Laat me mezelf even kort voor stellen. Ik ben een jongen van 17 jaar wonend in België en ik heb een paar jaar geleden een PayPal account geopend.
In juli besloot ik game keys (codes activeerbaar op het platform "steam") te verkopen op eBay. Dit was een grote fout!
Ik verkocht voor 1200 euro aan keys. Had een winst marge van 20% dus een mooie 240 euro op slechts 3 dagen.
Nu blijkt dat er volgens de voorwaarden van eBay & PayPal duidelijk vermeld wordt dat virtuele voorwerpen niet verkocht mogen worden.
Gevolg: Elke klant moet zijn geld terug en diegenen die met een credit card hebben betaald kosten me vervolgens nog een extra 20 euro.
Ik had aan 1600 euro schulden en heb deze kunnen neertrekken tot 1020 euro(heden).
Mijn grootmoeder had haar visa kaart gekoppeld aan mijn PayPal account. Vanaf ik in het rood ging hebben we onmiddellijk cardstop gebeld.
Nu ontvang ik vandaag een brief waarin staat dat ik deze schuld aan PayPal moet aflossen; zo niet worden er verdere stappen ondernomen.
Na wat rondsnuffelen heb ik ontdekt dat het helemaal niet toegestaan is PayPal te gebruiken onder de 18. Wil dit zeggen dat "de onkosten" die ik maakten nietig verklaard worden?
Zie PayPal voorwaarden:
Ik heb mezelf geregistreerd als een 25 jaar oud persoon (01-01-1990). En mijn naam en voornaam zonder hoofdletters geregistreerd.2.1 Voorwaarden.
Als u in aanmerking wilt komen voor onze services, moet u (i) woonachtig zijn in een van de landen die op de pagina ´PayPal wereldwijd´ zijn vermeld; (ii) wettelijk volledig bevoegd zijn om een contract aan te gaan; en (iii) als u een persoon bent, minstens 18 jaar oud zijn. Verder verklaart en garandeert u ons dat u bij het openen van een rekening bij ons niet namens of ten behoeve van iemand anders handelt, tenzij u de rekening opent voor en op aanwijzing van het bedrijf waarbij u in dienst bent, een geheime opdrachtgever of een derde begunstigde. Als u niet handelt namens het bedrijf waarbij u in dienst bent, mag de nieuwe rekening uitsluitend op uw eigen naam staan. Deze Overeenkomst is alleen van toepassing op gebruikers die woonachtig zijn in Nederland. Als u in een ander land woont, kunt u de Overeenkomst openen vanaf de PayPal-website(s) in uw land (indien van toepassing).
Zal ik deze 1020 euro moeten ophoesten of kunnen de schulden nietig verklaard worden?
Alvast bedankt voor uw tijd!
L. De Laet