Ik woon alleen in een huurhuis sinds 1 oktober 2014 (dus nu 1 jaar).
Deze week kreeg ik een telefoontje van de verhuurder dat hij het huis zal verkopen. Hij zei me dat ik de eerste ben die de kans heb om het huis te kopen maar ik wil dit niet kopen. Ook zei hij dat hij volgende week een aangetekende brief zal sturen met de opzegging.
Wat moet en mag ik doen?
Dit staat in het contract:
ARTIKEL 2: CONTRACT VAN DRIE JAAR
De huur neemt aanvang op 1 oktober 2014
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een duur van 3 jaar (36 maanden) en wordt automatisch verlengt voor dezelfde periode en tegen dezelfde voorwaarden, tenzij één van de partijen per aangetekende brief een opzeg heeft gegeven ten laatste drie maanden voor de vervaldag.
In afwijking van het voorgaande zullen de huurders de overeenkomst kunnen opzeggen mits zij een opzeggingstermijn van 3 maanden in acht nemen. Vindt de opzegging plaats zijdens de eerste driejarige periode, dan zullen de verhuurders recht hebben op een vergoeding zoals voorzien in art. 3 en 5 van de wet.
De verhuurders zullende overeenkomst te allen tijde kunnen opzeggen met inachtname van een opzegtermijn van 3 maanden, indien zij het goed persoonlijk en werkelijk wil betrekken, of wil laten betrekken door naaste verwanten. Of bij wanbetaling die waarborg overschrijdt.
Mag ik al opzoek gaan achter een nieuwe woning? Mag de verhuurder dit zomaar doen?
Alvast bedankt!