kinderalimentatie en eventueel partneralimentatie

ThinkPink12
Topic Starter

kinderalimentatie en eventueel partneralimentatie

#1 , 26 nov 2015 11:09

hallo iedereen,

na 4 jaar feitelijk samenwonen en 1 zoon van 15 maanden zijn we uit elkaar.
De regeling voor onze zoon wordt onderling besproken.

maar vraag me af wat een goed bedrag zou zijn voor kinderalimentatie.
Het maximum dat vader zijn zoon zal zien is 1 weekend om de 14 dagen van zaterdag tot zondag.
In het begin is het wekelijks de ene week zondag en de andere week de zaterdag, is tenslotte nog een klein kind.

Ik zou voorstellen voor 175 euro en buitengewone kosten te delen.

Verder heb ik een werkloosheidsuitkering sinds 1 jaar omdat ik een opleiding volg.
Ik heb 1000 euro in de maand en daar kom ik dus niet mee rond.
Kan ik eventueel een partneralimentatie vragen? De situatie waar ik nu in zit is samen besproken in der tijd dus hij was akkoord dat ik een opleiding volgde. zit nu in mijn laatste jaar dus wil dat niet opgeven.

Mochten er nog zaken zijn dat heel belangrijk zijn dat we moeten regelen ivm kind mogen jullie die altijd delen!

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 26 nov 2015 12:53

Partneralimentatie is enkel voor gehuwden, neen dus.

Denk ook aan verhoging van alimentatie op bepaalde leeftijdsmomenten + indexatie elk jaar, automatisch toe te passen.
175 voor een kind van deze leeftijd is zeker ok, gezien de vader zijn kind maar 2 dagen en 1 nacht zelf heeft. Maar weet dat een kind duurder wordt naarmate het ouder wordt. Daarom wordt vaak een stijging van de alimentatie voorzien op vooraf bepaalde tijdstippen met een vooraf bepaald bedrag. (bv +25 euro vanaf dat het kind 5-10-15-20 jaar is)

Bespreek ook wat er in de alimentatie zit: Voorziet u het kind van voldoende kleding of moet papa die zelf kopen? (Bij jullie verdeling is het logisch dat u daarin voorziet). Zit hospitalisatieverzekering e.d. bij in de alimentatie? Of valt dat onder bijzondere kosten? Wie krijgt het kindergeld? (Logischerwijze u, maar spreek dit af!)

Maak een oplijsting van de bijzondere kosten en denk hier goed over na. Denk ook al voldoende ver in de toekomst. Rijbewijs? Kot?
Weet dat een bijzondere kost enkel gedeeld moet worden indien er overleg werd gepleegd, ongeacht de verblijfsregeling. (muv schoolkosten die moéten gemaakt worden en dringende, noodzakelijke medische kosten)

Regel ook de vakantieregeling. Meestal wordt er afgewisseld tussen even en oneven jaren.
Bijvoorbeeld: In oneven jaren de krokusvakantie bij mama en de herfstvakantie bij papa; de kerstvakantie en paasvakantie de eerste week bij mama en de tweede week bij papa. Zomervakantie: de eerste twee weken bij mama, de volgende twee weken bij papa, 2 weken mama, 2 weken papa.
En in de even jaren dan omgekeerd.

Spreek ook af wanneer een vakantie begint: Vrijdagavond? Of zondagavond? Normaliter zondagavond (en dus van zondag tot zondag), maar dat kan ook anders. Wanneer begint de zomervakantie? 1 juli? Of de eerste zondag in juli?
Hoort een verlofdag die voorafgaat of volgt op een vakantie bij die vakantie, of niet? (Ik denk aan paasmaandag, 1 november, 11 november, ...) Normaliter niet. Maar spreek af om discussie te vermijden.

Wilfried1954
Contacteer: Website

#3 , 26 nov 2015 18:02

Je kan ook voor de verblijfsgebonden kosten alimentatie berekenen, en alle andere kosten doen met een kindrekening. Zo is er nooit een discussie of de kosten nu in de normale niet verblijfsgebonden kosten inbegrepen zijn dan wel bijzondere kosten. Je stort op de kindrekening gewoon ook beiden in verhouding tot jullie inkomen (of volgens overeenkomst) en kindergeld - studiebeurzen en dergelijke kunnen daar ook op. Voor de fiscale aftrekbaarheid komt het op hetzelfde neer.

Reclame

ThinkPink12
Topic Starter

#4 , 26 nov 2015 19:21

bedankt!

benk

#5 , 26 nov 2015 21:40

Aansluitend hierop: ik studeer ook, en zal een uitkering krijgen van +/-600,-. Ik ben in loopbaanonderbreking als werknemer. Kan men mij verplichten op terug te gaan werken (ik zou +/- 1600,- per maand verdienen)? Zou een rechter mij kinderalimentatie laten betalen alsof ik werk, of alsof ik maar die premie van 600,- per maand verdien?
En zou een rechter bij de bepaling van kinderalimentatie rekening houden met "spaargeld" dat ik heb verkregen door de verkoop van pijn huis (aan mijn ex-partner)?

eylis

#6 , 26 nov 2015 22:16

even een belangrijke opmerking mbt de zogenaamde kindrekening. Dat werkt alleen als de ouders een goede communicatie en ouderrelatie met elkaar onderhouden én blijven houden. In de praktijk wordt deze regeling meer en meer afgeraden. Beide partijen zijn immers gerechtigd er betalingen of aankopen mee te doen. Zodra er strubbelingen zijn in de relatie (en die duiken soms ook later op...) dan kan elke ouder naar goeddunken de rekening gebruiken.

duma

#7 , 27 nov 2015 10:00

Ik moet eylis hier volledig in bijtreden. Ik ben géén voorstander van een kindrekening. Dat werkt enkel maar als je zéér goede afspraken maakt én als ouders nog zeer goed met elkaar kan communiceren. Ook in het geval van een ongelijk verdeeld verblijf, raad ik dat af, gezien het al snel zal voorvallen dat de ouder waar de kinderen meer verblijven, beslissingen ivm aankopen zal nemen die die niet alleen mag nemen, met alle frustraties en spanningen tot gevolg.

@benk: Niet de topic van iemand anders kapen aub! Zo weet je niet meer wie op wie reageert en élke zaak is verschillend. Maak aub een nieuw topic aan voor jouw vraag.

benk

#8 , 29 nov 2015 12:09

Ok bedankt om te laten weten duma, ik ben nieuw, ben amper op andere forums geweest, ken(de) de regels niet goed.

Terug naar “Echtscheiding”