Tweedehands auto

Lanox
Juridisch actief: Nee

Re: Tweedehands auto

#16 , 02 okt 2015 11:15

omdat je (te checken) normaliter het voorschot dubbel kan terugeisen.

??? waar haal je deze info? Wie beslist hoeveel de schadevergoeding dan is?
Kan enkel door een rechter bepaald worden lijkt me.
BW art. 1590

Het heeft weinig zin om correcte verderbouwingen van iemand zijn pleidooi individueel onderuit te gaan halen als je het al niet eens bent met de basisveronderstelling (leveringsplicht van een werkende auto).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#17 , 02 okt 2015 11:25

BW art. 1590

Het heeft weinig zin om correcte verderbouwingen van iemand zijn pleidooi individueel onderuit te gaan halen als je het al niet eens bent met de basisveronderstelling (leveringsplicht van een werkende auto).
Lanox, ik ben me bewust van art 1590 en het heeft weinig zin met artikels uit het bw te gooien als je ze niet begrijpt.

Hopelijk zie je het zelf...? onderstaande artikel wijst nog eens op het feit dat info van Sirkii niet correct... Dus waar haalt hij dan wel zijn gegeven info?

""""
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
""""

mjers

#18 , 02 okt 2015 11:33

Het gaat hier niet of ik het al dan niet eens ben met de veronderstelling, maar wel wat de wet voorschrijft...
Dus nogmaals, waat staat het in de wet?

"De verkoper verbond zich er toe een auto in werkende staat af te leveren"

Klopt simpelweg niet, maar wel

"De verkoper verbond zich er toe een auto af te leveren in de staat waarin het zich bevindt met alle gekende en verborgen gebreken."

Er is een heel verschil tussen deze twee statements.

Reclame

Lanox

#19 , 02 okt 2015 11:37

Hij gaat uit van de veronderstelling dat doordat de verkoper geen perfect werkende auto aflevert, hij niet voldoet aan zijn leveringsplicht en dus de overeenkomst verbreekt. In die veronderstelling is art. 1590 wel degelijk van toepassing en zou de TS wel degelijk zijn voorschot kunnen terug eisen plus een schadevergoeding ten belopen van het voorschot, maw zijn voorschot dubbel terug eisen. Het probleem zit hier dus niet bij het al dan niet begrijpen van art 1590, maar bij de veronderstelling die leidt tot het gebruik van dit artikel.

edit: met je tweede post bewijs je ondertussen mijn punt.

mjers

#20 , 02 okt 2015 11:47

Hij gaat uit van de veronderstelling dat doordat de verkoper geen perfect werkende auto aflevert, hij niet voldoet aan zijn leveringsplicht en dus de overeenkomst verbreekt. In die veronderstelling is art. 1590 wel degelijk van toepassing en zou de TS wel degelijk zijn voorschot kunnen terug eisen plus een schadevergoeding ten belopen van het voorschot, maw zijn voorschot dubbel terug eisen. Het probleem zit hier dus niet bij het al dan niet begrijpen van art 1590, maar bij de veronderstelling die leidt tot het gebruik van dit artikel.
Maar wat is volgens jouw de leveringsplicht van de verkoper? Hij biedt een goed aan, het is aan de koper om het te testen en al dan niet over te gaan tot de aankoop ervan. De verkoper voldoet aan zijn leveringsplicht door hetgeen te leveren die aangeboden is...

Maar artikel 1590 zegt toch helemaal niet dat de koper in dit geval zijn voorschot dubbel kan terugeisen?

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

" Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien , En hij die het handgeld ontvangen, door het dubbel terug te geven."

Dit is van toepassing als de verkoper wil afzien van de verkoop. Maar hier wil de koper afzien van de koop. Hij kan dus nooit zijn voorschot dubbel terug eisen...(Hij kan eventueel een schadevergoeding vragen voor het achterhouden door de verkoper van het voorschot, maar dat zal in de rechtbank moeten gebeuren, en dit doet hier niets ter zake)

Dus daarom is mijn originele vraag aan Sirkii terecht... Waar staat dit in de wet dat dit wel kan?... het staat allessinds niet in artikel 1590...

P.S. een 2de hands auto is per definitie geen perfect werkende auto, maar een goed met gebruiksschade, aan de koper om het te inspecteren... Is heel subjectief
Laatst gewijzigd door mjers op 02 okt 2015 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

mjers

#21 , 02 okt 2015 11:47

edit: met je tweede post bewijs je ondertussen mijn punt.
Ik volg niet, kan je wat toelichten aub?

sloeberken

#22 , 02 okt 2015 12:19

Als TS geen schriftelijke voorwaarden heeft gesteld, bij het overhandigen van het voorschot (goedkeuring na testrit) zal hij de verliezende partij zijn.
Is de omvang van het voorschot, een geding waard?, is ook hij die het bewijs zal moeten leveren, dat het voertuig niet beantwoord aan de afgesproken voorwaarden.

Bestaan van het contract bewijzen: voornamelijk in gevallen waarin de partijen geen regelmatig schriftelijk bewijs hebben gemaakt. De partij die er het meest belang bij heeft om het bestaan van het contract te bewijzen (meestal koper), overhandigt aan de andere partij handgeld, en ontvangt een kwitantie (vaak afkorting).
Door het handgeld is er een begin van uitvoering van het contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox

#23 , 02 okt 2015 13:31

@mjers: Voor alle duidelijkheid, ik heb mijn mening over de grond van de zaak hier niet gegeven. Ik heb enkel geprobeerd om op jouw vraag aan Sirki te antwoorden: "waar haal je deze info".

