst nog op de opzegbrief.

Dank voor de antwoorden :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2015 20:11

Bij verkoop loopt het huurcontract gewoon door. Huidige eigenaar kan u niet verplichten, tenzij je natuurlijk minnelijk overeenkomt en een goede schadevergoedingen uit de brand kan slepen. Normaal is het aan de nieuwe eigenaar op te zegen als hij wil afbreken.

sloeberken

#3 , 19 dec 2015 20:55

Als er een opzeg komt is deze totaal onwettig, je stuurt de verhuurder een vriendelijk AS terug dat zijn opzeg niet beantwoord aan de huurwet en alzo nietig is.
Je kan het ook zo melden:
AS dat je op één voorwaarde akkoord kan gaan met een opzeg van 6 maand, en met een geschreven document dat hij zich akkoord verklaart met het betalen van een schadevergoeding van 9 maand huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

sloeberken

#4 , 19 dec 2015 21:04

Bij verkoop loopt het huurcontract gewoon door. Huidige eigenaar kan u niet verplichten, tenzij je natuurlijk minnelijk overeenkomt en een goede schadevergoedingen uit de brand kan slepen. Normaal is het aan de nieuwe eigenaar op te zegen als hij wil afbreken.
Opzeggen kan maar op eind van elke 3 jarige periode.

Elvaril
Topic Starter

#5 , 20 dec 2015 17:59

Dank voor de antwoorden.
Is het mogelijk dat de eigenaar de verkoop geregeld heeft vóór dat die vriendin het contract ondertekende? Hoe kan zoiets aangetoond worden?

Opzeggen kan maar vanaf 3 jaar of bij elke drie-jaarlijkse periode, dat dacht ik dus ook, maar wat ik voorlopig vond op internet zijn enkel voorbeelden wanneer het goed wordt doorverkocht aan familieleden of bij renovatiewerken.
Onder renovatiewerken wordt ook verstaan "wederopbouwwerken". Is wederopbouw van toepassing als huisjes worden platgegooid en er een appartementsblok in de plaats komt? Of is dat net de loophole die de eigenaar gevonden heeft?

De eigenaar is ook al van een bepaalde leeftijd en verkoopt het goed om naar een serviceflat / rusthuis te trekken. Is een vrederechter dan niet "milder" in dergelijke situaties?

Op http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... uurder.jsp vond ik trouwens ook dat, indien het gaat om meerdere eigendommen van eenzelfde verhuurder (wat hier het geval is, drie of vier huisjes van eenzelfde eigenaar allemaal verkocht aan eenzelfde persoon die van plan is alles met de grond gelijk te maken), mag de eigenaar het huurcontract beëindigen, mits zes maanden opzeg en zolang het niet in het eerste jaar is. (mijn excuses, ik had de situatie misschien beter moeten kaderen in mijn initiële post)
Dus, dan is de eigenaar wel correct? Het eerste jaar is met twee maanden overschreden. Alleen is er nog geen aangetekend schrijven van de eigenaar toegekomen.
Kan in een dergelijk geval dan nog een schadevergoeding gevraagd worden?
Hoe zit het met de tegenopzeg van de huurder?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2015 18:13

De eigenaar gaat het goed toch verkopen? Geen werken uitvoeren?
De verkoop is geen reden om op te zeggen.

Iets anders is dat na de verkoop de nieuwe eigenaar eventueel kan opzeggen ...

sloeberken

#7 , 20 dec 2015 18:22

Dank voor de antwoorden.
Is het mogelijk dat de eigenaar de verkoop geregeld heeft vóór dat die vriendin het contract ondertekende? Hoe kan zoiets aangetoond worden?

Opzeggen kan maar vanaf 3 jaar of bij elke drie-jaarlijkse periode, dat dacht ik dus ook, maar wat ik voorlopig vond op internet zijn enkel voorbeelden wanneer het goed wordt doorverkocht aan familieleden of bij renovatiewerken.
Onder renovatiewerken wordt ook verstaan "wederopbouwwerken". Is wederopbouw van toepassing als huisjes worden platgegooid en er een appartementsblok in de plaats komt? Of is dat net de loophole die de eigenaar gevonden heeft?

De eigenaar is ook al van een bepaalde leeftijd en verkoopt het goed om naar een serviceflat / rusthuis te trekken. Is een vrederechter dan niet "milder" in dergelijke situaties?

Op http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... uurder.jsp vond ik trouwens ook dat, indien het gaat om meerdere eigendommen van eenzelfde verhuurder (wat hier het geval is, drie of vier huisjes van eenzelfde eigenaar allemaal verkocht aan eenzelfde persoon die van plan is alles met de grond gelijk te maken), mag de eigenaar het huurcontract beëindigen, mits zes maanden opzeg en zolang het niet in het eerste jaar is. (mijn excuses, ik had de situatie misschien beter moeten kaderen in mijn initiële post)
Dus, dan is de eigenaar wel correct? Het eerste jaar is met twee maanden overschreden. Alleen is er nog geen aangetekend schrijven van de eigenaar toegekomen.
Kan in een dergelijk geval dan nog een schadevergoeding gevraagd worden?
Hoe zit het met de tegenopzeg van de huurder?
De eigenaar kan op geen enkel ogenblik het huurcontract opzeggen, de nieuwe eigenaar kan dit opzeggen, elke 3 jarige periode voor grote werken.

ebonynoire

#8 , 22 dec 2015 20:07

Nieuw eigenaar kan het contract opzeggen als het niet geregistreerd is. Is het contract geregistreerd of niet?

sloeberken

#9 , 22 dec 2015 20:34

Nieuw eigenaar kan het contract opzeggen als het niet geregistreerd is. Is het contract geregistreerd of niet?
Daar heeft registratie niets mee te maken, er is maar 1 voordeel voor nieuwe eigenaar, kan opzeggen met een opzeg van 3 maand voor eigen bewoning.

Terug naar “Huren”