Even samenvatten: er is een vonnis over omgangsrecht voor de grootouders van je zoontje (de ouders van de pappa dus) Soms zou je daar willen van afwijken voor de persoonlijke agenda van je zoontje, maar de grootouders hebben daar blijkbaar geen oren naar. Er proberen over te praten lukt niet. Dus wordt aan bemiddeling gedacht. Maar ook daar moeten beide partijen zin in hebben. dus stelt Wilfried voor dat je een advocaat neemt om bemiddeling te bepleiten voor de rechtbank. Het spijt me maar dat is een zeer eigenaardig voorstel dat niet kan werken. Immers: konkreet betekent dat je de zaak van het grootoudersomgangsrecht terug voor de rechtbank moet brengen. Het is niet het omgangsrecht zelf dat je wil contesteren, maar enkel dat het mogelijk moet kunnen zijn dat je de agenda kan veranderen wanneer je het nodig acht. Ten eerste gaat de rechter dat niet leuk vinden. Je stelt immers zijn vonnis die hij in alle sereniteit heeft trachten te nemen in vraag. Dan vragen of je advocaat bemiddeling wil bepleiten is zoveel als zeggen: beste rechter, u heeft een vonnis geveld en nu wil ik dat u ons verplicht om via een bemiddelaar dit vonnis aanpasbaar te maken aan deze en gene agenda. Het spijt me pearltjes, maar dit voorstel kost ten eerste weer geld (advocaat betalen, zaak aanvatten voor de rechtbank en dan bemiddeling betalen voor een ongewis resultaat. Dat wordt een duur prijskaartje.
Mijn voorstel: het moet zeker en vast wel eens voorvallen dat de grootouders hun zoontje ook op een bepaald moment willen zien en dat dan niet kunnen volgens het vonnis: maak er gewoon een deal van. zij willen op X datum hun kleinzoon zien? Dat kan, als jij op Y datum (binnen hun tijd dus) tijd krijgt met je zoontje. voor wat hoort wat. Zo zitten mensen in elkaar. En zo komen ze wél over de brug. Probeer dus te weten te komen op welke dat ze vreselijk graag hin oogappel willen zien en onderhandel dan
Niet vergeten zo'n uitzonderingen even op papier/mail te zetten waarop je een bevestiging krijgt. Succes!!