Ongedierte (ratten/muizen ed) schieten?

piskas
Topic Starter

Ongedierte (ratten/muizen ed) schieten?

#1 , 10 nov 2015 19:35

Is het toegelaten om met een luchtgeweer (loodjesgeweer) ongedierte af te schieten?

Ik vraag me dit af want:
- Voor een muizenval of rattenval te kopen is er geen jachtvergunning nodig.
- Een luchtgeweer is een vrij wapen.
Er bestaan luchtgeweren in allerlei kalibers en kracht, waardoor een humaan schot mogelijk is.

Mag dit:
- in mijn kelder of schuur (geen openbare plaats, niet zichtbaar vanop een openbare plaats)
- in mijn tuin (niet zichtbaar van openbare plaats, maar wel inkijk van buren)
- Op het erf van een boer met overlast van ongedierte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2015 22:08

Wat denkt u zelf?
14 AUGUSTUS 1986. - Wet betreffende de bescherming en het welzijn der dieren
Hfst 5

piskas
Topic Starter

#3 , 10 nov 2015 23:28

Dank voor de verwijzing.

Wat ik zelf denk is dat aangezien muizenvallen vrij zijn en luchtwapens vrij zijn, en het in buurlanden vrij is om met luchtwapens op ongedierte te schieten (vb Nederland, Engeland, Denemarken), het hier ook zo is. Maar als iedereen maar moest denken om tot een antwoord te komen op juridische vragen, dan was er allicht geen juridisch forum of advocaat nodig.

Onderstaande brengt helaas niet meer duidelijkheid voor mijn gedachtegang.
Zonder verdere achtergrond lijkt het alsof men gediplomeerd moet zijn of in nood moet verkeren om ongedierte aan te pakken.
Maar aangezien dat muizengif en lijmvallen wel nog te koop zijn (zeker niet selectief, snelst of minst pijnlijke methode), zal de interpretatie toch veel ruimer zijn dan dat.
Ik besluit dus, dat het mogelijks mag, als het ongedierte met 1 schot meteen dood is.

HOOFDSTUK VI. - Doden van dieren.

Art. 15. Een gewerveld dier mag slechts worden gedood door een persoon die daarvoor de nodige kennis en bekwaamheid heeft en volgens de minst pijnlijke methode. Tenzij in geval van heirkracht en noodzaak mag het enkel ter dood gebracht worden onder verdoving of bedwelming.
Is het doden van een gewerveld dier zonder verdoving of bedwelming volgens de gebruiken van de jacht of de visvangst of op grond van andere rechtsvoorschriften toegelaten, of gebeurt dit in het kader van de wetgeving ter bestrijding van schadelijke organismen, dan mag het doden enkel verricht worden volgens de meest selectieve, de snelste en de voor het dier minst pijnlijke methode.

- kennis & bekwaamheid: Heeft dit criteria? Of is het eerder de intentie dat iemand die duidelijk slechte keuzes maakt (vb lijmvallen of muizengif) in overtreding te kunnen brengen?

Reclame

Franciscus

#4 , 14 nov 2015 16:56

Als het zo erg is dan haalt u er een deskundige firma bij.
Maar uw Glock of uw FN 57of een Sig Sauer P226 of uw luchtwapen zijn daarvoor niet de geschikte middelen.
In het algemeen wordt een luchtwapen beschouwd als een vrije tijdswapen of voor sport niet op op levende wezens te schieten.

Gebruiker21

#5 , 16 nov 2015 11:26

Ik betwijfel of vergif en muizevallen minder pijnlijk zijn voor muizen dan "afgeschoten" worden. Blijkbaar mag je "in het kader van de wetgeving ter bestrijding van schadelijke organismen" zelf wel muizen doden, op de "meest selectieve, de snelste en de voor het dier minst pijnlijke methode". Geen idee hoe dit laatste gedefiniëerd wordt. Ikzelf heb op onze zolder ook muizenvallen staan, waar iedere winter wel eens ergens een beestje tussenzit. Als het wat mee zit, is de muis op slag dood, maar soms vind ik de diertjes er toch op zo'n manier tussen dat ze nooit op slag dood kunnen geweest zijn, en volgens mij dus toch een meer pijnlijke dood gestorven zijn dan wanneer er op zou geschoten zijn.

