Ik ben een zelfstandige IT'er en heb als webdeveloper gewerkt voor een Nederlandse klant die websites maakt. Na een prijsbepaling en oplevering van de opdracht stuur ik een factuur en hoor ik niets meer van de klant. Meerdere maanden heb ik nauwelijks contact met hem kunnen opnemen. In het begin is dit nog een keer gelukt na een aangetekende brief waarna hij beloofde binnen 2 weken alles te betalen. Dat is niet gebeurd en omdat ik hem daarna maanden lang niet meer kon bereiken via telefoon en e-mail heb ik een incassobureau aangeschreven. Er werd ook niet gereageerd op de brieven van de advocaat van het incassobureau en op de brieven van de gerechtsdeurwaarder.
Behalve een 20-tal pogingen tot communicatie via telefoon, e-mail, Skype en chat heb ik ook éénmalig op zijn Facebook groep en Twitter account gevraagd of hij contact met mij kon opnemen i.v.m. een openstaande factuur.
Aangezien ik begon te denken dat er misschien iets aan de hand is (ziekte, dood, of wat dan ook) waardoor ik hem niet meer kon bereiken heb ik contact opgenomen met ca. 5 eigenaars van de websites die deze Nederlandse klant zelf als klant had en waar mijn geleverd werk op gebruikt werk, maar mijn geleverd werk stond nog niet op punt omdat dit pas na betaling zou gebeuren. Wat ik heb gezegd is daarom ruwweg het volgende: Ik probeer contact te zoeken met uw webmaster X omdat ik voor hem heb gewerkt aan deze website en hem sinds het sturen van mijn factuur op datum X niet meer heb kunnen bereiken, heeft u nog contact met hem en kan u mij vertellen hoe ik eventueel met hem in contact zou kunnen komen? Er zijn nog enkele aanpassingen nodig aan de website.
Dezelfde avond nog ontvang ik eindelijk reactie van de Nederlandse klant waarin hij beweert dat hij een onaangenaam telefoontje kreeg van een compagnon en dat ik willens en wetens de goede naam van zijn bedrijf zwart maak en dat hij mij persoonlijk en zakelijk voor alle geleden en toekomstige schade aansprakelijk zal stellen. Hij vertelt verder dat smaad en laster strafbare feiten zijn en dat hij aangifte zal doen bij de politie en dat hij contact heeft opgenomen met zijn advocaat die de nodige stappen zal ondernemen.
Mijn vragen zijn:
1. Heeft deze Nederlandse klant een poot om op te staan? Ik heb hem zeker niet opzettelijk zwart proberen maken aangezien mijn enige doel was om in contact met hem te kunnen komen om de onbetaalde factuur in orde te brengen of te bespreken.
1a. volgens Belgisch recht?
1b. en volgens Nederlands recht?
2. Wat zou een realistische straf zijn bij een veroordeling als die er toch zou komen? Bv. kijkend naar gelijkaardige zaken?
2a. volgens Belgisch recht?
2b. en volgens Nederlands recht?
Alvast bedankt voor uw antwoord.