wijzigen omgangsregeling

trieste vader
Topic Starter

Re: wijzigen omgangsregeling

#16 , 22 sep 2015 10:37

Bedankt voor de informatie weer duma .
Inderdaad ik zal altijd wel men dochter halen hoor. Dat is wat ik wil en ik verplicht ben tegenover haar (dat laatste komt zo cru over).
In tegenstelling tot wat happymama hierboven denkt of sommige andere mensen wil ik wél voor men dochter zorgen, en liefst zoveel als mogelijk is.
Vind die ene dag op de week bitter weinig, maar het is nou zo. Blijkbaar zijn er hierboven mensen die niet begrijpen dat ik het beste wil voor de kleine meid, en sorry maar als ze te ziek zou zijn, denk ik dat het beter voor haar is om niet over en weer gereden te worden en het uit te zieken in haar eigen bedje waar ze meeste verblijft. Daarboven op komt dan dat ik ervoor al heb bij nagedacht dat ik haar minder zie dan. Maakt dat van mij dan een opdringerig en weet ik wat nog persoon?
En er is inderdaad niks belangrijker dan de kleine meid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
trieste vader
Topic Starter

#17 , 25 sep 2015 18:07

Men dochter is nog altijd vrij ziek. Men ex zegt dat ze naar haar advocaat heeft gebeld en dat een briefje van de dokter dat ze niet buiten mag genoeg is om ze bij haar te houden. Ik kan op dit moment niet meer naar men advocaat bellen om raad te vragen. Ik ga zoizo morgen men dochter halen ziek of niet ziek. Ik weet anders niet echt wat ik moet doen. Zoals ik eerder zei wil ik het beste voor ons dochtertje maar langs de andere kant wil ik men dag niet afgeven om achteraf een aangifte of wat dan ook op mij te krijgen.

duma

#18 , 28 sep 2015 10:24

Een doktersbriefje is NIET voldoende?
biedt u aan bij uw ex en als u uw dochter niet meekrijgt, legt u klacht neer.

En niet zeveren en niet emo-zijn en niet in discussie gaan, gewoon DOEN.

Reclame

trieste vader
Topic Starter

#19 , 28 sep 2015 11:52

Ja inderdaad, dacht ik ook. Afgelopen zaterdag was ons dochtertje wel beter hoor dus heb ze gewoon meegenomen. Super leuke dag gehad. Maar ik vind het gewoon dom van men ex dat zij zegt dat ze aan haar advocaat gevraagd heeft en dat die zegt dat dat voldoende is( voor de rechter, dat die daar misschien wel wat rekening mee houd als dat een enkele keer is, als er rechtbank moest van komen, terwijl ik zelf heel goed wist dat dat niet voldoende is). Men ex wil volgens mij zo proberen om mij fouten te laten maken en wat kan ik daar anders over zeggen buiten dat ik het smerig vind.

Dat van die klacht neerleggen elke keer ze dat wil doen, twijfel ik niet over. De manier hoe ze nu doet tegen mij, sorry maar krijgt ze gewoon terug.

Domme vraag misschien nog, we hebben beiden het vonnis, maar dat is volgens mij niet betekend, aangezien ik het via mail heb gekregen. Moet ik dat laten betekenen door een deurwaarder ? Ik ben toch van plan van binnen een maand of 2-3, als ik een 4 tal punten heb geregeld in men eigen leven ( werk enzo) terug naar de rechtbank te stappen om de regeling te laten aanpassen. Ex zal onderling op dit moment niks willen regelen, en ik heb geen zin om een jaar te wachten alvorens ik onze dochter meer bij me heb. Als ik die punten in orde heb, ben ik er heel zeker van dat ik meer zal krijgen als die éne dag op de week. Zou zelfs ineens voor een opbouwende regeling gaan. Want ik denk ook hoe langer ik wacht, hoe minder snel een rechter deze regeling zal willen aanpassen omdat het kind dan al een zeker stabiliteit en structuur heeft.

Nog ff vermelden dat je weer hartelijk bedankt bent voor de info duma. Sorry dat ik in het begin wat emo was en vele dingen van jullie (onbewust) genegeerd heb, maar das was in die tijd hart tegen verstand. Stilaan besef ik dat ik, misschien lelijk gezegd, geen compassie moet hebben met men ex en enkel aan ons dochtertje en mezelf moet denken.

duma

#20 , 28 sep 2015 16:13

Zie dat je een kopie maakt van het vonnis dat je, in geval je klacht zou moeten neerleggen, bij de politie kan achterlaten. Anders moet er daar ter plekke nog een kopie gemaakt worden en ...

