kindergeld delen: wat met toeslag eenoudergezin?

Zebrapatti
Topic Starter

kindergeld delen: wat met toeslag eenoudergezin?

#1 , 09 aug 2008 18:42

Mijn ex en ik hebben co-ouderschap en in onze EOT staat dat wij alle sociale/fiscale voordelen moeten delen.
De kinderen zijn bij mij gedomicilieerd en ik ontvang het kindergeld. Ik ben echter alleenstaand en ik ontvang bovenop het basiskindergeld een verhoogde leeftijdstoeslag plus nog een extra supplement van ongeveer 20 € per kind.
Moet dit supplement ook gedeeld worden met mijn ex? (basissom wordt momenteel gedeeld) Kan hij dit afdwingen?
Bestaat er ergens een (wet)tekst die gedetailleerd bepaald WELKE sociale en fiscale voordelen er precies moeten gedeeld worden?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 09 aug 2008 19:49

AL wat overeengekomen werd zullen de partijen moeten naleven...eenzijdig kan men GEEN overeenkomst wijzigen!

Als het zo in uw EOT staat, zal u de helft moeten afdragen!

Gebruiker47

#3 , 11 aug 2008 11:02

Ik zou afwachten tot hij eventueel reageert (als hij er weet van heeft).
Indien u voordelen heeft door UW leeftijd moet je dit toch niet delen?

Normaalgezien staat dit beschreven in uw akte EOT (oa verdelen kindergeld bij co-ouderschap) doch ik kan mij niet voorstellen dat het extra voordeel door uw leeftijd er in staat eveneens die extra premie van 20€.
Sociale/fiscale voordelen slaan toch op beiden aftrek kinderen via belastingsaangifte?

Ik heb via een Dienst van het werk ook tegemoetkomingen ontvangen voor oa studerende kinderen en diverse kosten doch dit zijn voordelen via mijn werkgever en hoewel ik eerlijk ben in alles (oa schoolpremie de helft doorstorten evenals kindergeld) moet ik de voordelen van mijn werkgever toch niet niet delen.

Reclame

Jorre

#4 , 11 aug 2008 13:56

Mijn ex en ik hebben co-ouderschap en in onze EOT staat dat wij alle sociale/fiscale voordelen moeten delen.
De kinderen zijn bij mij gedomicilieerd en ik ontvang het kindergeld. Ik ben echter alleenstaand en ik ontvang bovenop het basiskindergeld een verhoogde leeftijdstoeslag plus nog een extra supplement van ongeveer 20 € per kind.
Moet dit supplement ook gedeeld worden met mijn ex? (basissom wordt momenteel gedeeld) Kan hij dit afdwingen?
Bestaat er ergens een (wet)tekst die gedetailleerd bepaald WELKE sociale en fiscale voordelen er precies moeten gedeeld worden?
Alvast bedankt.
Wat niet weet, niet deert, zou ik zeggen.

U hebt met uw ex een EOT opgesteld en ondertekend voor akkoord, m.a.w. een akkoord door beide partijen over alle punten die er in vermeld staan.
Dus eigenlijk had u zelf moeten weten wat verondersteld werd met "alle sociale/fiscale voordelen". en had dat toen reeds beschreven moeten staan in dezelfde overeenkomst.

Ik kan wel begrijpen dat u beiden toen een basistekst EOT ter hand hebt genomen zonder alle elementen die er in vervat zaten goed af te wegen.
Het stond u toen vrij om dat verklaard te zien en zonodig aan te passen. Dat breekt u natuurlijk zuur op achteraf als uw ex dit supplement zou willen afdwingbaar maken, en ik denk dat een rechter hem daarin zou kunnen volgen, alleen al omwille van de woorden "alle sociale/fiscale voordelen".
Laatst gewijzigd door Jorre op 11 aug 2008 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Lex

#5 , 11 aug 2008 14:32

Ik zou afwachten tot hij eventueel reageert (als hij er weet van heeft).
Indien u voordelen heeft door UW leeftijd moet je dit toch niet delen?
Waarom zou men die toeslag niet moeten meetellen?

Een werkloze of mindervalide krijgt toch ook een toeslag!

Zij moeten,volgens deze redenering, hun toelage ook niet inbrengen?

kevertje

#6 , 11 aug 2008 14:46

Ik denk dat Ludo D. de term leeftijdstoeslag een beetje verkeerd begrijpt. Het is niet een toeslag die Zebrapatti omwille van zijn/haar leeftijd bekomt maar omwille van de leeftijd van zijn/haar kind(eren) vanaf 12 j.

belle1970

#7 , 11 aug 2008 17:13

Waarom zou je niet delen ??
Bij co ouderschap heeft iedereen recht op helft !
Ik zit momenteel ook zo in een situatie

Exman heeft de kinderen bij zich gedomicilieerd heeft daardoor het kindergeld .
Nu beslissen we samen na twee jaar vechtscheiding om ieder één kind te domiclieren maar nu blijkt dat we dan het grootste deel van het kindergeld zouden verliezen . We worden elk appart aanzien als ouder met één kind .

Resultaat exman toch het kindergeld blijven houden en een deel doorstorten zeker . Resultaat je blijft afhangen van de goodwill van de tegenpartij .

Voordelen ?? voor de andere ouder ?
Electriciteit , water , kadaster ?? Daar heb ik al andere ouder geen enkel recht op want ik heb geen kinderen .....(ten laste) niet tegenstaande dat ze evenveel bij mij zijn als bij hem .

Typisch belgisch zeker .

Daarom zebrapatti wees eerlijk ik denk dat zowel vader als moeder evenveel rechetn hebben . En nu is het eens een moeder dat spreekt ( zal wel één van de weinige zijn )

Gebruiker47

#8 , 12 aug 2008 11:43

Voordelen :
100KW gratis electriciteit = ruwweg max 25€
15 m3 water (indien je boven vrijstelling gaat) : max 65€ alles inbegr.
kadaster : vrijstelling op OV enkel vanaf 2 kinderen
Er is verschil in kindergeld tussen het oudste en jongste kind (voor jongste kind kreeg ik steeds meer); totaal voor de twee werd steeds gedeeld en doorgestort (weet niet of daar die leeftijdspremie bij zit).
Via volgende link kun je de kinderbijslag berekenen met twee kinderen in eenzelfde gezin of telkens kind apart.

http://www.kinderbijslag.fgov.be/calcul/default.htm

Bij scheiding heb je 3 x moeten tekenen + de akte getekend met alle voorwaarden erin; volg die dan ook hoe moeilijk het is voor je eigen rust.

Jorre

#9 , 12 aug 2008 16:03

totaal voor de twee werd steeds gedeeld en doorgestort (weet niet of daar die leeftijdspremie bij zit).
Automatisch op 6, 12 en 18 jaar

Terug naar “Echtscheiding”