#3 , 12 okt 2015 10:55
Ook belangrijk ivm garantie: enkel in de eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat een mogelijk defect ontstaan is door toedoen van de koper. Als hij dit niet kan aantonen, is hij verplicht het product gratis te herstellen of om te ruilen. Na die 6 maanden is het aan de koper om te bewijzen dat een mogelijk defect een gevolg is van een productiefout, fout in het product, en niet door een fout van de koper. De bewijslast verschuift dus na 6 maanden, waardoor het na die 6 maanden voor de consument dus een stuk moeilijker is om garantie te claimen indien de verkoper van slecht wil is.
Maar garantie begint dus te lopen vanaf de datum van aankoop en enkel de verkoper (niet de producent) is gebonden aan deze garantie. Producten leveren echter ook een bepaalde service naar hun eindgebruikers toe door een fabrieksgarantie te leverern, maar ze zijn hier niet toe verplicht. Als ze het doen, zullen zijn inderdaad beginnen rekenen vanaf de datum van productie (wat logisch is: zijn gaan geen garantie meer leveren op een stuk electronica dat 10 jaar stof heeft liggen vergaren in een winkel, bijvoorbeeld).
Veel verkopers (vooral van IT-materiaal) durven hun garantieplicht al eens afschuiven op de fabrikant: "U hebt nog garantie, mijnheer. Hier is het adres van de fabrikant. Stuur het daar maar naar op, en het zal gerepareerd worden." U hoeft helemaal niets op te sturen: de verkoper moet het defecte toestel in ontvangst nemen, zelf opsturen naar de fabrikant, en zorgen dat het gerepareerde toestel terug bij zijn klant terecht komt.
Mijn vaste PC-winkel doet het correct: de twee keer dat ik een defect stuk hardware had, kon ik het gewoon in de winkel achterlaten. Verkoper deed het nodige om vervanging / reparatie te bekomen, en enkele dagen later kon ik mijn product terug gaan ophalen. Netjes zoals het hoort.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!