#15 , 06 okt 2015 09:11
Deze voorwaarden zijn europees vastgelegd, en buiten dat registratienummer Kamer van Koophandel zijn de regels hetzelfde.
Naast de gewijzigde regelgevingen zijn er uiteraard nog zaken waar webshopeigenaren rekening mee dienen te houden. De voornaamste zijn:
Identificatie. Verkopers zijn verplicht zich duidelijk te identificeren. Onder andere het adres, BTW-nummer, telefoonnummer, e-mail adres en maatschappelijke benaming van het bedrijf zijn omvat in de identificatieplicht.
Algemene voorwaarden. Voorwaarden zijn niet verplicht, maar als deze er zijn, moeten ze duidelijk gecommuniceerd worden. Interessant om hierin op te nemen is bijvoorbeeld de termijn waarin goederen teruggestuurd moeten worden. Deze termijn is namelijk, in tegenstelling tot het herroepingsrecht, niet wettelijk vastgelegd.
Informatieplicht. De reglementering inzake verkoop op afstand schrijft een dubbele informatieplicht voor (vooraf en achteraf). Wanneer dit niet gebeurde, loopt de webshop eigenaar het risico de betaling niet te kunnen eisen.
Vooraf dient bijvoorbeeld de identiteit van de verkoper, adres, kenmerken van product of dienst, prijs, leveringskosten en betaalmogelijkheden gecommuniceerd te worden. Dit kan in het aanbod zelf, via een hyperlink of in de algemene voorwaarden. Ook moet het duidelijk zijn waar een consument met zijn klachten terecht kan.
Klanten moeten toestemming geven voor het versturen van e-mailings, de zogenaamde 'opt-in' regel. Hiervoor wordt best een webformulier gebruikt, langswaar (potentiële) klanten zich kunnen inschrijven. Het is wel toegestaan om uw eigen klanten te mailen over gelijkaardige producten of diensten en ook voor generieke e-mail adressen (info@, sales@ en dergelijke) is geen voorafgaande toestemming nodig.
Mailing lijst leden moeten ten allen tijde de mogelijkheid hebben zich uit te schrijven voor de mailings. Dit kan bijvoorbeeld aangegeven worden onderin de e-mails.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.