#5 , 16 nov 2015 11:26
Ik betwijfel of vergif en muizevallen minder pijnlijk zijn voor muizen dan "afgeschoten" worden. Blijkbaar mag je "in het kader van de wetgeving ter bestrijding van schadelijke organismen" zelf wel muizen doden, op de "meest selectieve, de snelste en de voor het dier minst pijnlijke methode". Geen idee hoe dit laatste gedefiniëerd wordt. Ikzelf heb op onze zolder ook muizenvallen staan, waar iedere winter wel eens ergens een beestje tussenzit. Als het wat mee zit, is de muis op slag dood, maar soms vind ik de diertjes er toch op zo'n manier tussen dat ze nooit op slag dood kunnen geweest zijn, en volgens mij dus toch een meer pijnlijke dood gestorven zijn dan wanneer er op zou geschoten zijn.
Anyway, als je in uw kelder op muizen schiet, gaan niemand dit zien. In je tuin of bij een boer is het een ander verhaal, en denk ik dat je wel eens in de problemen zou kunnen komen. Maar dan eerder door het gebruik van die wapens in (min of meer) "het openbaar". Geen idee of muizen in je tuin ook als "ongedierte" beschouwd worden. Muizen mogen in mijn tuin lopen, wat mij betreft, maar niet in mijn huis. Ratten is een ander verhaal, maar daar hebben we gelukkig geen last van...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!