Ik ben over de schreef gegaan

duma

Re: Ik ben over de schreef gegaan

#31 , 06 nov 2015 08:54

In het geval van hobby's is een familierechter van mening dat elk kind recht heeft op een hobby. in het geval dat een kind al een hobby doet, zal hij daar dan ook niets aan wijzigen, tenzij dat in het voordeel van het kind zou zijn.

Het is dus ook mogelijk om in een vonnis te laten uitspreken welke hobby het kind beoefent en je kan zelfs vragen elke ouder te verplichten (eventueel tegen dwangsom) het kind daar aan te doen deelnemen. Dit laatste is uiteraard uitzonderlijk en gebeurt enkel in gevallen waar de ene ouder er écht zijn voeten aan veegt en het kind zijn hobby ontneemt.

Jij zou kunnen argumenteren dat papa vaak te laat komt (zie hoop meldingen die je hebt als bewijs) en het kind momenteel door papa niet naar zijn hobby wordt gebracht. Dat dat voor het kind niet fijn is, maar tot nu toe geen groot probleem, gezien de sport tot de leeftijd van x jaar vriendschappelijk beoefend wordt, dat hij echter vanaf september 2016 de leeftijd zal bereikt hebben waarop hij echt in competitie zal spelen, dat het dan wél een probleem is als hij niet meer elke week kan komen en dat u dus voorstelt, gezien het belang van de wekelijkse uitoefening en het duidelijke probleem van de papa om op tijd te komen, u voorstelt om
- ofwel een verplichting op te nemen in het vonnis om het kind wekelijks aan zijn hobby te laten deelnemen
- ofwel de verblijfsregeling aan te passen, zodat de zoon bij u is op de moment dat zijn hobby plaatsvindt en de papa hem dus pas na deze basketbal competitie (op zaterdagvoormiddag) komt halen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pearltjes
Topic Starter

#32 , 06 nov 2015 10:02

In het geval van hobby's is een familierechter van mening dat elk kind recht heeft op een hobby. in het geval dat een kind al een hobby doet, zal hij daar dan ook niets aan wijzigen, tenzij dat in het voordeel van het kind zou zijn.

Het is dus ook mogelijk om in een vonnis te laten uitspreken welke hobby het kind beoefent en je kan zelfs vragen elke ouder te verplichten (eventueel tegen dwangsom) het kind daar aan te doen deelnemen. Dit laatste is uiteraard uitzonderlijk en gebeurt enkel in gevallen waar de ene ouder er écht zijn voeten aan veegt en het kind zijn hobby ontneemt.

Jij zou kunnen argumenteren dat papa vaak te laat komt (zie hoop meldingen die je hebt als bewijs) en het kind momenteel door papa niet naar zijn hobby wordt gebracht. Dat dat voor het kind niet fijn is, maar tot nu toe geen groot probleem, gezien de sport tot de leeftijd van x jaar vriendschappelijk beoefend wordt, dat hij echter vanaf september 2016 de leeftijd zal bereikt hebben waarop hij echt in competitie zal spelen, dat het dan wél een probleem is als hij niet meer elke week kan komen en dat u dus voorstelt, gezien het belang van de wekelijkse uitoefening en het duidelijke probleem van de papa om op tijd te komen, u voorstelt om
- ofwel een verplichting op te nemen in het vonnis om het kind wekelijks aan zijn hobby te laten deelnemen
- ofwel de verblijfsregeling aan te passen, zodat de zoon bij u is op de moment dat zijn hobby plaatsvindt en de papa hem dus pas na deze basketbal competitie (op zaterdagvoormiddag) komt halen.
Top, ik hoop echt dat het met zijn basket zal lukken. Hij doet ook aan chiro maar dat snap ik dat papa daar de moeite niet voor neemt want dan heeft hij zelf ook niets aan hem maar uw zoontje zien sporten en kunnen aanmoedigen is in mijn ogen ook heel fijn.

Kunnen hun hard maken dat ik onze zoon tot bij hen breng op vrijdag en dat hij hem terug brengt op zondag? Ze zeggen dat hij nooit kan zeggen of hij op tijd gaat komen gezien de files en de afstand.

