garantie elekronisch materiaal

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: garantie elekronisch materiaal

#31 , 16 okt 2015 19:14

Nogmaals: welke wet zegt dit? Kan je me een wettekst geven die zegt dat ofwel de commerciële garantie MOET beginnen op datum van aankoop, of anderzijds dat als een commerciële garantie gebaseerd is op productiedatum, dat deze productiedatum op de doos MOET staan? Dit is nog altijd het JURIDISCH forum, niet het "IK ZOU WILLEN DAT HET ZO WAS" forum...

(Mijn vb is helemaal geen uitzondering bij computer-hardware en onderdelen, BTW)
Wetboek van economisch recht:
Art. VI.2.[1 Vooraleer een consument wordt gebonden door een andere overeenkomst dan een overeenkomst op afstand of een buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst, of door een overeenkomst bedoeld in artikel VI.66, verstrekt de onderneming de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie, indien die informatie al niet duidelijk is uit de context:
1° de voornaamste kenmerken van het product, op een wijze die is aangepast aan het gebruikte communicatiemiddel en aan het betrokken product;
2° de identiteit van de onderneming, onder meer haar ondernemingsnummer, haar handelsnaam, het geografische adres waar zij gevestigd is en haar telefoonnummer;
3° de totale prijs van het product, met inbegrip van alle belastingen, en alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald, of, als door de aard van het product de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, desgevallend, alle extra vracht-, leverings-, of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, in ieder geval het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn;
4° desgevallend, de wijze van betaling, levering, uitvoering, de termijn waarbinnen de onderneming zich verbindt het product te leveren en het beleid van de onderneming inzake klachtenbehandeling;
5° naast een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg van conformiteit van de goederen, desgevallend het bestaan en de voorwaarden van diensten na verkoop en commerciële garanties;

Je moet dus kunnen weten dat de garantie waarover men spreekt in reclame, aankondiging etc. gaat over garantie vanaf de productiedatum en niet de aankoopdatum (anders is de garantie geen X jaar, maar X jaar - een aantal dagen

Art. VI.37. [1 § 1. Indien alle of bepaalde bedingen van een overeenkomst tussen een onderneming en een consument schriftelijk zijn, moeten ze op duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld.
§ 2. In geval van twijfel over de betekenis van een beding, prevaleert de voor de consument gunstigste interpretatie. Deze interpretatieregel is niet van toepassing in het kader van de vordering tot staking bedoeld in boek XVII.
Een overeenkomst tussen een onderneming en een consument kan onder meer worden geïnterpreteerd aan de hand van de handelspraktijken die er rechtstreeks verband mee houden.]1


bij twijfel, geldt dus het voordeel voor de consument. Indien dus staat "3 jaar garantie" en het bij wettelijke garantie vanaf aankoopdatum geldt, zal men zonder extra vermelding dus zeker kiezen voor vanaf aankoopdatum en niet vanaf productiedatum.

Art. VI.84. [1 § 1. Elk onrechtmatig beding is verboden en nietig.
De overeenkomst blijft bindend voor de partijen indien ze zonder de onrechtmatige bedingen kan voortbestaan.


Art. VI.82. [1 Voor de beoordeling van het onrechtmatige karakter van een beding van een overeenkomst worden alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst, alsmede alle andere bedingen van de overeenkomst of van een andere overeenkomst waarvan deze afhankelijk is, op het ogenblik waarop de overeenkomst is gesloten in aanmerking genomen, rekening houdend met de aard van de producten waarop de overeenkomst betrekking heeft.
Voor de beoordeling van het onrechtmatige karakter wordt tevens rekening gehouden met het in artikel VI.37, § 1, bepaalde vereiste van duidelijkheid en begrijpelijkheid van het beding.


men zal dus bij oordelen over het onrechtmatig karakter van het beding "garantie geldt vanaf productiedatum" rekening moeten houden dat de productiedatum niet gekend is als men dit niet visueel kan vaststellen.