Je splitst zelf terecht 2 dingen op in post #7 en #9: de leveringsplicht en het voorschot.

Doordat jij en Sirki een ander idee hebben over de leveringsplicht en dus ook over wie het contract verbreekt, zijn de gevolgen voor het afhandelen van het voorschot dus ook verschillend. Wat Sirki schreef over het voorschot is correct binnen zijn aanname over de leveringsplicht en wordt dan wel degelijk behandeld door BW art. 1590. Ik heb nergens gezegd dat het volledige betoog van Sirki correct is.

En als we het dan toch over de grond van de zaak moeten hebben: in mijn ogen zou de TS eventueel kunnen opwerpen dat de verkoper niet aan de meldingsplicht voldaan heeft over het defect, maar gaat hij dit niet kunnen bewijzen tenzij de verkoper zo dom zou zijn om dit toe te geven. Aan de leveringsplicht lijkt me voldaan, tenzij ook hier weer andere dingen zouden zijn afgesproken, maar dan heeft de TS weer het probleem dat hij dit niet kan bewijzen tenzij de verkoper het toegeeft.

mjers

#24 , 02 okt 2015 13:34

@mjers: Voor alle duidelijkheid, ik heb mijn mening over de grond van de zaak hier niet gegeven. Ik heb enkel geprobeerd om op jouw vraag aan Sirki te antwoorden: "waar haal je deze info".
.
Dat weet ik, geen enkel probleem, ik waardeer uw toevoegingen.

mjers

#25 , 02 okt 2015 13:37

Je splitst zelf terecht 2 dingen op in post #7 en #9: de leveringsplicht en het voorschot.

Doordat jij en Sirki een ander idee hebben over de leveringsplicht en dus ook over wie het contract verbreekt, zijn de gevolgen voor het afhandelen van het voorschot dus ook verschillend. Wat Sirki schreef over het voorschot is correct binnen zijn aanname over de leveringsplicht en wordt dan wel degelijk behandeld door BW art. 1590. Ik heb nergens gezegd dat het volledige betoog van Sirki correct is.

En als we het dan toch over de grond van de zaak moeten hebben: in mijn ogen zou de TS eventueel kunnen opwerpen dat de verkoper niet aan de meldingsplicht voldaan heeft over het defect, maar gaat hij dit niet kunnen bewijzen tenzij de verkoper zo dom zou zijn om dit toe te geven. Aan de leveringsplicht lijkt me voldaan, tenzij ook hier weer andere dingen zouden zijn afgesproken, maar dan heeft de TS weer het probleem dat hij dit niet kan bewijzen tenzij de verkoper het toegeeft.
Artikel 1590 zegt dat de verkoper het dubbele van het voorschot moet teruggeven aan de koper indien de VERKOPER van de verkoop af wilt.

sirkii insinueert dat de TS (koper) het dubbele van zijn voorschot kan terugeisen...
In dit geval wil de KOPER van de koop af. Hoe kan je dan het dubbele van het voorschot eisen op basis van art 1590...?

(Het is net daarop dat ik sirkii aanspreek, omdat dit niet klopt. Staat nergens in de wet.)

Als al zou besloten worden dat de VERKOPER niet aan zijn plichten voldoet moet dit door een rechter uitgesproken worden. (Tenzij de verkoper het zefl toegeeft, maar zoals je zelf besluit zal hij dat nooit doen)... En ENKEL dan kan je je beroepen op artikel 1590...
Laatst gewijzigd door mjers op 02 okt 2015 13:57, 6 keer totaal gewijzigd.

mjers

#26 , 02 okt 2015 13:43

Maar ons idee van de leveringsplicht doet er toch niet toe. Het gaat hier over de rechten & plichten van de TS en wat de wet hierover voorschrijft...
Laatst gewijzigd door mjers op 02 okt 2015 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers

#27 , 02 okt 2015 13:44

Kan ik enkel maar bevestigen...

sloeberken

#28 , 02 okt 2015 14:10

Wat de wet ook zeg, kan hier moeilijk opgeroepen worden. Het voertuig is nooit geleverd, koper heeft eenzijdig de koop verbroken.
Met tweedehandswagens moet u zeer voorzichtig zijn, en goed uit u doppen kijken zeker als u bij particulier koopt.

Misschien interessante informatie: http://trends.knack.be/economie/finance ... 57557.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#29 , 02 okt 2015 14:18

Wat de wet ook zeg, kan hier moeilijk opgeroepen worden. Het voertuig is nooit geleverd, koper heeft eenzijdig de koop verbroken.
Met tweedehandswagens moet u zeer voorzichtig zijn, en goed uit u doppen kijken zeker als u bij particulier koopt.

Misschien interessante informatie: http://trends.knack.be/economie/finance ... 57557.html
Klopt, dus raad aan TS...
Neem genoegen met het verlies van het voorschot, wees blij dat de verkoper niet de uitvoering van de verkoop eist.

Annikaglenn
Topic Starter

#30 , 02 okt 2015 14:31

Er was een akkoord om eerst de auto te testen voor er een beslissing was van aankoop . We kopen niet als iets kapot is de auto moest in goede staat zijn als we hem kopen we hadden een voorschot gegeven en hij ging getest worden de dag dat we hem gingen halen met een beslissing of we hem namen of niet . De verkoper heeft er nog een week mee gereden en waren krassen bijgekomen dan is de koppeling kapot als we testrit doen dan hoeven wij hem niet te kopen ervoor was hij Inorde als we hem ginge halen was hij niet meer Inorde

Terug naar “Gebrekkige Producten”