Het is niet verboden natuurlijk om voor een korte tijd te verhuizen. Je bent ook niet verplicht om ergens te blijven wonen. Maar, ik heb het zelf dus ook gehad. De bewijslast ligt in feite omgedraaid bij dit soort zaken en je moet maar net overtuigend genoeg kunnen bewijzen en zin hebben in zo'n traject. Ik heb destijds 2 jaren af kunnen tikken omdat ik onvoldoende kon bewijzen dat ik niet in België woonde. Het is niet gauw goed genoeg qua bewijzen.Dus in principe zou u volgende aangiftes moeten doen voor inkomstenjaar 2015:
- periode 1: 01/01/2015 - 28/05/2015: aangifte personenbelasting (aj 2015 speciaal): deze hebt u ontvangen als ik het goed begrijp
- periode 2: 29/05/2015 - 12/11/2015: aangifte BNI (aj 2015 speciaal): deze wordt u geweigerd
- periode 3: 13/11/2015 - 16/12/2015: aangifte personenbelasting (aj 2015 speciaal nummer 2).
- periode 4: 17/12/2015 - 31/12/2015: aangifte BNI nummer 2 (aj 2016 verkort).
Ik kan begrijpen waarom de administratie moeilijk doet eerlijk gezegd, het lijkt er niet op dat uw verhuizen een duurzaam karakter hebben, maar goed...
Aangezien men u geen aangifte BNI wil bezorgen zal men volgens mij uw 'periode 2' herkwalificeren naar personenbelasting en u voor dus voor de periode 1 t.e.m. 3 belasten in de personenbelasting. Periode 1 is al aangegeven dus waarschijnlijk stuurt men u een nieuwe aangifte speciaal personenbelasting op voor periode 2 tot 3, en als u deze weigert in te dienen kan men u via een aanslag van ambtswege belasten. Tegen dit aanslagbiljet dient u dan in bezwaar te gaan. Voor periode 4 is het koffiedik kijken, maar volgens mij staan ze minder sterk om dat stuk te herkwalificeren, wat als u nu gewoon in Duitsland blijft wonen?
Vragen en klagen staat vrij.Kan ik niet beter onmiddellijk de gewestelijke directie bellen en mijn beklag doen dat men mij een aangifte BNI weigert te verschaffen?
De bewijslast is echt omgedraaid bij een aanslag van ambtswege wanneer je aan bepaalde fiscale verplichtingen verzaakt, hier (nog) niet van toepassing. Het punt is dat feitelijke vermoedens een geldig bewijsmiddel zijn voor de fiscus. Daartegenover staat het wettelijk vermoeden dat woonplaats is domicilie. Er bestaat geen vaste hierarchie tussen bewijsmiddelen ofzo. De administratie verdedigt uiteraard haar standpunt. Als u uw controleur dus niet overtuigd krijgt moet u in bezwaar gaan en zal een rechter een kant moeten kiezen.Het is niet verboden natuurlijk om voor een korte tijd te verhuizen. Je bent ook niet verplicht om ergens te blijven wonen. Maar, ik heb het zelf dus ook gehad. De bewijslast ligt in feite omgedraaid bij dit soort zaken en je moet maar net overtuigend genoeg kunnen bewijzen en zin hebben in zo'n traject. Ik heb destijds 2 jaren af kunnen tikken omdat ik onvoldoende kon bewijzen dat ik niet in België woonde. Het is niet gauw goed genoeg qua bewijzen.Dus in principe zou u volgende aangiftes moeten doen voor inkomstenjaar 2015:
- periode 1: 01/01/2015 - 28/05/2015: aangifte personenbelasting (aj 2015 speciaal): deze hebt u ontvangen als ik het goed begrijp
- periode 2: 29/05/2015 - 12/11/2015: aangifte BNI (aj 2015 speciaal): deze wordt u geweigerd
- periode 3: 13/11/2015 - 16/12/2015: aangifte personenbelasting (aj 2015 speciaal nummer 2).
- periode 4: 17/12/2015 - 31/12/2015: aangifte BNI nummer 2 (aj 2016 verkort).
Ik kan begrijpen waarom de administratie moeilijk doet eerlijk gezegd, het lijkt er niet op dat uw verhuizen een duurzaam karakter hebben, maar goed...
Aangezien men u geen aangifte BNI wil bezorgen zal men volgens mij uw 'periode 2' herkwalificeren naar personenbelasting en u voor dus voor de periode 1 t.e.m. 3 belasten in de personenbelasting. Periode 1 is al aangegeven dus waarschijnlijk stuurt men u een nieuwe aangifte speciaal personenbelasting op voor periode 2 tot 3, en als u deze weigert in te dienen kan men u via een aanslag van ambtswege belasten. Tegen dit aanslagbiljet dient u dan in bezwaar te gaan. Voor periode 4 is het koffiedik kijken, maar volgens mij staan ze minder sterk om dat stuk te herkwalificeren, wat als u nu gewoon in Duitsland blijft wonen?
Ze kunnen inderdaad nog bijdraaien. De administratieve bezwaarfase is voornamelijk bedoeld om geen onnodige zaken voor de rechtbank te brengen. Als de fiscus in deze zaak echter een standpunt inneemt acht ik de kans klein dat ze in bezwaar hun kar gaan keren (tenzij u in deze fase met nieuwe overtuigende argumenten afkomt natuurlijk)als men een bezwaarschrift indient, betekent dat dan automatisch dat de zaak voor de rechtbank komt te verschijnen?
U dient in principe uw inkomsten van 1 januari tot 28 mei hierin op te nemen. Staan deze data niet op de aangifte vermeld?Wat zou ik dan in principe moeten doen:
5/12 van mijn inkomsten invullen op de aangifte speciaal die ik reeds heb gekregen en de overige 7/12en kan ik niet aangeven daar ik geen of een verkeerd aangifteformulier zal ontvangen?