wel of niet 2j garantie

delady
Topic Starter
Berichten: 547

wel of niet 2j garantie

#1 , 27 aug 2015 16:38

Enkele jaren geleden kochten we een pelletkachel, net 2j en 1 maand oud begonnen de problemen...
Verleden jaar nieuwe ruimteventilator, nieuwe pelletworm, nieuwe pelletmotor, enz..
Stookten niet met hard hout,
Dit jaar opnieuw ruimteventilator moeten vervangen,
Vraag, geldde op die van vorig jaar 2j garantie of niet?....
Enige wat nognietvervangen is, is de motor zelf en de print...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 27 aug 2015 21:07

Zijn die onderdelen in garantie vervangen, zo niet heb je 2 jaar waarborg op die onderdelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#3 , 27 aug 2015 21:27

Neen, die ruimteventilator viel net buiten garantie, dus volledig moeten betalen

Reclame


siesken
Berichten: 263

#5 , 28 aug 2015 11:49

Normaal geven ze op wisselstukken 6 maand garantie

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 28 aug 2015 19:01

Normaal geven ze op wisselstukken 6 maand garantie
Waar staat dat vermeld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#7 , 01 okt 2015 13:59

Verkoper stuurde me mail van zijn groothandelaar dat ik daar maar moest betwisten ivm garantie, die antwoordt natuurlijk niet op particulier
Nu heb ik de factuur betaald min de ventilator met omschrijving..in afwachting garantie
Mag dat?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 01 okt 2015 14:08

Is de verkoper die gebonden is door de nieuwe consumenten wetgeving, voor de uitvoering van de wettelijke 2 jaar garantie niet de groothandel.
Zeker niet betalen voor verkoper u een duidelijk antwoord geeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Berichten: 3634
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 okt 2015 14:20

Toch nog maar eens de belangrijkste punten herhalen:
1. de wettelijke garantie is een regeling tussen verkoper en consument. De fabrikant, groothandelaar, ... komen in dit verhaal niet voor.
2. De wettelijke garantie beslaat een periode van 2 jaar, MAAR enkel defecten die optreden binnen een periode van 6 maanden worden beschouwd als zijnde aanwezig op het moment van de aankoop (tenzij het tegendeel bewezen wordt door de verkoper), na die 6 maanden dient de koper dit te bewijzen.
3. Fabrieksgaranties, commerciële gestes, ... mogen de wettelijke garantie uitbreiden in het voordeel van de consument, maar mogen hem niet inperken.

Concreet voor de TS betekent dit dat de bewijslast bij haar ligt als ze beroep wil doen op de wettelijke garantie. Als de verkoper uw klacht zonder meer aanvaardt, al dan niet onder het mom van commerciële geste, stelt er zich geen probleem. Maar als de verkoper moeilijk doet, dan gaat de TS moeten bewijzen dat het gebrek dat geleid heeft tot het defect al aanwezig was tijdens de aankoop (vervanging) van het onderdeel.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#10 , 21 okt 2015 00:27

even herhalen,
wij kochten dus een pelletkachel waar na 2j garantie het ene defect achter het andere opdook,
nochtans alles gedaan zoals verkoper zei, degelijk onderhoud door hun laten doen, enz...
verleden jaar dan, januari dacht ik, werd er een nieuwe ruimteventilator in de kachel geplaatst,
dus buiten de 2j garantie, wat wij volledig betaalden,
dit jaar opnieuw de ventilator volledig kapot na weken gebeld te hebben..
wij betwisten dus de nieuwe ventilator en beroepen ons op 2j garantie voor de ventilator van verleden jaar januari..

Lanox
Berichten: 3634
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 okt 2015 11:37

Als de verkoper niet meewerkt is het aan u om te bewijzen dat het defect al aanwezig was op het moment van aankoop.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 21 okt 2015 12:15

Is een steeds wederkerig fenomeen, als het om kleine sommen gaat.
Het product dat u koopt moet 'deugdelijk' zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar.
Die deugdelijkheid stopt niet na 2 jaar, als u bewijs hebt van al die vorige gebreken is het product in zijn geheel niet deugdelijk, en beantwoord niet waarvoor je het hebt gekocht. En had je dit geweten zou je het niet gekocht hebben.
In dat opzicht kan je verkoper aansprakelijk stellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheJudge007
Berichten: 366

#13 , 22 okt 2015 04:00

Normaal geven ze op wisselstukken 6 maand garantie
Dacht ik ook, toch zeker niet terug 2 jaar. Ik vermoed zelfs dat die 6m. niet wettellijk bepaald is maar als een bonus kan beschouwd worden.

Redrum
Berichten: 574

#14 , 22 okt 2015 09:26

Is een steeds wederkerig fenomeen, als het om kleine sommen gaat.
Het product dat u koopt moet 'deugdelijk' zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar.
Die deugdelijkheid stopt niet na 2 jaar, als u bewijs hebt van al die vorige gebreken is het product in zijn geheel niet deugdelijk, en beantwoord niet waarvoor je het hebt gekocht.
En jawel, je bent er weeral de Nederlandse wetgeving bij aan het sleuren, waar men de Europese richtlijn op een andere manier omgezet heeft, door onder meer het principe van 'deugdelijkheid' te verkiezen boven de tweejaartermijn
Hier geldt de Belgische wetgeving.
Die spreekt niet over deugdelijkheid maar over 'overeenstemming'. Het product moet in overeenstemming zijn met de overeenkomst, en dat volgens de vastgelegde termijnen. Niks met deugdelijkheid te maken.

Terug naar “Gebrekkige Producten”