Getrouwd - gezinshereniging - verplaatsen in shengenzone

ElGargamel
Topic Starter

Getrouwd - gezinshereniging - verplaatsen in shengenzone

#1 , 15 dec 2015 14:31

Gegroet,

Ik ben in oktober getrouwd met een lieftallige jongedame van Canada. Zij woont reeds in Belgie sinds 2013 op basis van een verblijfsvergunning omwille van haar job. Nu zijn wij verzeild geraakt in een procedure voor gezinshereniging. Hiervoor moeten wij een rits documenten indienen en terwijl deze procedure loopt heeft zij haar verblijfskaart moeten inleveren voor een oranje kaart (attest van immatriculatie).

Er werd ons medegedeeld dat zij gedurende de procedure (ongeveer 6 maanden) niet in staat is om zich vrij te verplaatsen in de shengenzone. Ik wou weten of dit effectief klopt? Op dofi.ibz.be vond ik het volgende https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/nieu ... visum.aspx

"Anders gezegd, als u België verlaat voordat u een verblijfkaart (A, F,…) ontvangt en indien u visumplichtig bent om de Schengenzone binnen te komen, moet u een visum aanvragen om opnieuw het land binnen te komen en er de procedure van de gezinshereniging voort te zetten."

Nu is Canada geen visumplichtig land, dus ik vermoed dat dit dan niet van toepassing is? Maar toen ik hierover telefoneerde met de FOD vreemdelingenzaken vertelden zij me dat mijn vrouw reeds langer dan 3 maanden in Belgie is (dat klopt, sinds 2013), en dat zij daarom niet meer met haar Canadees paspoort zich vrij kan verplaatsen in de shengenzone. Dit kan zij enkel met een verblijfskaart, maar die heeft ze dus tijdelijk niet omwille van de procedure voor gezinshereniging. In mijn ogen wordt ze tijdelijk van haar vrije verplaatsing in de EU beroofd, maar ik ben dan wel biased als haar man.

Alleszins, ik wou eens informeren hier of dit wel wettelijk is volgens EU wetgeving. En welke wetgeving triomfeert in dit geval? Belgische of Europese? Is er nu echt geen mogelijkheid voor haar om zich vrij te verplaatsen buiten belgie zonder de procedure te onderbreken? Al is het maar om een daguitstap naar pakweg Nederland te maken? Dit is voor mij een beetje te gek voor woorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ElGargamel
Topic Starter

#2 , 15 dec 2015 18:03

Even kaderen, wij zijn in september 2015 in België getrouwd en sinds oktober 2015 in procedure voor gezinsherening.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2015 20:04

Welke gezinshereniging? Jullie leven toch beiden samen, of woont uw echtgenote nog in een ander land?

Reclame

ElGargamel
Topic Starter

#4 , 15 dec 2015 21:07

Wij wonen samen in België. Van voor dat wij getrouwd zijn. Wij wonen al 2 jaar samen.

ElGargamel
Topic Starter

#5 , 15 dec 2015 22:58

De gezinshereniging werd aangevraagd omdat zij een verblijfskaart had op basis van haar job, en die moest elk jaar vernieuwd worden. Met een verblijfskaart F, die je krijgt in kader van gezinshereniging , is die meteen geldig voor een paar jaren, ongeacht haar werkstatus. Vandaar dat wij een aanvraag indienden voor gezinshereniging.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 dec 2015 09:30

Iedereen citeert art 21, TFEU (vrijheid van verkeer) maar niemand LEEST ook effectief wat erin staat en wat in Art. 20 staat:

Artikel 20

(oud artikel 17 VEG)

1. Er wordt een burgerschap van de Unie ingesteld. Burger van de Unie is een ieder die de nationaliteit van een lidstaat bezit. Het burgerschap van de Unie komt naast het nationale burgerschap doch komt niet in de plaats daarvan.

2. De burgers van de Unie genieten de rechten en hebben de plichten die bij de Verdragen zijn bepaald. Zij hebben, onder andere,

a) het recht zich vrij op het grondgebied van de lidstaten te verplaatsen en er vrij te verblijven;

b) het actief en passief kiesrecht bij de verkiezingen voor het Europees Parlement en bij de gemeenteraadsverkiezingen in de lidstaat waar zij verblijf houden, onder dezelfde voorwaarden als de onderdanen van die staat;

c) het recht op bescherming van de diplomatieke en consulaire instanties van iedere andere lidstaat op het grondgebied van derde landen waar de lidstaat waarvan zij onderdaan zijn, niet vertegenwoordigd is, onder dezelfde voorwaarden als de onderdanen van die lidstaat;

d) het recht om verzoekschriften tot het Europees Parlement te richten, zich tot de Europese ombudsman te wenden, alsook zich in een van de talen van de Verdragen tot de instellingen en de adviesorganen van de Unie te richten en in die taal antwoord te krijgen.

Deze rechten worden uitgeoefend onder de voorwaarden en binnen de grenzen welke bij de Verdragen en de maatregelen ter uitvoering daarvan zijn vastgesteld.

Artikel 21

(oud artikel 18 VEG)

1. Iedere burger van de Unie heeft het recht vrij op het grondgebied van de lidstaten te reizen en te verblijven, onder voorbehoud van de beperkingen en voorwaarden die bij de Verdragen en de bepalingen ter uitvoering daarvan zijn vastgesteld.

2. Indien een optreden van de Unie noodzakelijk blijkt om deze doelstelling te verwezenlijken en de Verdragen niet in de daartoe vereiste bevoegdheden voorziet, kunnen het Europees Parlement en de Raad, volgens de gewone wetgevingsprocedure bepalingen vaststellen die de uitoefening van de in lid 1 bedoelde rechten vergemakkelijken.

3. Ter verwezenlijking van dezelfde doelstellingen als in lid 1 genoemd en tenzij de Verdragen in de daartoe vereiste bevoegdheden voorzien, kan de Raad, volgens een bijzondere wetgevingsprocedure, maatregelen inzake sociale zekerheid en sociale bescherming vaststellen. De Raad besluit met eenparigheid van stemmen, na raadpleging van het Europees Parlement.

Het is dus niet vanzelfsprekend om u hierop te baseren teneinde in uw situatie een recht af te dwingen. De nationale regelgevend ken ik niet in voldoende detail maar u hebt het recht een vraag te stellen en een behoorlijke motivatie te vragen voor het antwoord.

Uw echtgenote heeft vrijwillig gekozen voor de procedure in kwestie, de consequenties daarvan dienen dan ook te worden aanvaard, voor zover wettelijk. Oefen gewoon even geduld uit.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”