Belgisch pensioen voor iemand die nooit in BE heeft gewerkt?

lala
Topic Starter

Belgisch pensioen voor iemand die nooit in BE heeft gewerkt?

#1 , 15 aug 2008 19:32

hallo iedereen,

ik had graag een antwoord op mijn vraag gehad:

het zit als volgt: mijn schoonmoeder die al 22 jaar weduwe is en atijd al buiten de Eu heeft gewoond, had zich graag in Be willen vestigen om medische redenen.
Wij horen hier en daar dat zij dus een Belgisch pensioen kan ontvangen??
Zij heeft hier echter nooit gewerkt en haar overleden echtgenoot enkel buiten de EU.

Er zijn blijkbaar verschillende kennissen die in hetzelfde schuitje zitten en dus momenteel een pensioen van de Belgische overheid ontvangen, zonder maar ooit hier gewerkt te hebben?
Ik hoop dat iemand me een duidelijk antwoord kan geven en me ook zeggen hoe en waar we aan de aanvraag beginnen.

Hartelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 15 aug 2008 19:44

Geachte,

Dit zijn toch wel wat weinig gegevens om een zinnig antwoord te geven.

- welke nationaliteit heeft uw moeder
- heeft zij ooit in België gewoond
- geniet zij een overlevingspensioen, zo ja ten laste van welk land
- geniet zij zelf een rustpensioen, zo ja ten laste van welk land
- heerft zij zelf ooit gewerkt, in welk land en waar woonde zij toen
- bezit zij eigendommen of heeft zij de laatste 10 jaar eigendommen verkocht
- hoe oud is ze nu
.......

Thieu Rutten
pensioendeskundige

lala
Topic Starter

#3 , 15 aug 2008 19:50

Hallo,

bedankt om zo snel al een reactie te plaatsen: hier wat toelichting

Mijn schoonmoeder heeft de Algerijnse nationalitiet.
Zij woont nu een 2-jaar in Be maar we hebben haar altijd ten laste genomen, daarna is ze teruggekeerd en nu wil ze terug voor medische redenen, echter ik kan haar niet meer ten laste nemen.
Zij geniet van niets, ook geen overleverings-of rustpenisoen.
Zij heeft nooit gewerkt, is altijd huismoeder geweest.
Zij heeft haar huisje in Marokko geerfd vanhaar echtgenoot.
Ze is nu 66 jaar.

Hartelijk bedankt en ik wacht met geduld op uw antwoord

Mvg

Lala

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 16 aug 2008 08:21

Geachte,
Gezien mevrouw niet de Belgische nationaliteit heeft, geen EER-nationaliteit heeft, geen overlevingspensioen geniet ten laste van België, geen pensioen uit België of een EER-land, geen eigen tewerkstelling bewijst in België of een land van de EER, of elders, komt zij niet in aanmerking voor een pensioen ten laste van België of een ander land en ook niet voor een Inkomensgarantie voor Ouderen.

Op dit vlak rest haar enkel de mogelijkheid om ofwel Belg te worden, ofwel een tewerkstelling in België of eer-land te bewijzen of de Belgische nationaliteit te verwerven.

U kan zich dan ook best tot het O.C.M.W. van uw gemeente wenden om na te gaan of mevrouw aan de voorwaarden voldoet van een leefloon of pseudoleefloon. Duidelijk vermelden: nationalieit van mevrouw, inschrijving bevolkingsregister of vreemdelingenregister. Zolang zij geen Belg is en/of een tewerkstelling bewijst, is een uitkering van het ocmw de enige optie. Vreemdelingen ingeschreven in het bevolkingsregister voldoen immers aan de voorwaarde van het "leefloon".
Let wel op, kan mevrouw überhaupt ingeschreven worden als zij geen eigen middelen van bestaan heeft????

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

lala
Topic Starter

#5 , 16 aug 2008 11:12

Geachte,

bedankt voor uw antwoorden:

Mijn schoonma heeft een aanvraag ingediend bij de ocmw, maar die is geweigerd geweest omdat ik haar 2 jaar geleden ten laste heb genomen en daardoor krijgt ze geen hulp. IS dit niet ongelooflijk?!
We gaan voor de rechtbank want ze zit nu wel zonder inkomen en een huur dat ze moet betalen.

Zij gaat haar aanvraag doen in januari 2009 om de belgische nationaliteit te bekomen, heeft ze dan wel recht op een Belgisch pensioen?

Ik begrijp echter niet hoe het komt dat enkele kennissen van haar wel genieten van een Be pensioen en hetzelfde verleden hebben als haar?

hartelijk bedankt

Rene

#6 , 16 aug 2008 14:20

Ik ben geen racist maar vind het maar normaal dat België haar NIET onderhoud. Wij moeten ook niet naar ginder gaan en uitkering vragen.

