Beslag goederen vader ( ondanks vonnis vrederechter)

Lenzdh
Topic Starter

Beslag goederen vader ( ondanks vonnis vrederechter)

#1 , 30 nov 2015 14:40

Hallo,

Ik heb een ingewikkeld verhaal.
Ik ben 21 jaar en schulden openstaan.

Nu is hier in de zomer van 2014 een deurwaarder geweest voor de inboedel van mijn vader op te schrijven, mijn vader heeft met zijn advocaat dan stappen ondernomen voor mij uit de woning te laten zetten en in het bevolkingsregister te laten schrappen.
Mijn vader heeft hier toen een vonnis van ontvangen dat ze aan zijn goederen niet aankonden.

Nu verblijf ik sindskort terug bij mijn vader met de nadruk op verblijf mijn adres staat hier normaal gezien niet meer aangezien vonnis van 2014..

Vandaag stond hier opnieuw een deurwaarder aan de deur voor de inboedel van mijn vader op te schrijven voor daarna over te gaan tot verkoop..
Mijn vader is te einde raad vorige keer heeft dit hem +- 2000€ aan advocaat kosten enz.. gekost. Hij zit ook verveeld met raad te vragen aan zijn advocaat aangezien die hem uitdrukkelijk had gevraagd mij geen onderdak meer te verlenen.

Nu vraag ik mij af.. Heeft de wijkagent hier zijn werk niet gedaan? Omdat ik blijkbaar nog altijd op dit adres sta ingeschreven.. vond dit al raar omdat mijn post hier maar bleef aankomen..

Welke stappen kunnen nu ondernomen worden want ik ben ten einde raad.. Dit heeft mijn vader al zoveel geld gekost..

Kunnen ze beslag leggen ondanks dat er een vonnis is van het vrederechter?
Kan ik een strafklacht indienenen tegen wijkagent...
Ik ben ten einde raad...
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SimplyRight

#2 , 30 nov 2015 14:57

Ben je sinds je schrapping op je vader's adres ergens anders gedomicilieerd geweest ?
't Is namelijk zo, dat als je drie maanden na je schrapping niet ergens anders een domicilie hebt, dat je terug op het oude adres gedomicilieerd wordt.

LeenW

#3 , 30 nov 2015 15:05

En aangezien u er ook verblijft, denk ik niet dat die wijkagent iets te verwijten valt..

Reclame

Xenophon

#4 , 30 nov 2015 15:28

Waar bent u dan wel gedomicilieerd? Hebt u uw adresverandering indertijd aangegeven bij de gemeente? Is er een wijkagent langsgeweest toen om vast te stellen dat u daar effectief verblijft? Beschikt u nog steeds over dat adres?

Uw vaders advocaat had gelijk: hij had u moeten buitenzetten, checken dat uw domicilie er niet meer stond en u niet opnieuw bij hem laten domiciliëren. Indien hij u wenst te helpen is het beter dat hij uw huur helpt betalen. Ergens klopt er iets niet in het verhaal want u zomaar zonder dat iemand op de hoogte is terug inschrijven op het oude adres kan in principe niet.

Maar goed: blijkbaar verblijft u er de facto wel. Het is niet aan ons om u uit te leggen hoe u de boel kan belazeren

Weglopen is niet de oplossing: doe iets aan uw schulden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2015 15:58

Een ambtelijke inschrijving dus via de door de dienst bevolking aangestelde ambtenaar kan wel.
En gezien betrokkene zich (nog) niet heeft aangeboden bij de gemeente... weet hij dat officieel dus niet

Xenophon

#6 , 30 nov 2015 16:09

@Franciscus: maar waarop baseert de ambtenaar zich dan om de feitelijke toestand van bewoning vast te stellen indien er geen bezoek doorgegaan is? Louter iemand ergens zien binnengaan of buitenkomen kan toch niet voldoende zijn? (ik maak nu even abstractie van het feit dat TS er volgens zijn eigen verklaring eigenlijk wel verblijft).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Lenzdh
Topic Starter

#7 , 30 nov 2015 16:12

Ben je sinds je schrapping op je vader's adres ergens anders gedomicilieerd geweest ?
't Is namelijk zo, dat als je drie maanden na je schrapping niet ergens anders een domicilie hebt, dat je terug op het oude adres gedomicilieerd wordt.

Nee, nergens anders.. :?

Lenzdh
Topic Starter

#8 , 30 nov 2015 16:18

En aangezien u er ook verblijft, denk ik niet dat die wijkagent iets te verwijten valt..

Er is een vonnis uitgesproken geweest van de vrederechter, voor mij ambtshalve te laten schrappen. Wijkagent is terug langs gekomen van moment dat hij wist dat ik hier terug verbleef, situatie toen uit gelegd . En ging dan doorgeven dat dit mijn verblijfsadres was voorlopig tot ik ergens anders terecht kon. Maar als ik alles nu zo een beetje begrijp is mijn domicilie adres hier nooit weggeweest? Domicilie adres en verblijfplaats is bij mijn weten toch helemaal iets anders?