Anyway, als je in uw kelder op muizen schiet, gaan niemand dit zien. In je tuin of bij een boer is het een ander verhaal, en denk ik dat je wel eens in de problemen zou kunnen komen. Maar dan eerder door het gebruik van die wapens in (min of meer) "het openbaar". Geen idee of muizen in je tuin ook als "ongedierte" beschouwd worden. Muizen mogen in mijn tuin lopen, wat mij betreft, maar niet in mijn huis. Ratten is een ander verhaal, maar daar hebben we gelukkig geen last van...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#6 , 18 nov 2015 21:37

Men moet dan nog eerst met een wapen 'kunnen' omgaan en schieten ....

69_Shorty_69

#7 , 20 nov 2015 08:50

Rattenvergif is het beste en doeltreffende, ratten zijn ook kadavereters en eten ook kadavers van ratten, vergiftigde kadavers hierdoor ook doeltreffend dus het gif spreid onder de populatie...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Berre1959

#8 , 10 jul 2016 16:43

Zoals vaak is de wet niet geheel duidelijk of compleet. Indien nodig is er de rechtbank om te oordelen.
In het geval van ongediertebestrijding (ratten) zie ik verschillende onbeantwoorde vragen.

- hoe humaan (of niet) is het om een rat of een houtduif te doden met een luchtkarabijn in vergelijking met andere middelen (gif, klem)?

- hoe toon je aan dat je bekwaam bent om een luchtdrukwapen doeltreffend (en veilig!) te gebruiken als verdelgingsmiddel? (sportschutter? jachtverlof? proef afleggen? militaire opleiding?)

- Moderne luchtdrukwapens bestaan in vele calibers met (hoog) oplopende "vuurkracht": .177 - .20 - .22 - .25 - .30 - .303 - 0.357, .45 - .50 ! De zwaardere PCP-wapens ("pre-charged preumatic"), vanaf de calibers .22 tot .50 (!) worden in het buitenland courant gebruikt bij de jacht op groter wild (reebok, zwijn, schaap, antiloop). Vaak zijn deze wapens voorzien van telescoop, IR-nachtkijker en geluidsdemper, waardoor de doeltreffende dracht en de kans op een zuiver schot toeneemt, zodat een "humane" dood gegarandeerd is. Diervriendelijker dan een stressvolle of pijnlijke dood in een val of door gif, dat per definitie langzaam werkt.

Alle luchtdrukwapens zijn zonder beperking te koop in België vanaf 18 jaar.

sloeberken

#9 , 10 jul 2016 17:45

VRIJ VERKRIJGBARE WAPENS

Deze categorie van wapens is nog steeds vrij verkrijgbaar en niet aan een vergunning onderworpen. Het gaat over :

wapens met een ander aandrijvingsmechanisme (geen vuurwapens) - vb. luchtdrukwapens, kruisbogen, enz.
wapens die onklaar gemaakt zijn door de proefbank in Luik
seinpistolen en alarmwapens
Voor het dragen of gebruiken van deze wapens dient u wel een wettige reden te hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#10 , 11 jul 2016 09:10

Draadje is 7 maand oud... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Berre1959

#11 , 11 jul 2016 14:31

"Et alors?" :) Ben pas sinds gisteren op dit forum (toevallig) terechtgekomen. Dacht dat ik iets inhoudelijks kon toevoegen. Sorry als dat als storend wordt ervaren.

Nu ik toch bezig ben, graag nog het volgende:

De jacht met luchtdrukwapens is in België niet toegelaten; staat gelijk gelijk aan stropen, omwille van verschillenden redenen. Verzwarende omstandigheden zijn ondermeer: jacht bij nacht, gebruik van geluidsdemper, richttelescoop, nachtkijker (al dan niet IR), verlichtingsmiddelen, het lokken van dieren met installaties etc. In het buitenland (UK, USA) is de jacht met luchtdrukwapen wel toegestaan, vaak zonder de beperkingen die in ons land als zuivere stroperij worden beschouwd.

Gebruiker21

#12 , 11 jul 2016 14:44

"Et alors?" :) Ben pas sinds gisteren op dit forum (toevallig) terechtgekomen. Dacht dat ik iets inhoudelijks kon toevoegen.
Draadjes die zo oud zijn, worden meestal niet meer gevolgd door de topic starter. Dit forum dient in de eerste plaats om de vraagsteller een antwoord te geven op zijn vraag. Na maanden reageren schiet dit doel wat voorbij, aangezien de vraagsteller dit antwoord in vele gevallen niet meer zal zien.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”