niet de producent, wel de verkoper. Net daarom kan het zijn dat de prijzen in Europa iets hoger liggen dan bij niet-EU webshops (naast diverse andere factoren natuurlijk).er is dus geen wettelijk kader die de producent verplicht 2 jaar garantie te geven?
maar volgens eu reglementering had ik gehoord dat dit wel verplicht is.
Sinds wanneer is dat een voorwaarde om van garantie te kunenn genieten? Het werkmateriaal in pakweg de Gamma hangt inderdaad gewoon aan het rek en zit niet in een doos...dat zijn natuurlijk geen dingen dat je in een doos in de winkel koopt .
Ik gaf maar enkele voorbeelden. Weidmuller materiaal is weldegelijk in de betere doe-het-zelf-zaak te koop voor een consument. Ook in de wereld van de PC componenten vind je genoeg fabrikanten die een fabrieksgarantie geven op basis van productiedatum / serienummer (net omdat je als eindgebruiker in veel gevallen ook zonder aankoopfactuur nog van die garantie kan genieten.die doos was figuurlijk, ik bedoelde dat het niet over de gewone huis-tuin-keukenmateriaal gaat en je bij zo'n zaken bovendien de productiedatum normaal duidelijk op voorhand KAN zien . Tenzij jij omvormers in de gamma ziet hangen in de rekken of weidmuller materiaal.
We hebben het hier niet over een wettelijke garantie, maar over een AANVULLENDE garantie die de fabrikant geeft aan eindgebruikers, bovenop de garantie die de VERKOPER dient te geven. Er is totaal geen verplichting van een fabrikant om dergelijke garantie te geven als deze niet rechtstreeks aan een consument verkoopt. Het is en blijft een gunst. Een consument moet zich in de eerste plaats naar de verkoper van een product richten, niet naar een producent. Maar in sommige gevallen is de service van de verkoper zo slecht, dat het minder tijd en moeite kost om je rechtstreeks tot de producent te wenden. Vandaar ook dat, zeker in de wereld van het computerpateriaal, veel producenten hun naam proberen hoog houden door zo'n garantie aan hun eindgebruikers aan te bieden.Als dat gebeurt, dan zullen die bedrijven vlug een claim hebben als ze aan particulieren verkopen en dergelijke bedingen in hun garantievoorwaarden zetten, TENZIJ dat duidelijk geafficheerd wordt voor verkoop. Zoniet, zal dat beschouwd worden als misleidende garantievoorwaarden.
het is een gunst, maar over gunsten moet ook eerlijk gecommuniceerd worden én moet de koper bij moment van aankoop (dus voor je het materiaal uit de verpakking haalt) kunnen zien wat de datum van productie is als dat een essentieel kenmerk voor garantie is. Tenzij je het kosteloos kan terugsturen, maar daar beslist de producent normaal gezien niet over.Er is totaal geen verplichting van een fabrikant om dergelijke garantie te geven als deze niet rechtstreeks aan een consument verkoopt. Het is en blijft een gunst.
JPV, sorry dat ik het zeg, maar je begint wel héél erg door te drammen. Dus jij beweert dat als je een product koopt in een ik-ben-toch-niet-gek keten, en de fabrikant levert bijkomende garantie op basis van productiedatum, en deze productiedatum staat niet op de doos, dat deze keten dan in de fout gaat? Ik ben wel zeker dat je zo'n voorbeeld zal vinden in deze winkelketen, in dat geval. Er is een bepaald merk van printers dat fabrieksgarantie levert op basis van het serienummer / productiedatum. Ik wil gerust eens gaan kijken of zij de serienummers / productiedatum op hun dozen vermelden, maar ik heb een sterk vermoeden van niet...het is een gunst, maar over gunsten moet ook eerlijk gecommuniceerd worden én moet de koper bij moment van aankoop (dus voor je het materiaal uit de verpakking haalt) kunnen zien wat de datum van productie is als dat een essentieel kenmerk voor garantie is. Tenzij je het kosteloos kan terugsturen, maar daar beslist de producent normaal gezien niet over.
Het zal de fabrikant zijn, die met de claim afkomt, die de garantie wel degelijk zal moeten toepassen vanaf verkoopsdatum.JPV, sorry dat ik het zeg, maar je begint wel héél erg door te drammen. Dus jij beweert dat als je een product koopt in een ik-ben-toch-niet-gek keten, en de fabrikant levert bijkomende garantie op basis van productiedatum, en deze productiedatum staat niet op de doos, dat deze keten dan in de fout gaat? Ik ben wel zeker dat je zo'n voorbeeld zal vinden in deze winkelketen, in dat geval. Er is een bepaald merk van printers dat fabrieksgarantie levert op basis van het serienummer / productiedatum. Ik wil gerust eens gaan kijken of zij de serienummers / productiedatum op hun dozen vermelden, maar ik heb een sterk vermoeden van niet...het is een gunst, maar over gunsten moet ook eerlijk gecommuniceerd worden én moet de koper bij moment van aankoop (dus voor je het materiaal uit de verpakking haalt) kunnen zien wat de datum van productie is als dat een essentieel kenmerk voor garantie is. Tenzij je het kosteloos kan terugsturen, maar daar beslist de producent normaal gezien niet over.
Welke wetgeving zegt dit? Als ik snel even op de websit evan de FOD economie kijk, vind ik enkel dit terug:In de wetgeving staat dat de wettelijke en commerciële garantie, start bij de aankoop of leveringsdatum.
Maar mogelijk bestaat er ergens een wettekst die expliciet zegt dat commerciële garantie ook start op de dag van de aankoop. Wat dan ook betekent dat wanneer je geen factuur meer zou hebben van een apparaat waar je wel nog commerciële garantie zou op hebben, je kan fluiten naar die garantie, terwijl je bij een garantie op basis van serienummer wel nog steeds garantie zou hebben...Wat voorziet de wet inzake de commerciële garantie?
- De commerciële garantie kan zowel worden geleverd door de eindverkoper als door de fabrikant.
- De commerciële garantie verbindt diegene die ze levert.
- De commerciële garantie moet vermelden dat er buiten deze garantie ook een wettelijke garantie bestaat.
- De commerciële garantie moet een bepaald aantal essentiële gegevens zoals de garantieduur, haar geografisch toepassingsgebied en de naam en het adres van diegene die de garantie aanbiedt vermelden.
Er is geen verplicht(ing op commerciële garantie, maar als ze er een geven moet het duidelijk zijn voor de consument. En leesbaar de productie datum vermelden.Allemaal correct wat u schrijft, maar welke wet zegt dat een commerciële garantie MOET beginnen op de aankoopdatum? Welke wet zegt dat een aanvullende fabrieksgarantie van bijvoorbeeld 5 jaar, niet mag starten vanaf de productiedatum van het product?