Art. VI.83. [1 In de overeenkomsten gesloten tussen een onderneming en een consument zijn in elk geval onrechtmatig, de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden die ertoe strekken :
26° op onweerlegbare wijze de instemming van de consument vast te stellen met bedingen waarvan deze niet daadwerkelijk kennis heeft kunnen nemen vóór het sluiten van de overeenkomst;

aankoopdatum is een niet gekende datum op moment van aankoop (tenzij men dit duidelijk kan zien), dus het beding kon men niet ondubbelzinnig kennis van nemen. productiedatum kan, zelfs bij snelveranderende producten, maanden tot jaren verschil kennen.

Art. VI.97. [1 Als misleidend wordt beschouwd een handelspraktijk die gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of, zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie, bedriegt of kan bedriegen ten aanzien van een of meer van de volgende elementen, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen :
2° de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico's, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
7° de rechten van de consument, met inbegrip van het recht op vervanging of terugbetaling met toepassing van de bepalingen van de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen, of de risico's die hij eventueel loopt.]1

zelfs al is men dus correct in het aanbrengen van de productiedatum op het product IN de doos, dan nog kan dit misleidend zijn omdat men ander dit product, met die garantievoorwaarden, niet gekocht had. Het voordeel van de garantie van X jaar is immers mogelijks misleidend omdat dit veel minder dan die X jaar kan zijn.


Wet van 1 september 2004:
Art. 1649septies. - § 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
§ 2. In de garantie :
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.

de duur van de garantie moet in duidelijke taal staan in de reclamevoorwaarden... ,


Art. VI.99. [1 § 1. Als misleidende omissie wordt beschouwd een handelspraktijk die in haar feitelijke context, al haar kenmerken en omstandigheden en de beperkingen van het communicatiemedium in aanmerking genomen, essentiële informatie welke de gemiddelde consument, naargelang de context, nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, weglaat en die de gemiddelde consument er toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.
§ 2. Als misleidende omissie wordt voorts beschouwd een handelspraktijk die essentiële informatie als bedoeld in paragraaf 1, rekening houdend met de in die paragraaf geschetste details, verborgen houdt, op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze dan wel laattijdig verstrekt, of het commerciële oogmerk, indien dit niet reeds duidelijk uit de context blijkt, niet laat blijken, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.
§ 3. Indien het voor de handelspraktijk gebruikte medium beperkingen qua ruimte of tijd meebrengt, wordt bij de beoordeling of er informatie werd weggelaten met deze beperkingen rekening gehouden, alsook met maatregelen die de onderneming genomen heeft om de informatie langs andere wegen ter beschikking van de consument te stellen.

nog iets nodig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 19 okt 2015 09:50

Dus met andere woorden: u vind geen wettekst die zegt dat een commerciële garantie niet mag beginnen op een productiedatum. In plaats daarvan neemt u dan maar een wettekst die zegt dat een consument op voorhand moet ingelicht worden over een commerciële garantie en een algemene wettekst die zegt dat bij onduidelijkheid de wet in het voordeel van de consument moet geïnterpreteerd worden. Die wetteksten interpreteert u zelf zoals het u goed uitkomt. Sorry, maar als een fabrikant op zijn website stipuleert dat een fabrieksgarantie begint te lopen na productiedatum, is dit niet onduidelijk. Of de productiedatum nu op de doos staat of niet. U hebt een goede poging ondernomen om wetteksten zo aan elkaar te breien om uw gelijk te halen, maar u weet best dat dit altijd risky business is als u op basis daarvan uw punt wil maken...

Er zijn tientallen (grote) bedrijven die een fabrieksgarantie na productiedatum aanbieden en die hun productiedatum niet vermelden op hun verpakkingen. Allemaal illegaal volgens u? Dus stel dat een consument een harde schijf aankoopt die 5 jaar in het rek van de verkoper gelegen heeft, en waarop de fabrikant 3 jaar fabrieksgarantie biedt na productiedatum. Deze schijf gaat stuk na 2 jaar, en de consument trekt naar de rechtbank om zijn fabrieksgarantie op te eisen (op een harde schijf van 7 jaar oud), dan denkt u dat hij veel kans maakt om gelijk te krijgen van de rechter? Ik deel uw mening niet... Ik zou deze consument zeker niet aanraden hier een zaak van te maken... U mag deze consument uiteraard een andere raad geven, maar ik vrees dat hij veel geld gaat kwijt zijn zonder resultaat in dat geval...

