Top, ik hoop echt dat het met zijn basket zal lukken. Hij doet ook aan chiro maar dat snap ik dat papa daar de moeite niet voor neemt want dan heeft hij zelf ook niets aan hem maar uw zoontje zien sporten en kunnen aanmoedigen is in mijn ogen ook heel fijn.In het geval van hobby's is een familierechter van mening dat elk kind recht heeft op een hobby. in het geval dat een kind al een hobby doet, zal hij daar dan ook niets aan wijzigen, tenzij dat in het voordeel van het kind zou zijn.
Het is dus ook mogelijk om in een vonnis te laten uitspreken welke hobby het kind beoefent en je kan zelfs vragen elke ouder te verplichten (eventueel tegen dwangsom) het kind daar aan te doen deelnemen. Dit laatste is uiteraard uitzonderlijk en gebeurt enkel in gevallen waar de ene ouder er écht zijn voeten aan veegt en het kind zijn hobby ontneemt.
Jij zou kunnen argumenteren dat papa vaak te laat komt (zie hoop meldingen die je hebt als bewijs) en het kind momenteel door papa niet naar zijn hobby wordt gebracht. Dat dat voor het kind niet fijn is, maar tot nu toe geen groot probleem, gezien de sport tot de leeftijd van x jaar vriendschappelijk beoefend wordt, dat hij echter vanaf september 2016 de leeftijd zal bereikt hebben waarop hij echt in competitie zal spelen, dat het dan wél een probleem is als hij niet meer elke week kan komen en dat u dus voorstelt, gezien het belang van de wekelijkse uitoefening en het duidelijke probleem van de papa om op tijd te komen, u voorstelt om
- ofwel een verplichting op te nemen in het vonnis om het kind wekelijks aan zijn hobby te laten deelnemen
- ofwel de verblijfsregeling aan te passen, zodat de zoon bij u is op de moment dat zijn hobby plaatsvindt en de papa hem dus pas na deze basketbal competitie (op zaterdagvoormiddag) komt halen.
Neen ik moet zeker mijn zoontje niet gaan halen bij schoonouders. Het dik probleem is dat hun hier wonen en papa een uur verder. Ik kan zonder mogelijkheid een klacht gaan neerleggen aan de kanten van Brecht en binnen het gekend kwartiertje terug in Oud-turnhout zijn. ik heb dat vorige keer al tegen hem gezegt dat ik ons zoontje bij hem kom halen en niet bij zijn ouders maar hij zegt me vlakaf dat hij daar niet zal zijn. Dat hij pas laat terug naar huis gaat...En waarom ga je je kind ophalen bij je ex-schoonouders? Staat dat zo in jullie vonnis? Anders is het aanbieden bij de papa, tenzij onderling anders overeen gekomen. Het is niet omdat de papa zegt dat je naar daar moet komen, dat jij dat ook moet doen. Je kan hem gewoon laten weten dat dat voor jou niet mogelijk is en dat je op het normale uur je bij hem thuis zal aanbieden om X te komen halen. geen uitzonderingen maken, want je maakt het jezelf voor in de toekomst alleen maar moeilijker. Dan gaat hij die dingen zien als een verworven recht én creëer je precedent.