Schulden en verantwoordelijkheid

ChristopheV
Topic Starter

Schulden en verantwoordelijkheid

#1 , 31 jul 2008 15:54

Beste,

Mijn ouders zijn gescheiden; en vader koos voor een nieuw leven (ook zonder mij), waar hij heel wat schulden maakte.

Moet ik vrezen dat ik ooit een berg schulden over me heen zal krijgen? Ik denk maar aan volgende situaties:
- bij overlijden van vader
- bij opname in ouderlingentehuis (wie betaalt de rekeningen?)
- indien er nog schulden zijn tov een bank (krediet, hypotheek, ...)
- kan moeder ooit verantwoordelijk worden gesteld voor schulden?

Dank bij voorbaat,
S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 31 jul 2008 16:14

Als u het geluk hebt dat u vader sterft zonder tijdens zijn leven geld te kosten, dan kunt u zijn erfenis verwerpen en zodus schulden vermijden.

Indien uw vader zijn oude dag niet kan betalen (bv. bejaardentehuis), dan kan men eventueel bij u komen aankloppen ... Dat is zeer spijtig en een oud zeer. Er zijn wel grensbedragen en als u nog zussen of broers hebt, moeten die meehelpen. Er bestaat naar verluidt de mogelijkheid een dergelijke regeling aan te vechten, maar een positief resultaat is niet gegarandeerd.

Over andere schulden en uw eventuele verantwoordelijkheid kan ik niet veel zeggen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#3 , 02 aug 2008 09:56

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Indien vader bij zijn overlijden meer schulden(inbegrepen deze t.o.v. een bank) dan baten nalaat dan kan u zijn nalatenschap verwerpen.

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(B.W.).

"Art.98...§2.De kosten van de maatschappelijke dienstverlening WORDEN eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald: op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp..."(OCMW-Wet 8 juli 1986).

‘Een OCMW dat overgaat tot terugvordering van de kosten van maatschappelijke dienstverlening bij de onderhoudsplichtige familieleden van de geholpen persoon,terwijl deze onderhoudsplichtigen billijkheidsredenen hadden ingeroepen om van deze terugvordering te worden vrijgesteld,moet in zijn terugvorderingsbeslissing motiveren waarom het deze redenen niet aanvaardt‘[Cass. 18 september 2006(B.R./OCMW Antwerpen),R.W.2007-08,309].

U kan dus billijkheidsredenen inroepen tegen een eventueel verhaal van de kosten door het OCMW op u.

Een gescheiden echtgenote kan niet meer aansprakelijk gesteld worden voor schulden van haar gewezen echtgenoot,aangegaan na de echtscheiding.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”