Nog vragen, verder? ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#33 , 19 okt 2015 10:18

Verpakking is niet het product. Heb meer dan 25 jaar in de computers branche gezeten nooit problemen gekend.
Bij gekende merken bijna nooit problemen, is enkel bij veel goedkopere onbekende merken dat u verhaal bestaat.
Een verkoper die 5 jaar een schijf in de rekken laat liggen zal ondertussen al lang failliet zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#34 , 19 okt 2015 10:42

Sorry, maar als een fabrikant op zijn website stipuleert dat een fabrieksgarantie begint te lopen na productiedatum, is dit niet onduidelijk.
de fabrikant zal moeten aantonen dat de klant kennis genomen heeft van de website én van de productiedatum.
Er zijn tientallen (grote) bedrijven die een fabrieksgarantie na productiedatum aanbieden en die hun productiedatum niet vermelden op hun verpakkingen. Allemaal illegaal volgens u?
niet illegaal, maar de productiedatum zal gelijkgesteld worden aan de factuurdatum, met eventueel enkele dagen verschil (wegens transport van fabriek naar winkel).
Dus stel dat een consument een harde schijf aankoopt die 5 jaar in het rek van de verkoper gelegen heeft, en waarop de fabrikant 3 jaar fabrieksgarantie biedt na productiedatum. Deze schijf gaat stuk na 2 jaar, en de consument trekt naar de rechtbank om zijn fabrieksgarantie op te eisen (op een harde schijf van 7 jaar oud), dan denkt u dat hij veel kans maakt om gelijk te krijgen van de rechter?
in dit geval vaak niet, omdat alvast bij interne harde schijven de verpakking meestal doorzichtig is en de koper dus kennis kon nemen van de productiedatum als men een fabrieksgarantie garandeert. Externe harde schijven is een ander verhaal. Als men dat product echter aan een héél goedkoop bedrag heeft kunnen kopen met "solden" of "restverkoop", dan zal een rechter die producent al vaker in het gelijk stellen, omdat de koper dan wél verondersteld wordt te weten dat het product reeds enige tijd geproduceerd is.

Er zijn véél fabrikanten die werken met productiedatum. Weinigen zullen er zich echter strak aan houden. Recent nog naar Viessman gebeld, die ook werken met een productiedatum voor fabrieksgarantie. Ze vertelden er zelf wel direct bij "als het product 6 maand buiten termijn is, is het voor ons nog in garantie". Doe de test zelf maar :). Ze weten waarom ze dit al zeggen, omdat ze bij een eventuele rechtzaak toch verliezen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 19 okt 2015 11:06

Ze weten waarom ze dit al zeggen, omdat ze bij een eventuele rechtzaak toch verliezen.
Ik interpreteer dit eerder als "service naar de klant toe", hoor. Viessman verkoopt nu ook niet meteen standaard electronica die je zo uit de winkel koopt, hé... :roll: Ik zie in uw laatste antwoord vooral veel "uitzonderingen" ;-) Nogal riskant voor iemand om hier een zaak van te maken, als er zoveel "uitzonderingen" zijn, waardoor ze in het ongelijk zouden kunnen gesteld worden, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#36 , 19 okt 2015 11:07

Welke uitzondering zie je hier staan:

"Wetboek van economisch recht:
Art. VI.2.[1 Vooraleer een consument wordt gebonden door een andere overeenkomst dan een overeenkomst op afstand of een buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst, of door een overeenkomst bedoeld in artikel VI.66, verstrekt de onderneming de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie, indien die informatie al niet duidelijk is uit de context:
1° de voornaamste kenmerken van het product, op een wijze die is aangepast aan het gebruikte communicatiemiddel en aan het betrokken product;
2° de identiteit van de onderneming, onder meer haar ondernemingsnummer, haar handelsnaam, het geografische adres waar zij gevestigd is en haar telefoonnummer;
3° de totale prijs van het product, met inbegrip van alle belastingen, en alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald, of, als door de aard van het product de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, desgevallend, alle extra vracht-, leverings-, of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, in ieder geval het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn;
4° desgevallend, de wijze van betaling, levering, uitvoering, de termijn waarbinnen de onderneming zich verbindt het product te leveren en het beleid van de onderneming inzake klachtenbehandeling;
5° naast een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg van conformiteit van de goederen, desgevallend het bestaan en de voorwaarden van diensten na verkoop en commerciële garanties;"

Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
§ 2. In de garantie :
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 19 okt 2015 11:57

Welke uitzondering zie je hier staan:
Ik heb het onder andere over het voorbeeldje dat ik gaf. Je zegt zelf dat een consument in zo'n geval niet echt gelijk zal krijgen voor de rechtbank. Dus met andere woorden: er is geen sluitende wetgeving die de consument in dat geval als basis zou kunnen gebruiken om zijn gelijk te halen.
5° naast een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg van conformiteit van de goederen, desgevallend het bestaan en de voorwaarden van diensten na verkoop en commerciële garanties;"
Voila, consument moet gewezen worden op het BESTAAN van een commerciële garantie. Hier wordt helemaal niets gezegd over wanneer deze commerciële garantie al dan niet mag / moet beginnen lopen. Bovenstaande is dus niet relevant.
Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
§ 2. In de garantie :
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
Irrelevant voor de discussie in kwestie.
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.
Akkoord, maar als in het garantieboekje van de printer die je koopt (en in de doos zit) staat: naast uw wettelijke garantie is er een fabrieksgarantie van 5 jaar te rekenen vanaf de productiedatum. Deze datum kan u vinden door het serienummer op de stikcer in te geven op deze website.", dan is volledig aan bovenstaande voldaan. Tenzij de wettekst die u citeert ook vermeld dat de productiedatum in zo'n geval ook op de doos moet staan of zichtbaar zijn voor de koper. Maar dat zie ik nergens staan...

Nogmaals, u zwaait met erg veel wetteksten en puzzelt een wettekst uit Boek XIV "Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende de beoefenaars van een vrij beroep" samen met een wettekst uit Boek III: "Wijze van eigendomsverkrijging." en trekt daar uw eigen conclusies uit, die echter niet gereflecteerd worden door de teksten waarop u zich baseert. Met andere woorden, u bent de discussie op zijn minst een beetje aan het vervalsen door de illusie te wekken dat de geciteerde wetteksten u gelijjk geven, terwijl dit bij grondige analyze van de teksten helemaal niet zo is. Ik ga mijn energie hier dus niet verder meer insteken.

Ik onthoud hetvolgende: Het standpunt van Juridisch Forum (dat u als moderator vertegenwoordigd) is hetvolgende:
Als de consument op 1/11/2015 een prodcut aankoopt dat op 1/08/2015 geproduceerd is (prodcutiedatum niet af te leiden uit de verpakking), en de fabrikant biedt een bijkomende commerciële garantie van 3 jaar, dan kan de consument perfect eisen dat de garantie niet afloopt op 1/08/2018, maar op 1/11/2018 en zal de consument gelijk krijgen voor de rechtbank als hij van de producten reparatie / vervanging eist tussen 1/8/2018 en 1/11/2018.

Persoonlijk denk ik dat bovenstaand standpunt helemaal niet correct is en geef ik de consument weinig kans op succes, maar bon. Let's agree to disagree, zou ik dan ook zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

#38 , 19 okt 2015 12:26

ik vind het behoorlijk kluwen de rechtspraak over garantie
een zekerheid is er niet, en begin maar een groot bedrijf uit buitenland voor de rechtbank te dagen
er zou inderdaad verplicht moeten worden duidelijkheid bij aankoop over de garantietermijn zoals een vervaldatum bij voedingswaren
zodat de klant kan zien tot wanneer hij garantie heeft
en in principe begint de garantietermijn bij aankoop, daarvoor krijgt men toch een factuur of aankoopbon
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 19 okt 2015 12:40

