Kindsdeel

sardonis
Topic Starter

Kindsdeel

#1 , 14 dec 2015 20:00

Mijn verhaal begint eigenlijk een 40 jaar geleden bij mijn geboorte . ik ben een nakomertje en mijn moeder was ongeneeslijk ziek en heb deze nooit gekend. Mijn vader is nu ver in de 80 en we hebben nooit een goede band gehad.
Echt een thuis heb ik er nooit gehad en heb op vele plaatsen moeten wonen.

Nu gaat het eigenlijk vooral over het deel van mijn moeder.
Ze hadden samen een huis wat eerder aan mijn moeder dan aan mijn vader toebehoorde.
Waarschijnlijk waren ze wel in gemeenschap van goederen getrouwd veronderstel ik.
Nadat hij hertrouwd was heeft hij samen met mijn stiefmoeder een ander huis gekocht.

Nu is mijn vraag de volgende aangezien ik mijn vraag niet aan hem kan stellen : kan ik ergens terecht of staat ergens beschreven hoe dat indertijd werd geregeld.
Heeft er toen iemand mijn rechten als kind verdedigd of kon hij het volledige bedrag sowieso herinvesteren in een nieuwe woonst ?

En als bijkomende vraag : Wordt er altijd een voogd aangesteld wanneer er 1 van de ouders wegvalt ?

Alvast bedankt .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 15 dec 2015 08:19

Vermoedelijk hadden uw vader en moeder een 'langst leeft al heeft' clausule, waardoor uw vader de volledige erfenis van uw moeder verkregen heeft en heeft u niets geërfd bij haar overlijden.

Neen, enkel wanneer beide ouders overlijden wordt er een voogd aangesteld (tenzij de overblijvende ouder het gezag niet kan uitoefenen, bv: gevangnis)

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 dec 2015 13:08

Indien u destijds zou geërfd hebben dan zou uw vader dat huis niet zomaar hebben kunnen verkopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wolf2

#4 , 15 dec 2015 20:11

Je hebt recht op inzage en op een kopie van de aangifte van nalatenschap van je moeder, toch minstens wat het deel betreft van haar eigen vermogen en wat er na verdeling van het gemeenschappelijk vermogen in haar nalatenschap is gevallen (om omgekeerd gezegd: als je ouders getrouwd waren met een gemeenschap van goederen en er was een verblijvingsbeding in volle eigendom waardoor uw vader de ganse gemeenschap kreeg en er dus niets in de nalatenschap is gevallen, dan heb je geen recht op inzage van de samenstelling van dat gemeenschappelijk vermogen).

Zware boterham, ik weet het.

Je moet terecht bij het federale registratiekantoor dat bevoegd is voor de gemeente waar uw moeder leefde toen zij stierf. Je hebt haar overlijdensdatum nodig en liefst een bewijs dat je bent wie je zegt dat je bent (uw geboorteakte bvb.).

Je kan ook met die gegevens naar een willekeurig federaal registratiekantoor gaan en vragen of ze voor U willen kijken in hun programma's waar destijds die aangifte is ingediend. Daarvoor heb je de naam van je vader, al zijn voornamen en zijn geboortedatum nodig (liever nog zijn nationaal nummer) omdat de boeken toen werden bijgehouden op naam van Man-Vrouw. Zo weet je toch al op welk kantoor het TOEN gebeurd is. Door de vele fusies moet men U dan wel ook zeggen waar die archieven NU zitten. De kans bestaat dat dat op het Rijksarchief is.

In het algemeen is de regel dat wie ooit een aangifte ondertekende, daar steeds een kopie kan van krijgen. Als kind heb jij niet getekend, maar dat is toch hetzelfde omdat er iemand in uw naam getekend heeft. Ik ben niet zeker dat iedereen daar de eerste alinea van mijn antwoord kent; laat die dan ook niet zien. De kans is groot dat je toch de ganse aangifte krijgt.

sardonis
Topic Starter

#5 , 23 dec 2015 09:54

Alvast bedankt voor de reacties. Die clausule was dat iets wat in die tijd standaard was ? Het is al zeer lang geleden dus hoe het toen zat is me niet bekend. Ik herinner me toch vaag een persoon die me regelmatig bezocht dus ik dacht dat het mijn voogd was.
Waarom zou deze dan aangesteld zijn ? Mijn ouders woonden in hasselt en aldaar is zij ook gestorven en begraven geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”