Helemaal niet akkoord, giserke.
Het is niet overdreven om als klant te verwachten dat een garagist beroepskennis heeft, zeker als het een dealer van een bepaald merk betreft.
Ongeacht vanwaar die auto komt, van elke dealer (die toch verondersteld wordt kennis te hebben van het merk waarvoor hij dealer is) mag toch verwacht worden dat hij ook praktijkervaring heeft met dat merk en het vertrouwen (én geld!) van de klant waard is.
Bovendien mogen dealers in deze tijd dankbaar zijn dat er zich nog klanten aanbieden als je de prijzen van hun werkuren in aanmerking neemt, die mede worden veroorzaakt door de hoge eisen die gesteld worden aan dealers door de fabrikant.
Nonchalant omgaan met een potentiële klant is geen aansporing om vaste klant te worden en zeker niet als ze je aan het dure lijntje houden zonder een oplossing te bieden voor je probleem.
Akkoord dat ze soms moeten zoeken naar de oorzaak van een probleem, vooral als het verleden van de auto niet gekend is, maar een garagist die zijn vak verstaat zal extra omzichtig te werk gaan en zijn best doen om het probleem op een redelijke termijn en voor een redelijke prijs op te lossen om de klant tevreden te stellen: dat heet klantenbinding maar ook dat is blijkbaar niet meer nodig.
Tegenwoordig is het zo dat je zélf, als leek, je moet voorbereiden en via beschikbare kanalen zelf moet uitvlooien wat er aan de hand kan zijn als zich een probleem stelt; echter: als de boordcomputer een error aangeeft, dan kan de garage dit perfect uitlezen en al enkele oorzaken uitsluiten waar het probleem zich stelt zonder te gaan gissen en zelf schade te veroorzaken door lukraak te 'proberen'
Veel garagisten zijn wraakzuchtig en doen de klant boeten door fors te doen betalen omdat ze de auto ergens anders hebben gekocht, net als jij beschrijft:
Sorry, als je een tweedehandswagen koopt moet je aanvaarden dat je een "problemcar" kunt gekocht hebben. Dat zijn de risico's. En zeker als je hem koopt bij een particulier.
Je moet dus niks aanvaarden, een leek kan mogelijk een 'problemcar' herkennen want daartoe heeft ie de kennis niet, een klant is geen garagist. Als je beroep doet op een merk-dealer dan heeft die zn job te doen, correct, ongeacht vanwaar de auto komt want hij daar wordt hij tenslotte voor betaald en fors tegenwoordig!
Het getuigt ook niet van een professionele houding of beroepseer.
Als dealer hoort hij op de hoogte te zijn van constructiefouten van het merk (waterinfiltratie in de motor via bougies oa) en als hij een fout niet vindt, dient hij het probleem voor te leggen aan collega-dealers of zelfs de fabrikant, maar niet onder de mat te vegen en de klant met brokken opzadelen.
Op papier zetten en laten tekenen vooraf.
No cure / no pay
Ik heb zo'n vermoeden dat de garagist daar niet aan gaat meedoen ...
@imazuma: klanten zijn nog lang niet mondig genoeg, het is niet aan de garagist of ie daaraan meedoet of niet...
Ik heb een gelijkaardig voorval gehad: computer-error, stotteren, een sensor is stuk, het onderdeel waarin de sensor zat, werd vervangen door een tweedehands onderdeel.
De garagist 'vergat' de rubberen dichting te vervangen van het tweedehands onderdeel met als gevolg: een olielek door een verduurde dichting.
Gelukkig ben ik zuinig op mijn wagen en controleer ikzelf water, oliepeil etc.....want anders had ik mijn motor naar de vaantjes gereden wegens gebrek aan olie. (En dán is het je eigen fout want dan ben je 'nalatig' geweest, nietwaar? Je moet zélf alles controleren, al ben je een leek. Dat het olielek veroorzaakt werd door een fout van de garagist is dan bijkomstig, wegens niet te bewijzen dus de schade zal voor de klant zijn!)
Terug gegaan naar de garage en ik heb op voorhand duidelijk gesteld dat ik geen factuur verwachtte voor het rechtzetten van hun fout waardoor mijn wagen bijna onherstelbare schade had opgelopen en op de schroothoop was beland!
Uiteraard kreeg hij voor de herstelling mijn sleutels NIET (retentierecht!) wél voerde hij de herstelling uit in de tijd van een andere klant (fiche per klant?) zijn tijd/werkuur werd dus toch betaald maar niet door mij.
Je zou mogen verwachten dat de vakman weet waar ie mee bezig is, dat ie je vertrouwen waard is voor de hoge facturen die je telkens voorgeschoteld krijgt!
Niet dus, je moet het allemaal zelf doen en er nog voor betalen ook!
Voor eenzelfde probleem worden geen 2 facturen betaald. Dan zal er wel moeite gedaan worden om het probleem daadwerkelijk op te lossen en je auto in orde te maken/houden. Niet akkoord? Garages genoeg....