brand verzekering

rob smet
Topic Starter

brand verzekering

#1 , 22 nov 2015 17:43

Beste

Onze nieuwe huisbaas eist een brandverzekering 120 euro .Maar deze dekt enkel het gebouw en niet onze persoonlijke spullen
Ik denk bij deze dat wij en andere bewoners eigenlijk gewoon zijn brandverzekering betalen .
Kan dit eigenlijk wel ?

Mvg

Smet rob

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2015 19:47

Verhuurder moet zijn gebouw verzekeren op zijn kosten. Huurder de inboedel

artemis

#3 , 22 nov 2015 20:48

Huurder de inboedel
+ de aansprakelijkheid tegenover derden ingeval van brand of waterschade! Anders zou een brandverzekering nooit verplicht zijn voor een huurder wat ze wel is. Huurder kan brand of waterschade veroorzaken.

Reclame

rob smet
Topic Starter

#4 , 22 nov 2015 21:05

ok dus een brandverzekering is verplicht om onze spullen te verzekeren tegen brand . Maar de verhuurder mag toch niet eisen dat wij betalen voor een brandverzekering die enkel het gebouw dekt ?

rob smet
Topic Starter

#5 , 22 nov 2015 21:46

kan de verhuurder dus geen brandverzekering eisen die wij hem moeten betalen ? of wel ?

mava105

#6 , 23 nov 2015 09:25

ok dus een brandverzekering is verplicht om onze spullen te verzekeren tegen brand ?
Een brandverzekering voor uw eigen spullen is NIET verplicht. Die mogen gewoon opbranden, want er heeft niemand anders schade mee. Een eigenaar die in zijn eigen huis woont is ook niet verplicht zich te verzekeren, mar dan moet hij ook niets verwachten na een brand, en kan alles zelf betalen, ook eventuele schade bij de buren.

chantika

#7 , 23 nov 2015 09:54

kan de verhuurder dus geen brandverzekering eisen die wij hem moeten betalen ? of wel ?

Lees eens je huurovereenkomst na voor ze te ondertekenen. Ben je het niet eens met sommige punten, schrap die dan alvorens je handtekening te plaatsen.

Hij is wel verplicht het bedrag van de gevraagde huurprijs en van de gemeenschappelijke lasten te vermelden bij publicatie.

rob smet
Topic Starter

#8 , 23 nov 2015 19:45

wij hadden niet de luxe om iets te schrappen mijn vrouw is hoogzwanger van ons 2de kindje en we komen van een duplex studio dus moesten dringend iets groter vinden en na lang zoeken vonden wij iets voor een schappelijke prijs en zijn wij er op gesprongen ok ik vond het al vreemd dat in huurcontract stond dat wij brandverzekering en watertaks moeten betalen wat samen op 300 euro komt maar zoals gezegd of wel was het akkoord gaan ofwel was het terug naar ons kruipkot en ik heb het risico genomen . Maar mijn vraag was kan dit wel wettelijk ookal staat dat in het huurcontract ?

mava105

#9 , 23 nov 2015 20:04

Watertaks????
Gaat het over een appartement?

rob smet
Topic Starter

#10 , 23 nov 2015 20:10

ja

chantika

#11 , 23 nov 2015 20:40

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Er is een folder uitgegeven door de overheid. Natuurlijk moet je die niet gans uitlezen. Blz 40 staat er iets over lasten.

rob smet
Topic Starter

#12 , 23 nov 2015 20:55

hey merci maar ik heb deze al geraadpleegd maar vond niks terug omtrent mijn vraag ivm brandverzekering en watertaks
maar toch bedankt

chantika

#13 , 24 nov 2015 08:52

Uit de huurfolder.

Bovenop de betaling van de huurprijs is de
huurder dikwijls verplicht, volgens de huurovereenkomst,
bepaalde uitgaven te zijnen laste te
nemen of ze aan de verhuurder terug te betalen.
Zoals bijvoorbeeld: de lasten van verbruik,
onderhoud, ...
In het algemeen bepaalt de huurwet niet of het de
huurder of verhuurder is die deze kosten en/of
lasten moet betalen.
Belangrijke uitzondering hierop is
de onroerende voorheffing.
Daarenboven verbiedt de wet ook de bemiddelingskosten
van een immobiliënagentschap te verhalen op
de huurder.
a. Wie moet de onroerende voorheffing betalen?
De onroerende voorheffing met betrekking tot het gehuurde
onroerend goed mag niet ten laste van de
huurder worden gelegd.

Dit verbod geldt voor de huurovereenkomsten
gesloten vanaf 30 december 1989.
Deze bepaling is verplichtend. De contractuele clausule
waarbij de huurder verplicht is de onroerende
voorheffing te betalen, is niet geldig
......
Opmerking: deze regels betreffende de betaling
van de kosten en lasten zijn verplichtend.

Zoals ik dat lees kan de verhuurder op een uitzondering na alle kosten aan zijn huurder door rekenen. Een voorwaarde de kosten die doorgerekend worden staan vermeld in de overeenkomst.
Dus als er staat de kosten voor onderhoud en vervanging van de boiler in de keuken zijn ten laste van de huurder. Dan moet je niet afkomen hij is versleten.

Je kon voor een schappelijke prijs huren. Nu die kosten zijn €30 per maand. De huur zal nog wel betaalbaar zijn zeker? Kom altijd je overeenkomst na. Hoeveel is je handtekening waard?

mava105

#14 , 24 nov 2015 08:54

Wat bedoel je toch met Watertaks? Op water moet je geen taks betalen. Je betaalt allen uw eigen verbruik, maar met sommige verhuurders weet je nooit. :?

rob smet
Topic Starter

#15 , 24 nov 2015 09:27

ja op het huur contract staat jaarlasten :
brandverzekering : 160 euro ( maar deze dekt enkel het gebouw niet de inboedel )
waterzuiveringstaks : 140 euro

Terug naar “Algemeen”