Verhuurder verkoopt huurwoning

Pinkpoets
Topic Starter

Verhuurder verkoopt huurwoning

#1 , 04 okt 2015 11:37

Ik woon alleen in een huurhuis sinds 1 oktober 2014 (dus nu 1 jaar).
Deze week kreeg ik een telefoontje van de verhuurder dat hij het huis zal verkopen. Hij zei me dat ik de eerste ben die de kans heb om het huis te kopen maar ik wil dit niet kopen. Ook zei hij dat hij volgende week een aangetekende brief zal sturen met de opzegging.

Wat moet en mag ik doen?

Dit staat in het contract:
ARTIKEL 2: CONTRACT VAN DRIE JAAR
De huur neemt aanvang op 1 oktober 2014
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een duur van 3 jaar (36 maanden) en wordt automatisch verlengt voor dezelfde periode en tegen dezelfde voorwaarden, tenzij één van de partijen per aangetekende brief een opzeg heeft gegeven ten laatste drie maanden voor de vervaldag.
In afwijking van het voorgaande zullen de huurders de overeenkomst kunnen opzeggen mits zij een opzeggingstermijn van 3 maanden in acht nemen. Vindt de opzegging plaats zijdens de eerste driejarige periode, dan zullen de verhuurders recht hebben op een vergoeding zoals voorzien in art. 3 en 5 van de wet.
De verhuurders zullende overeenkomst te allen tijde kunnen opzeggen met inachtname van een opzegtermijn van 3 maanden, indien zij het goed persoonlijk en werkelijk wil betrekken, of wil laten betrekken door naaste verwanten. Of bij wanbetaling die waarborg overschrijdt.

Mag ik al opzoek gaan achter een nieuwe woning? Mag de verhuurder dit zomaar doen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 04 okt 2015 11:56

Ik woon alleen in een huurhuis sinds 1 oktober 2014 (dus nu 1 jaar).
Deze week kreeg ik een telefoontje van de verhuurder dat hij het huis zal verkopen. Hij zei me dat ik de eerste ben die de kans heb om het huis te kopen maar ik wil dit niet kopen. Ook zei hij dat hij volgende week een aangetekende brief zal sturen met de opzegging.
Hij kan dit contract niet opzeggen.

Wat moet en mag ik doen?

Dit staat in het contract:
ARTIKEL 2: CONTRACT VAN DRIE JAAR
De huur neemt aanvang op 1 oktober 2014
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een duur van 3 jaar (36 maanden) en wordt automatisch verlengt voor dezelfde periode en tegen dezelfde voorwaarden, Dit kan niet, word een 9 jarig contract tenzij één van de partijen per aangetekende brief een opzeg heeft gegeven ten laatste drie maanden voor de vervaldag.
In afwijking van het voorgaande zullen de huurders de overeenkomst kunnen opzeggen mits zij een opzeggingstermijn van 3 maanden in acht nemen. Vindt de opzegging plaats zijdens de eerste driejarige periode, dan zullen de verhuurders recht hebben op een vergoeding zoals voorzien in art. 3 en 5 van de wet.
De verhuurders zullende overeenkomst te allen tijde kunnen opzeggen met inachtname van een opzegtermijn van 3 maanden, indien zij het goed persoonlijk en werkelijk wil betrekken, of wil laten betrekken door naaste verwanten. Of bij wanbetaling die waarborg overschrijdt.

Dit is totaal onwettig.

Mag ik al opzoek gaan achter een nieuwe woning? Mag de verhuurder dit zomaar doen?

Alvast bedankt!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Pinkpoets
Topic Starter

#3 , 04 okt 2015 12:00

En wat kan ik nu doen?

Reclame

chantika

#4 , 04 okt 2015 12:20

Niets hoef je nu te doen. Behalve nazien of de huurovereenkomst geregistreerd is. Indien niet geregistreerd dan ga je dit doen.
Het huis is zo goed als onverkoopbaar. Een opzeg kan de eigenaar niet geven. Als hij het doet aangetekend betwisten.
Duur is 3 jaar. Je kan zelf ook niet opzeggen tenzij in onderling overeenkomst.

De nieuwe eigenaar kan ook geen opzeg geven. Zelfs niet voor eigen bewoning. Laat de kandidaat kopers je huurovereenkomst zien. Zo kopen de mensen geen kat in een zak.

Pinkpoets
Topic Starter

#5 , 04 okt 2015 12:28

Maar als ik toch een nieuw huis zoek, moet hij dan een schadevergoeding betalen? Of is dit dan ook in onderling overeenkomst?

Turaki

#6 , 04 okt 2015 12:30

Contract van korte duur kan niet vervroegd worden opgezegd, tenzij dit onderling overeengekomen is. Dit laatste kan ook door deze mogelijkheid in het contract op te nemen.

In het contract zijn er een aantal mogelijkheden hiertoe opgenomen (ik spreek mij niet uit over de wettelijkheid hiervan op dit moment, aangezien dat niet aan de orde is), maar hierin is nergens een opzeg voorzien wegens het verkopen van de woning. De opzeg die de verhuurder wenst te geven, is dus nietig.

Zodra u de opzeg ontvangt, antwoordt u hem dat de gegeven opzeg niet voldoet aan de wettelijke mogelijkheden die hij als verhuurder heeft om het contract op te zeggen, noch aan de bepalingen opgenomen in het contract hieromtrent, dat deze bijgevolg nietig is, en u hier niet op kan ingaan.

Turaki

#7 , 04 okt 2015 12:32

Maar als ik toch een nieuw huis zoek, moet hij dan een schadevergoeding betalen? Of is dit dan ook in onderling overeenkomst?
Indien u wenst om in te gaan op zijn vraag om het contract te verbreken (dus uw eigen keuze), dan kan u aan uw akkoord voorwaarden vast hangen. Maar dit is dus in onderlinge overeenkomt.

mijnhuurder

#8 , 04 okt 2015 21:11

@chantika : waarom is het huis onverkoopbaar omdat het verhuurd is ?

Ik ben meestal heel blij iets te kopen (als investering) als het verhuurd is ... inkomsten vanaf dag 1 :-)

Maar het is wel zo dat de koper de huurovereenkomst moet respecteren volgens mij.
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

chantika

#9 , 04 okt 2015 21:31

Hoeveel % van de woningen die verkocht worden zijn bedoeld als belegging?

De huurwet moet hij naleven en niet de voorwaarden zoals vermeld in de overeenkomst.

Turaki

#10 , 04 okt 2015 22:30

De huurwet moet hij naleven en niet de voorwaarden zoals vermeld in de overeenkomst.
Zowel de huurwet als het contract moet hij naleven, behalve enige bepalingen die nietig zijn (maar die moet niemand naleven).

chantika

#11 , 05 okt 2015 13:46

Dat was wat ik bedoelde.

Terug naar “Huren”