niet akkoord met aangerekende buitengewone kosten ex

k.b.

Re: niet akkoord met aangerekende buitengewone kosten ex

#16 , 16 dec 2015 20:05

Deurwaarders zien in het algemeen personen die met een echtscheidingsvonnis aankomen en uitvoering eisen voor die bijzondere kosten niet graag komen want de toestanden die daaruit voortkomen zijn ze spuugzat (de beslagrechters ook trouwens). De meesten zullen zeggen 'laat uw advocaat me maar contacteren daarmee', redenerend dat advocaten wel zullen opletten en beducht zijn op een mogelijke tegenvordering bij onterechte of disproportionele uitvoering. Het moet vooruit gaan en gepalaver over onduidelijke bepalingen helpen niet in die context.

'Overleg' impliceert ergens iets tussen 'mededeling' en 'voorafgaandelijk akkoord of anders kan het niet'. Er wordt beroep gedaan op een redelijkheid die soms ver te zoeken kan zijn. Alleszins zal degene die de deurwaarder wil sturen moeten kunnen aantonen dat er een vonnis is, een 'overleg' geweest is, een uitnodiging tot betalen of ingebrekestelling. En indien de deurwaarder bij u langskomt kan u maar beter een bewijs van betwisting bovenhalen (niet dat dat veel zal helpen indien de GDW besloten heeft langs te komen, de beslagrechter zal dan soelaas moeten brengen).

Bij grote discussie is de beste oplossing m.i. de zaak zelf terug voorleggen aan de familierechtbank.

Daar kan ik mij volledig bij aansluiten ... gewoon omdat het "right on the nail" is ...
Dat is trouwens "een trend" om die gebrekkige en terugkerende discussies over die bijzondere kosten proberen te vermijden door deze bij vonnis te laten verdelen of deze forfetair toe te kennen ...

Er zijn er natuurlijk ook die het bedrag van de discussie zorgvuldig afwegen ... zodat men toch maar verzaakt aan een nieuwe procedure ... Soms heel triest om te zien hoe één partij die kosteloze rechtsbijstand geniet er telkenmale in slaagt om de ex te dwingen een betalend raadsman te nemen ...

k.b.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Qbek

#17 , 17 dec 2015 18:52

1: nee want je was niet akkoord met die uitgave - "in overleg" is niet hetzelfde als "even mededelen";
2: "staat in voor": dus jij koopt die kleding. Dat betekend niet dat de andere ouder dat plots gaat doen en wil verrekenen met jou.

Sorry voor jullie topic te verstoren!!
Maar bij mijn vonnis staat alles genummerd over de "kostenregeling" van punt 1 tot 5.

Op het laatste staat :"5.De ene ouder pleegt "overleg" met de andere ouder......"

Dus....puur theoretisch kan ik alles weigeren en kunnen ze me niets doen?klinkt niet echt logisch deze "overleg"..

Wilfried1954
Contacteer: Website

#18 , 17 dec 2015 19:24

Op het laatste staat :"5.De ene ouder pleegt "overleg" met de andere ouder......"
Dus....puur theoretisch kan ik alles weigeren en kunnen ze me niets doen?klinkt niet echt logisch deze "overleg"..
Het is logisch dat er eerst overleg moet gedaan worden als het over bijzondere kosten gaat anders zou de ene ouder de andere naar believen kunnen leegmelken. Als er geen overleg geweest is dan hoef je niets terug te betalen.

Zorg er steeds voor dat het kan aangetoond worden. Dus het overleg altijd doen of bevestigen op zijn minst per email.

Reclame

k.b.

#19 , 18 dec 2015 09:53

Als er overleg is dan is er toch meestal geen probleem ... uiteraard gebeurd dit dan ook vaak via de moderne communicatiemiddelen als "mail" ...

Maar bewijzen dat er "geen overleg" was is natuurlijk een stuk moeilijker ... en het komt er dan ook wel eens op neer dat de ene ouder beweert dat er overleg was en dat de andere beweert dat er geen overleg was ...

En vaak is het dan nog zo dat men gewoon niet één kost gaat betwisten maar dat men gewoon niets gaat betalen ... ook niet de zaken waar men "minder discussie" over heeft ...
En dan krijgt men natuurlijk de "indruk" dat men zich aan betaling wil onttrekken en daartoe maar even gaat kijken wat er in de mogelijkheden ligt ... en dan kan een "oordeel" wel eens tegenvallen ...

k.b.

duma

#20 , 18 dec 2015 13:58

Overleg is ook niet nodig over noodzakelijke dingen of dringende medische zaken. Als je kind een ongeval heeft, hoef je echt niet eerst naar de ouder te bellen om te vragen welk ziekenhuis voor hem goed is.

eylis

#21 , 21 dec 2015 11:58

dat overleg dient vooral ook om samen af te toetsen WELK item aangekocht zal worden. bijvoorbeeld: kind heeft een bril nodig. Uiteraard moet die bril gekocht worden. Maar het overleg dient om te bepalen of het een designersmontuur zal zijn of één van een brillenketen. Deze patstellingen kunnen éénvoudig opgelost worden: wil de éné ouder een designermerk kopen? Dan betaalt de andere ouder enkel de helft van de prijs van een gewoon montuur. Zo kan dat dus ook voor aankoop schoolmateriaal: er zijn kaften van 5 euro en kaften van 20 euro, schoolboeken kunnen 2e hands enz...Sportmateriaal: er zijn sportschoenen van 40 euro en er zijn er van 100 euro. enz...

Terug naar “Echtscheiding”