begrip feitelijk samenwonen

talitakumi
Topic Starter

begrip feitelijk samenwonen

#1 , 19 dec 2015 18:34

Kan iemand mij eens duidelijk zeggen wat het begrip "feitelijk samenwonen" is , meer bepaald in mijn geval weten de advocaten het blijkbaar ook niet, elk zijn eigen versie en vandaar deze vraag.

De vader van mijn zoontje, mijn ex partner (nooit gehuwd of wettelijk samengewoond), at en sliep gedurende onze hectische relatie meestal in mijn huis dat ik alleen huurde, en betaalde de huur en de onkosten volledig alleen. (ondertussen eigen huis gekocht, ook alleen betaald)

Nooit bij mij gedomicilieerd, hij bezit trouwens zijn eigen huis op zijn naam, en dus ook zijn adres is steeds het adres van daar gebleven.

Nooit wat dan ook gaan aangeven in het gemeentehuis, niks laten registeren van samenwonen ed

Elk zijn eigen woning, altijd een apart adres, enkel na zijn werk bij mij komen eten, en slapen.
Met soms grote tussenpauzen waar hij dan in zijn huis verbleef...

Zijn wij dan feitelijk samenwonend geweest of niet? Ik stel deze vraag in het kader van drie rechtszaken, oa voor het terugbetalen van geleend geld (vonnis) alsook, en vooral op dit punt blijkt het ja dan nee feitelijk samenwonen of niet een groot verschil uit te maken in welke stappen wel of niet kunnen genomen worden:

nl: een klein jaar geleden, toen we nog een "relatie" hadden, heb ik een tweedehands wagen gekocht, faktuur op mijn naam, bankcheque met bewijs dat het geld van mijn rekening kwam, maar hij mocht ermee rijden om hem te depanneren.
De verzekering staat uiteraard op zijn naam, maar dat is het dan ook.

Die wagen, die krijg ik niet meer terug, ik heb hem die wagen niet cadeau gedaan, en gezien we uit elkaar zijn en dit al een eind, wil ik dat hij mij de aankoopprijs van die wagen terugbetaald. Ik krijg noch de wagen, laat staan het geld ervoor van hem. Hij is ervan overtuigd dat de wagen van hem is, mijn vorige advocaat zegt, geen waar, mijn huidige advocaat, en nu komt het, zegt dat ik die wagen op mijn buik mag schrijven en iets van dat men ervan uitgaat dat er een dagelijkse afrekening is van kosten tussen partners (enfin, in die trant).
En zodus ook wat betreft die auto zou men dit zo bekijken.

Maar wij zijn nooit meer geweest dan twee mensen die een tijd een relatie hebben gehad, en een kind, voor de rest qua samenwonen was het enkel samen slapen en eten!

Is dit dan feitelijk samenwonen of niet?

Des te meer dat ik over 2 vonnissen beschik, één met de verblijfsregeling van onze zoon, week week, sinds eind oktober vorig jaar, en tevens een vonnis van eind maart 2015, hij moet mij een grote som geld terugbetalen.

Ik kan dan toch op z'n minst vanaf datum van het vonnis verlijfsregeling het bewijs leveren dat er zelfs geen relatie meer was, laat staan enige vorm van samenwonen dan ook. De wagen heb ik aangekocht april dit jaar.

Mss nog even dit erbij vermelden, (meer uitleg in een andere post) sinds kort is mijn ex in collectieve gegaan, dit reeds lang voordien gepland en alles gedaan om dit te bekomen. Hij heeft dit enkel gedaan om zo het vonnis niet meer te moeten volgen en de maandelijkse afbetalingen aan mij niet meer doet.

Ook hier weer discussie over de auto, niemand kan mij precies zeggen in dit specifiek geval, of de wagen (indien die wettelijk van mij blijkt te zijn en niet van hem, daarvoor de vraag eerst wat dat feitelijk samenwonen betreft), of ik die wagen, nu hij nog eens in collectieve zit, kan terug eisen (niet de auto, de prijs die ik ervoor betaald heb want hij is wel zo slim geweest om er iemand te laten oprijden, met het gevolg dat de volledige zijkant van de wagen zwaar beschadigd is, en dus geen waarde meer)

Zijn versie: onbekende die 's nachts erop is gereden... de echte en juiste versie, meneer kent genoeg mensen uit het milieu die dit maar al te graag doen, en zo doet hij het met alles.

Collectieve, is niet zijn eerste, maar daarover in een andere post

Ik zou eerst moeten weten hoe dat nu zit met die auto, wie is de eigenaar in dit geval??
Ik heb al meerdere keren die auto of tenminste dat geld ervoor gevraagd, maar steeds zijn zijn antwoorden dezelfde, nl vol vraagtekens, alsof hij totaal niet weet over welke auto ik het heb als ik spreek van MIJN auto... laat staan dat ik een deftig antwoord krijg. Op mail toch niet. hij heeft wel genoeg gezegd dat ik die auto nooit terug krijg, en dat hij er zeker geen euro van teruggeeft...

Wat kan ik ondernemen van stappen, naar de politie gaan om dit te melden? kan ik mijn geld nog terugvorderen want een kapotte auto ben ik niks mee, en dan nog eens die collectieve, ik denk niet dat die auto daarin meegerekend is aangezien hij de auto als zijn eigendom afschilderd...

Ik hoop dat iemand mij over die paar punten echte duidelijkheid kan geven... want dit is pas het begin van de ganse situatie, er is nog zoveel meer, maar ik wil dus beginnen met dat ja dan nee feitelijk samenwonen en wat ik kan doen om die auto terugbetaald te krijgen, gezien ik die betaald heb, maar moet weten wie nu eigenlijk de eigenaar ervan is...

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 dec 2015 21:09

feitelijk samenwonen veronderstelt dat de partners voor een (on)bepaalde tijd samen hun domicilie op hetzelfde adres hebben, op hetzelfde adres hun (gezamelijke) belangen behartigen, samen uitgaves doen in functie van dat samenwonen (huur/woonst/energie/water en abonnementen) en daar samen een huishouding voeren met de bedoeling samen te leven en dat leven samen te delen. Een andere definitie kan ik me toch niet inbeelden.

talitakumi
Topic Starter

#3 , 19 dec 2015 22:53

Dank u voor uw duidelijk antwoord.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”