Daar tegenover heb ik dan weer dat ik vrijdag ook wel eens late moet werken tot kwart voor 8, kan dit in mijn nadeel uitdraaien? Bij mij lijkt het probleem dan hetzelfde, ik zou ook niet op tijd kunnen zijn. Ik laat dan nu mijn vriend ons zoontje afgeven kunnen ze dat vragen dat hij hem dan altijd brengt als ik late heb?

duma

#33 , 06 nov 2015 10:14

Zij kunnen dat vragen, maar als u kan argumenteren adhv uw meldingen dat papa vaak te laat is, en dat op zondag dus absoluut niet kan owv vroeger op de dag erna om naar school te gaan + het feit dat 'later terugbrengen' betekent dat het uw tijd is die verkort wordt en niet die van de papa, zie ik niet in waarom de rechter dat zou toekennen.

In uw tijd beslist u wie er bij u kind is. Zolang dat niet structureel is dat u niet zelf uw kind kan afgeven, is er geen probleem. Als u er nooit bent en het altijd uw vriend is, zouden zij hier een punt van kunnen maken onder het mom van 'communicatie met de mama is n iet mogelijk, want ze doet de overdracht nooit zelf'. Maar dat is dus niet het geval als dat niet altijd is.

Persoonlijk, vind ik het ook wel flauwekul. Wij moeten ook kinderen wegdoen om de twee weken en dat kan inderdaad ook via een baan waar soms veel files staan, maar wij gaan daar wel op een andere manier mee om: vroeger vertrekken OF die baan vermijden (binnendoor). In al die tijd zijn wij nog maar één keer echt te laat geweest en toen was er een zwaar ongeval gebeurd. Daar deed de mama dan ook niet moeilijk over. In de andere richting gebeurt het wel meer, 1 keer per maand ofzo, maar ook nooit meer dan een kwartier te laat.

Reclame

pearltjes
Topic Starter

#34 , 06 nov 2015 11:36

Neen ik heb zeker niet altijd de late...

Bij mij zou het ook kunnen voorvallen maar het is nog nooit gebeurd eigenlijk, wij vertrekken altijd ruim op tijd, zelfs zo op tijd dat we iets verderop al een grasveldje hebben gevonden waar we dan maar een kwartiertje wachten :oops: . Tja op een uur kan er wel wat voorvallen...

Maar ik snap hem ergens ook wel dat het haasten is voor hem, dat zeker wel maar hij heeft ocharme 2 weekends in de maand, hij weet niet eens wat het is om een kindje te hebben en hoe vermoeid dat ze thuiskomen na een dagje school, hoe belangrijk het is dat ze fris aan de week beginnen. Er word totaal geen rekening mee gehouden. En ook niet elke keer met het antwoord van als ik een bericht stuur dan ben ik in orde :?

zoals ik al had gezegd, mijn advocaat is met pensioen maar ik heb nu dinsdag een afspraak bij iemand anders. Ben benieuwd hoe het gaat uitdraaien...

bedankt voor de raad in ieder geval :D

pearltjes
Topic Starter

#35 , 15 nov 2015 21:05

Ik heb dus mijn afspraak gehad bij mijn nieuwe advocaat, voelde super goed aan en ze is direct in gang geschoten. De brief naar zijn advocaat is alweer onderweg.

Nu had ik nog een vraag.

Dus ons zoontje bracht vandaag een papiertje mee van de Chiro dat het volgende zondag Christus Koning is. Dit is 1x per jaar, de kinderen gaan allemaal naar de kerk, krijgen daarna eten en gaan zwemmen in een zwemparadijs. Dit begint al om half 11. Dus heb ik een sms bericht naar de papa gestuurd of ik ons zoontje zondag vroeger mocht halen of dat hij wou wisselen omdat dat zo van die uitstappen zijn waar die kinderen echt zo graag bij zijn.

Zo stuurt hij terug, 'neen want je heb al een weekend van mij gepikt'.

Toen hij dus te laat was, begin van mijn topic.

Nu is dus mijn vraag, als we rond tafel gaan zitten of we gaan terug naar de rechtbank. Kan ik voor zo'n dagen die betrekking hebben tot Chiro, die hij zoiezo al mist omdat het voor papa te ger is, niets regelen als we samen komen? Een voorstel doen dat ik bijvoordeeld het recht heb op 3 wissels in het jaar? Het is ook 1x werving en 1 weekend in een jaar kamp en dan Christus Koning.