Zelf voor Belgen die jarenlang bijgedragen hebben is een uitkering soms bijna niet mogelijk. En ze wil nog naar ons ziekenhuis op onze kosten zeker.
Voor wat hoort wat.
Ik ken Belgen die 30 jaar gewerkt hebben in België, alles betaald en bijgedragen maar nu moeten leven van OCMW omdat ze als zelfstandige geen dop kunnen krijgen. Moeten daarvan nog wel alimentatie betalen aan kinderen van 550 euro. Dat is België.

Mathieu Rutten

#7 , 16 aug 2008 15:51

Geachte,

Indien zij de Belgische nationaliteit bezit, heeft zij recht op de Inkomensgarantie voor Ouderen, uitbetaald door de Rijksdienst voor Pensioenen, rekening houdend met eigendommen en opbrengst uit verkoop gedurende 10 jaar. Er zijn wel serieuze vrijstellingen, zodat haar huisje in Marokko wel geen probleem zal vormen.
Maandbedragen Inkomensgarantie voor ouderen vanaf juli 2008
Verhoogd bedrag (niet samenwonend) 861,03 EUR
Basisbedrag 574,02 EUR
Indien mevrouw geen pensioen in België geniet is in haar situatie de Belgische nationaliteit een conditio sine qua non.

Een Belgisch rustpensioen kan je enkel krijgen op basis van prestaties of gelijkgesteld in België.

Heeft u er ooit aan gedacht om voor uw moeder een tewerkstelling art. 60§7 aan te vragen bij het OCMW om alzo in orde te komen met de sociale zekerheid, in casu een rustpensioen en hierdoor ook een IGO?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

lala
Topic Starter

#8 , 16 aug 2008 19:42

Goeie dag,

alweer hartelijk bedankt voor uw info...

Kunt u dit
"Heeft u er ooit aan gedacht om voor uw moeder een tewerkstelling art. 60§7 aan te vragen bij het OCMW om alzo in orde te komen met de sociale zekerheid, in casu een rustpensioen en hierdoor ook een IGO? "

eens grondiger uitleggen, ben een leek in zo'n soort zaken.

Ze is 66 jaar en werken is niet een optie, aangezien ze niet de gezondheid ervoor heeft.

Hartelijk bedankt.

Mvg

lala

Mathieu Rutten

#9 , 16 aug 2008 20:39

Geachte,

Gezien tewerkstelling geen optie is, kan zij niet in aanmerking voor een rustpensioen eigen loopbaan en dient zij aan de voorwaarden van een Inkomensgarantie voor Ouderen te voldoen, dus zo spoedig mogelijk de Belgische nationaliteit verwerven.
Intussen dient zij zich sowieso aan te bieden bij het ocmw voor een leefloon of pseudo-leefloon. Opgelet het ocmw zal sowieso de onderhoudsplicht moeten onderzoeken. Maatschappelijke dienstverlening.welzijn is immers een fundamenteel recht van iedereen.
Om tenslotte even terug te komen op een tewerkstelling in het kader van art. 60§7. Dit artikel werd in het leven geroepen om bij of via een ocmw tewerkgesteld te worden om zich in orde te stellen met de sociale zekerheid, om in aanmerking te komen voor een vervangingsinkomen als werkloosheidsvergoedingen en/of ziekte-uitkeringen, doch vooral als aanloop naar een reguliere tewerkstelling.
Indien zij bvb. een tewerkstelling zou bewijzen in 2006, hoe gering ook, zou zij vanaf 01.02.2007 in aanmerking kunnen komen voor een rustpensioen. Vanaf deze datum zijn immers alle pensioenen betaalbaar hoe gering ook. Op basis van dit recht op een rustpensioen zou zijn dan aanspraak maken op een aanvulling tot een Inkomensgarantie voor Ouderen. Zo zal een tewerkstelling in 2008, rechten openen vanaf 01.01.2009. Ik wou maar even een ballonnetje oplaten dat voor discussie vatbaar is.
Geizen uw moeder volgens eigen zeggen een labiele gezondheid heeft, dient zij zich zo spoedig mogelijk in orde te stellen met een ziektekostenverzekering, dit kan via leefloon of als persoon ten laste bij iemand die verplicht ziekenfondsverzekerd is in België, moet daar wel bij inwonen. Indien mevrouw in België in het bevolkingsregister is ingeschreven heeft het desbetreffende ocmw er alle belang bij om mevrouw in orde te stellen met de ziekteverzekering.

Voor verdere info kan u zich best wenden tot de sociale dienst van uw ocmw.

Zo kan u ook best negatieve reacties vermijden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”