Onroerende voorheffing

Efjoma
Topic Starter

Onroerende voorheffing

#1 , 12 aug 2008 13:56

Vraag mij af of de OV niet aangevochten kan worden omdat de basis, het KI, sinds 1975 niet meer op de wettelijk verplichte wijze aangepast is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 aug 2008 15:16

De herziening van de KI's of perekwatie van 1975 is in 1981-82 van kracht geworden. Sindsdien worden de kadastrale inkomens van de woningen nog slechts aangepast na verbouwingswerken met vergunning , bij verkoop of op vraag van de eigenaars. De wetgever past evenwel een jaarlijkse indexering toe die voor 2008 147.96 % bedraagt. Het is op dit geïndexeerde KI dat de onroerende voorheffing betaald wordt.Er zijn momenteel geen plannen om daar iets aan te wijzigen. Ik geloof dus ook niet dat men er zo maar onderuit kan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jorre

#3 , 12 aug 2008 17:00

U kan natuurlijk altijd een bezwaarschrift indienen op het kadaster.

Hier was onlangs nog een parlementaire vraag over:
http://www.fisconet.fgov.be/nl/?bron.dl ... r=&type=2&

Reclame

Efjoma
Topic Starter

#4 , 12 aug 2008 17:50

Door de jaarlijkse indexering vergroot de onrechtvaardigheid. De huurwaarde is sinds 1975 niet overal op dezelfde wijze geëvolueerd. Zo is het mogelijk dat de huurwaarde beduidend hoger is terwijl het Ki slechts 1/3 is. Dit werkt leegstand en verkrotting in de hand.

Efjoma
Topic Starter

#5 , 24 aug 2008 17:48

Het gaat van kwaad naar erger. Bij vergelijking van de KI's in mijn gemeente kom ik een pand tegen met eenzelfde huurwaarde maar met een KI dat slechts 1/10de is. Ik betaal dus 10maal zoveel OV belasting als daar.

wanton

#6 , 25 aug 2008 18:26

Indien U dit kan bewijzen tegenover de Registratie en het Kadaster , zal uw KI aangepast moeten worden. Heeft U al contact gehad met het Kadaster om te vragen of één en ander klopt? Daar kunnen ze U waarschijnlijk beter helpen dan wij hier op het Forum.
Bij aanpassing van het KI , kan en zal ook uw O.V. geregulariseerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Veedeebee

#7 , 25 aug 2008 18:41

1/10 van uw eigen KI... m.a.w. stel dat uw pand een KI heeft van 1000 dan zou dat van het andere slechts 100 zijn.... lijkt me heel erg straf indien beide panden vergelijkbaar zijn qua ligging, bouwjaar, oppervlakte,...

Een KI kan enkel worden aangepast naar aanleiding van een fysische wijziging.... bezwaar indienen tegen het KI kan enkel binnen de 2 maanden na betekening ervan... daarna wordt het als definitief aanzien tot aan de volgende wijziging.... enkel indien er door het kadaster een fout gemaakt werd bij de bepaling ervan (vb rekenfout) kan een KI nog worden aangepast...

Efjoma
Topic Starter

#8 , 01 sep 2008 11:46

Veedeebee, de aantrekkelijkheid van de ligging in 1975 is de beslissende factor. Als deze vermindert is bent ge de klos ook als ge vandaag op die plaats een nieuw gebouw opricht. Bouwt ge vandaag in een fantastische, hype, aantrekkelijke buurt die in 1975 verpauperd was dan krijgt ge een zeer laag KI. Ik geloof dat de markt nog altijd de huurwaarde bepaalt en in mijn vb. gaat het over twee panden van ongeveer 1100 euro per maand huurwaarde. Het verhuurde heeft een KI van 324 euro en het andere dat niet verhuurd geraakt heeft een KI van 3287 euro. In dezelfde gemeente gelegen op 200 meter van elkaar betekend dit dat de ene 20 euro per maand OV betaald en de andere 200 euro.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”