Hij wil gewoon nooit ingaan op een vraag, er valt gewoon niets mee te regelen en dit leid steeds tot vele traantjes...

duma

#36 , 16 nov 2015 09:29

Het recht op wissels zal je niet kunnen eisen, maar wél het recht op het uitoefenen van een hobby en het meegaan op kamp.

pearltjes
Topic Starter

#37 , 05 dec 2015 23:20

Ik kreeg vandaag hetvolgende bericht.

zoon heeft ontstoken sinussen dus een hoestfles heeft geen zin, we zijn naar dokter van wacht geweest. Aangezien ik geen siskaart meekrijg en ik 73 euro moest betalen zou ik dat graag morgen terug krijgen omdat jij al terug krijgt van de ziekenkas, en morgen kan je zoon bij ons ma komen halen want het is daar sinterklaasfeest!

zoontje hoestte hier echt enkel nog, had geen koorts en was van de week begonnen met een hoestfles.

Kan ik het bedrag dat ik morgen ga betalen op papier zetten om te tekenen dat ik dat betaald heb?

Ik geef zijn kids id mee, dat is toch even goed als een siskaart? Valt die niet weg in 2016?

pearltjes
Topic Starter

#38 , 05 dec 2015 23:25

Ik vind het wel straf dat hij mij vraagt de dokterskosten te betalen, terwijl hij nu na mijn tweede schrijven van de ziekenhuiskosten met attest van dokter het bedrag nog steeds niet heeft voldaan bij mij... Zijn datum is weer verstreken en ik heb nog niets gezien...

pearltjes
Topic Starter

#39 , 06 dec 2015 15:19

Sorry dat ik vraag voor een antwoord maar alsjeblief ik moet mijn zoontje vanavond ophalen bij mijn ex schoonouders waar ik deze week een verzoekschrift heen heb gestuurd voor het laten schrappen van het vonnis en net nu moet ik mijn zoontje daar aan hen deur gaan halen. Ik ben bang en sorry maar echt bang, kan iemand mij helpen om een zo fijn mogelijke wissel te kunnen bekomen? Voor mijn zoontje.

Ik weet uit ervaring dat ze hem zullen binnen houden tot ze tegen mij zijn uitgeschreeuwd, ik wil dit niet. Ik wil gewoon mijn zoontje afhalen...
en mijn ex de dokterskosten betalen. Meer wil ik niet.

ThinkPink12

#40 , 06 dec 2015 15:26

gewoon uw zoon afhalen en bij roepen en verwijten beleefd om uw zoon vragen.
Is hij niet tijdig bij u of willen ze hem niet afgeven, politie bellen

JPV
Juridisch actief: Ja

#41 , 06 dec 2015 17:08

en u betaalt enkel wat u moet betalen na aftrek van de kosten die zij zonder twijfel moeten betalen aan u. Stuur ook iets bewijsbaars (dus mail) met waarom u niethet volledige bedrag betaalt aan hen.

pearltjes
Topic Starter

#42 , 06 dec 2015 17:57

Ik weet pas wat ik moet laten vallen als ik naar de ziekenkas ben geweest. dus hij vraagt de volle pot...

Moet ik ook de medicatie betalen in zijn weekend?

duma

#43 , 07 dec 2015 07:31

In een ongelijk verdeeld verblijf, is het inderdaad logisch dat de ouder waar het kind het meeste verblijft deze kosten op zich neemt. Maar wat s
U moet ook de SISkaart meegeven. Deze kaart hoort bij uw zoon, niet bij een ouder.

Voor de terugbetaling: U moet slechts terugbetalen na tussenkomst van de ziekenkas, maar als de ziekenkas aan u terugbetaalt (wie doet het briefje binnen?), is het inderdaad zo dat u best het gehele bedrag aan uw ex OVERSCHRIJFT (+ mededeling) en daarna zelf de teruggave van het ziekenfonds incasseert.

U kan echter ook opteren om nogmaals een AS te sturen met daar in uw vraag voor bijdrage in de buitengewone kosten en dit er al af te trekken. Dan betaalt u hem dus niets terug en beschouwt u die €75 als een stuk van de terugbetaling.

Vraag: Heeft u een bewijs van die €75? Als u niet het groene briefje krijgt, moet u een ander bewijs vragen (terugbetalingsoverzicht). U betaalt pas (of rekent pas uit) NADAT u alle documenten die u nodig heeft ontvangen hebt.