Wettelijke garantie binnen België is vrij duidelijk de eerste 6 maanden. De "theorie" daarna is in praktijk niet zo makkelijk voor de consument. Hoe ga je immers bewijzen dat een bepaald defect een productiefout is? Als je dan een fabrikant van slechte wil hebt, is het moeilijk om zonder expert je garantie te claimen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 19 okt 2015 12:54

Dit begint op muggenziften te lijken, zoals hier een JF zou het beter zijn in dergelijke gevallen, zaken te vermelden waar het mis gelopen is.
Op verpakking hoeft niets, laat dat toch eens duidelijk zijn. Als een verkoper mij een product verkoopt dat blijkbaar 3 of meer jaar oud is, dan heeft de verkoper een probleem met mij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#41 , 19 okt 2015 13:38

Als een verkoper mij een product verkoopt dat blijkbaar 3 of meer jaar oud is, dan heeft de verkoper een probleem met mij.
Waarom? De winkel waar ik mijn CD's, DVD's, Bluray's haal, ligt vol met DVD's of Blurays die ouder zijn dan 3 jaar! Idem met bepaalde electornische toestellen. De TV die ik 3 jaar geleden kocht, is nog steeds te koop in veel electronicawinkels. Zelfs de laptop die ik 5 jaar geleden kocht, was tot een paar jaar terug hier en daar nog te koop te vonden (weliswaar voor een veel lagere prijs, maar wel als "nieuw"). OK, dat ding was wel het neusje van de zalm toen ik het kocht, maar bon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#42 , 19 okt 2015 14:49

Waarom? De winkel waar ik mijn CD's, DVD's, Bluray's haal, ligt vol met DVD's of Blurays die ouder zijn dan 3 jaar!
Aan - 20%
Als je productie datum en model gaat vergelijken, dan zijn we verkeerd bezig . En zoals je zelf zegt, koopjes zijn eindereeks modellen.
Maar dit heeft niets meer te maken met garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#43 , 19 okt 2015 17:08

Welke uitzondering zie je hier staan:
Ik heb het onder andere over het voorbeeldje dat ik gaf. Je zegt zelf dat een consument in zo'n geval niet echt gelijk zal krijgen voor de rechtbank. Dus met andere woorden: er is geen sluitende wetgeving die de consument in dat geval als basis zou kunnen gebruiken om zijn gelijk te halen.
Ik heb nergens gezegd dat er een sluitende wetgeving is; Ik heb wel gezegd dat het NIET vermelden van de productiedatum problematisch is voor de producent. Wat niet wil zeggen dat een producent ALTIJD ongelijk zal krijgen. Zie verder
5° naast een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg van conformiteit van de goederen, desgevallend het bestaan en de voorwaarden van diensten na verkoop en commerciële garanties;"
Voila, consument moet gewezen worden op het BESTAAN van een commerciële garantie. Hier wordt helemaal niets gezegd over wanneer deze commerciële garantie al dan niet mag / moet beginnen lopen. Bovenstaande is dus niet relevant.
je vergeet het woord: "voorwaarden". Het beperken dat de garantie loopt vanaf de productiedatum is een extra voorwaarde.