LeenW

#9 , 30 nov 2015 16:22

Uw domicilie moet staan waar u effectief woont. U kunt moeilijk verwachten dat de wijkagent gaat meewerken aan uw plan om aan schuldeisers te ontsnappen.
Laatst gewijzigd door LeenW op 30 nov 2015 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#10 , 30 nov 2015 16:25

Neen hoor uw verblijfplaats is uw domicilie... alhoewel ik perfect voor maanden op ons vakantieadres kan verblijven ...dan wordt dat ook mijn huis qua huiszoeking maar is toch niet mijn domicilie.

Lenzdh
Topic Starter

#11 , 30 nov 2015 16:45

Waar bent u dan wel gedomicilieerd? Hebt u uw adresverandering indertijd aangegeven bij de gemeente? Is er een wijkagent langsgeweest toen om vast te stellen dat u daar effectief verblijft? Beschikt u nog steeds over dat adres?

Uw vaders advocaat had gelijk: hij had u moeten buitenzetten, checken dat uw domicilie er niet meer stond en u niet opnieuw bij hem laten domiciliëren. Indien hij u wenst te helpen is het beter dat hij uw huur helpt betalen. Ergens klopt er iets niet in het verhaal want u zomaar zonder dat iemand op de hoogte is terug inschrijven op het oude adres kan in principe niet.

Maar goed: blijkbaar verblijft u er de facto wel. Het is niet aan ons om u uit te leggen hoe u de boel kan belazeren

Weglopen is niet de oplossing: doe iets aan uw schulden.

Hallo,

Ik ben toen voorlopig bij vrienden gaan wonen. Heb dus nooit een nieuw adres gaan opgeven bij beide gemeentes. Ja volgens wijkagent was toen mijn adres hier weg. maar ben sinds deze zomer 2015 terug thuis komen wonen voor mijn schulden af te kunnen betalen, aangezien ik bij mijn vrienden ook niets overhield omdat wij in de kosten deelde, en thuis hoef ik niets af te geven. Nu heb ik toen mijn verblijfsadres aan justitie moeten doorgeven, zo dat zei weet hadden van waar ik verbleef ( ivm voorwaardes). Op een avond is toen de wijkagent langsgekomen voor te kijken of ik hier wel degelijk verbleef.. situatie toen uitgelegd van schulden enz.. En dat ik opzoek was naar een eigen domicilie adres zo dat ze mijn vader niets konden maken, en voor misverstanden met deurwaardes te vermijden. Heeft heeft dit toen allemaal genoteerd en verder niets meer van gehoord.. Dus ik was er ook van overtuigd dat ik ambtshalve geschrapt was dus niet beschikte over een domicilie adres tot ze hier vandaag stonden..
Ik zou het dus heel raar vinden dat ze mij zomaar terug zouden inschrijven op het oude adres..
Ja ik weer het weglopen lost inderdaad niets op want het blijft u toch achtervolgen.
Maar ik geraak de moed wel kwijt op deze manier, alles gaat naar schulden en dan komt er weer zoiets uit de kast, maar ik blijf positief.

Mijn vader beweerd trouwens dat ze niets kunnen meenemen door dat vonnis, alleen krijgt hij de wijkagent niet te pakken voor een woordje uitleg, deze neemt namelijk nooit zijn gsm op tenzij het hem goed uitkomt, en anders belt hij soms meer dan een maand later pas terug. Geloof het of niet.

Alvast bedankt voor u uitleg!

Xenophon

#12 , 30 nov 2015 17:18

Ik ben eens benieuwd wat er in dat vonnis staat. Als het iets is in de trant van 'de goederen van Mr. X (uw vader) zijn niet vatbaar voor beslag' dan is dat de evidentie zelve, het probleem is dat het aan uw vader zal zijn om te bewijzen t.o.v. de deurwaarder dat de goederen van hem zijn, niet aan de deurwaarder om te bewijzen dat ze van u zijn.

Over hoeveel schulden gaat het en wat voor soort schulden zijn het (verbeurdverklaring, schulden na aankoop op krediet...). Beschikt u over een inkomen of een uitkering? Is er iemand die u helpt bij uw financiële problemen of herintegratie?

Franciscus

#13 , 30 nov 2015 22:08

Als u terug gaat wonen op een plaats waar u niet meer mag wonen ... vraag is bent u door de vrederechter uitgedreven?
Dan moet u ervan uitgaan dat het vonnis niet meer tegenstelbaar zal zijn.
Als voorbeeld ; bij een Intra Familiaal Geweld situatie wordt dikwijls de een van de partijen verbod opgelegd om pand te betreden.
Wat stellen de hulpdiensten dikwijls vast dat na enige tijd die partij er toch terug woont ( al of niet ingeschreven) en dan komen ze na een ruzie weer af met dat vonnis. Maar gezien de eisende partij zelf een einde heeft gemaakt aan de beschikking door de andere partij terug binnen te laten zal noch een OCMW noch politie nog enig gevolg geven aan dat vonnis.

Weet ook dat een wijkinspecteur.kwartierinspecteur wettelijk verplicht is op alle info over de mogelijke verblijfplaats van een persoon aan een GDW te geven in kader van het uitvoeren van een vonnis.

Hieruit volgt dat een GDW een vonnis dus kan betekenen op de werkelijke feitelijke woonplaats of verblijfplaats.

Xenophon

#14 , 01 dec 2015 05:15

Antwoord van Franciscus lijkt inderdaad het meest waarschijnlijke scenario weer te geven. En in dat geval zijn de goederen van de vader niet meer beschermd.

Terug naar “Administratief recht”