En waarom ga je je kind ophalen bij je ex-schoonouders? Staat dat zo in jullie vonnis? Anders is het aanbieden bij de papa, tenzij onderling anders overeen gekomen. Het is niet omdat de papa zegt dat je naar daar moet komen, dat jij dat ook moet doen. Je kan hem gewoon laten weten dat dat voor jou niet mogelijk is en dat je op het normale uur je bij hem thuis zal aanbieden om X te komen halen. geen uitzonderingen maken, want je maakt het jezelf voor in de toekomst alleen maar moeilijker. Dan gaat hij die dingen zien als een verworven recht én creëer je precedent.

pearltjes
Topic Starter

#44 , 08 dec 2015 20:47

En waarom ga je je kind ophalen bij je ex-schoonouders? Staat dat zo in jullie vonnis? Anders is het aanbieden bij de papa, tenzij onderling anders overeen gekomen. Het is niet omdat de papa zegt dat je naar daar moet komen, dat jij dat ook moet doen. Je kan hem gewoon laten weten dat dat voor jou niet mogelijk is en dat je op het normale uur je bij hem thuis zal aanbieden om X te komen halen. geen uitzonderingen maken, want je maakt het jezelf voor in de toekomst alleen maar moeilijker. Dan gaat hij die dingen zien als een verworven recht én creëer je precedent.
Neen ik moet zeker mijn zoontje niet gaan halen bij schoonouders. Het dik probleem is dat hun hier wonen en papa een uur verder. Ik kan zonder mogelijkheid een klacht gaan neerleggen aan de kanten van Brecht en binnen het gekend kwartiertje terug in Oud-turnhout zijn. ik heb dat vorige keer al tegen hem gezegt dat ik ons zoontje bij hem kom halen en niet bij zijn ouders maar hij zegt me vlakaf dat hij daar niet zal zijn. Dat hij pas laat terug naar huis gaat...

Als ik dan doorbijt hoe krijg ik die avond dan mijn zoontje terug?

Mijn zoontje heeft al bang dat ik hem ooit ga verlaten zoals zijn papa dat bijna 2 jaar heeft gedaan. Ik wil die angst niet nog harder maken door hem te laat te gaan halen, waar het ook mag zijn dat ik hem moet gaan halen?

Ik weet niet hoe ik in deze situatie op mijn streep kan staan

duma

#45 , 14 dec 2015 09:41

Dat is het probleem dat vele mensen denken te hebben: hoe krijg ik mijn zoon dan?

Maar het is net zo dat je zelf het probleem creëert door telkens in te gaan op de dingen die papa jou zonder overleg oplegt. En erger nog: je creëert hiermee een precedent: papa kan in de rechtszaak gaan vertellen 'dat dat jullie regeling is, want als jij hier niet mee akkoord bent, waarom doen jullie het dan al zolang zo?'

Je gaat gewoon naar je ex, is je zoon daar niet, rij je onmiddellijk met het vonnis + een kopie naar de politie in de woonplaats van je ex en leg je klacht neer. Je hoeft je ex daarvoor op voorhand niet te waarschuwen, maar wat je zou kunnen doen, is hem een AS sturen met daarin een verwijzing naar het vonnis. Dat het bij uitzondering en mits onderling overleg én akkoord mogelijk moet zijn om de wisselmoment elders te laten plaatsvinden, maar dat dit niet eenzijdig kan worden opgelegd door een ouder en dat u bijgevolg u, bij uitzondering van een andersluidend onderling akkoord, u zich op 'zondag om xxh' gewoon zal aanbieden bij het huis van uw ex en dat indien uw zoon niet aanwezig is, u klacht zal neerleggen.

Vaak is de 'dreiging' in een AS al meer dan voldoende om mensen in de pas te laten lopen.
Laat hij weten dat niet te zullen doen, laat u dan niet afschrikken en doe het toch.

Ik spreke hier effectief uit persoonlijke ervaring: de ex van mijn man dacht ook de wet te kunnen stellen. Mijn man heeft toen 1 simpele AS gestuurd. Zij heeft toen laten weten via sms dat ze toch zou doen wat ze wou en hij zijn kinderen 40km verder moest komen halen. Mijn man heeft niéts meer van zich laten horen en rara: ze waren thuis hoor ... En de kopie van het vonnis lag klaar in de auto en de politie van haar woonplaats ingesteld in de GPS.

Terug naar “Echtscheiding”