Ivm "sluitende wetgeving" staat er: ""op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie, indien die informatie al niet duidelijk is uit de context:" Daarmee bedoelt men dus de solden en uitverkoop (zie ook het voorbeeld van sloeberken). Men zal dus, weliswaar bij twijfel in het voordeel van de consument, rekening houden met het feit dat solden/uitverkoop toch betekent dat het product al enige tijd oud zou moeten zijn en indien de koper weet dat er een garantie vanaf productiedatum is, de tijd dus enige tijd inkorten, zelfs al weet hij niet wanneer iets geproduceerd is. Als er geen vermelding is van productiedatum is dat een voorwaarde die niet vermeld is, en dus ook niet ingerekend moet worden.
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.
Akkoord, maar als in het garantieboekje van de printer die je koopt (en in de doos zit) staat: naast uw wettelijke garantie is er een fabrieksgarantie van 5 jaar te rekenen vanaf de productiedatum. Deze datum kan u vinden door het serienummer op de stikcer in te geven op deze website.", dan is volledig aan bovenstaande voldaan. Tenzij de wettekst die u citeert ook vermeld dat de productiedatum in zo'n geval ook op de doos moet staan of zichtbaar zijn voor de koper. Maar dat zie ik nergens staan...
opnieuw vergeet je hier een belangrijk woord: "in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame ". ALs men reclame maakt met die garantie, dan moet bij "5 jaar vanaf productiedatum" de productiedatum zichtbaar zijn, omdat men anders de duur niet kan zien.
Nogmaals, u zwaait met erg veel wetteksten en puzzelt een wettekst uit Boek XIV "Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende de beoefenaars van een vrij beroep" samen met een wettekst uit Boek III: "Wijze van eigendomsverkrijging." en trekt daar uw eigen conclusies uit, die echter niet gereflecteerd worden door de teksten waarop u zich baseert.
eh... volgens mij zijn de quotes uit het burgerlijk wetboek en uit boek VI van het wetboek economisch recht. Citeer gerust wat ik misgequote zou hebben.
Ik onthoud hetvolgende: Het standpunt van Juridisch Forum (dat u als moderator vertegenwoordigd) is hetvolgende:
Als de consument op 1/11/2015 een prodcut aankoopt dat op 1/08/2015 geproduceerd is (prodcutiedatum niet af te leiden uit de verpakking), en de fabrikant biedt een bijkomende commerciële garantie van 3 jaar, dan kan de consument perfect eisen dat de garantie niet afloopt op 1/08/2018, maar op 1/11/2018 en zal de consument gelijk krijgen voor de rechtbank als hij van de producten reparatie / vervanging eist tussen 1/8/2018 en 1/11/2018.
sinds wanneer vertegenwoordig ik het JF op juridische standpunten? Ik ben moderator, geen vertegenwoordiger van een mning van JF op juridisch vlak. Laat dat duidelijk zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#44 , 20 okt 2015 09:07

Wat niet wil zeggen dat een producent ALTIJD ongelijk zal krijgen. Zie verder.
:roll:
je vergeet het woord: "voorwaarden". Het beperken dat de garantie loopt vanaf de productiedatum is een extra voorwaarde.
En als dit allemaal netjes uitgelegd staat in het garantieboekje is er geen probleem.
opnieuw vergeet je hier een belangrijk woord: "in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame ". ALs men reclame maakt met die garantie, dan moet bij "5 jaar vanaf productiedatum" de productiedatum zichtbaar zijn, omdat men anders de duur niet kan zien.
We hebben het hier gewoon over fabrieksgarantie, niet over een situatie waarbij een commerciële garantie gebruikt wordt om reclame te maken. Niet afwijken van het onderwerp, AUB, uw antwoorden zijn nu al lang genoeg. :roll:
eh... volgens mij zijn de quotes uit het burgerlijk wetboek en uit boek VI van het wetboek economisch recht. Citeer gerust wat ik misgequote zou hebben.
U quote perfect uit verschillende wetboeken, maar u trekt conclusies die je voor eigen rekening mag nemen. Een beetje zoals:

1 x 0 = 0
2 x 0 = 0
=> 1 x 0 = 2 x 0
=> 1 = 2
sinds wanneer vertegenwoordig ik het JF op juridische standpunten? Ik ben moderator, geen vertegenwoordiger van een mning van JF op juridisch vlak. Laat dat duidelijk zijn.
Ik verwacht toch van een moderator dat hun advies de mensen vooruit helpt. Naar mijn mening schept u nu onrealistische verwachtingen bij de lezers hier dat ze voor een rechtbank in bovenvermeld geval gelijk zouden krijgen. Ik denk het tegendeel, that's all...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#45 , 20 okt 2015 09:32

Fabrikanten die de consumenten en hun verkopers op regelmatige wijze zouden misleiden zijn geen lang leven beschoren.
Dat is ook de rede van het bestaan van dit en vele andere forums, en zeker niet te vergeten van belgische en europese consumenten bonden.
Daarom is het van belang dat we zaken behandelen waar het mis loopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”