Een vonnis over de verblijfsregeling van de kinderen hoeft niet noodzakelijk betekend te worden, gezien dat steeds onmiddellijk van kracht is en ook beroep tegen die beslissing begint te lopen vanaf uitspraak en niet vanaf betekening. Ik denk dat het dus voor jou weinig nut heeft om die kosten te maken.

trieste vader
Topic Starter

#21 , 28 sep 2015 16:22

Bedankt voor de tip van de kopij. Die had ik al gemaakt en ligt constant in de wagen waar ik men dochter mee haal, voor moest het nodig zijn :).

En dus geen deurwaarderskosten maken voor het laten beteken? Super want de rest kost al genoeg.

trieste vader
Topic Starter

#22 , 21 okt 2015 07:55

Na de heibel met ex vorige zaterdag, die zei dat haar advocaat had gezegd dat een doktersbriefje genoeg was om onze dochter niet mee te geven. Ben ik haar zaterdag toch gaan halen zoals in het vonnis stond. De kleine meid was helemaal niet zo ziek dat ze niet mee kon.
Nu probeert men ex voor deze zaterdag weer. Doktersbriefje, plus deze maal heeft ze nog een attest extra erbij en weer zegt ze dat dit voldoende is.
Ik ga vandaag naar men advocaat bellen om te horen hoe en wat. Maar heeft er iemand een idee hoe ik dit het beste aan pak?
Ik denk gewoon volgens vonnis ons dochtertje weer gaan halen en eventueel op die ochtend zelf zien hoe het met haar is en eventueel dan met ex andere dag overeenkomen ? (wat ook nog een boel heisa zal geven)

duma

#23 , 22 okt 2015 09:55

Inderdaad. Gewoon gaan, zeker als u vorige keer hebt kunnen vaststellen dat er eigenlijk niets aan de hand was.

trieste vader
Topic Starter

#24 , 27 okt 2015 16:53

Ik had nog even een vraagje.
Iedereen aan de kant van mijn ex, zelfs de politie daar, blijft volhouden dat een doktersbriefje + een attest van de dokter voldoende is om onze dochter niet mee te geven. Klopt dit? Ik dacht het toch niet ? Ik dacht dat niets, of toch maar een paar zaken, effectief voldoende kracht hebben om de omgangsregeling van haar kant niet uit te hoeven voeren.
Enige probleem dat ik hiermee zie is dat ze dat inderdaad een enkele keer kan doen, maar als het een aantal maal gebeurd kan ik daar toch stappen voor ondernemen via de rechtbank? Als ze dit een aantal malen kort achter elkaar doet kan ik dit toch aanhalen als frustratie van de omgangsregeling? En hoe zwaar weegt dit eventueel door voor de rechtbank ?

Bedankt alvast weer voor de reacties.

duma

#25 , 29 okt 2015 10:04

Neen, dat klopt niet, zoals hierboven ook al gesteld.
Uiteraard moet er wel rekening gehouden worden met de ziekte; als je kind in het ziekenhuis ligt, kan de moeder moeilijk thuis zijn om het kind mee te geven (maar dan ga je dus gewoon naar het ziekenhuis).
Maar in alle andere gevallen, gaat de verblijfsregeling gewoon door. Stel je de vraag: als het week/week zou zijn: Gaat het kind dan ook een hele week niet naar de andere ouder omdat het ziek is? Dat zou toch ook niet doorgaan? de verblijfsregeling, is de verblijfsregeling moet gevolgd worden.

Ik ben eens benieuwd op wat de agent in kwestie zich baseert om zoiets te verkondigen?
Heel gevaarlijk als mensen met een voorbeeldpositie onwaarheden gaan verkondigen. Vooral omdat ik vermoed dat die het zelf dan ook nog eens gelooft.

Zelfde voor de dokter.
Lees daaromtrent ook: http://ordomedic.be/nl/adviezen/advies/ ... den-ouders
Heb het toepasselijke stuk ook even gekopieerd en in bold gezet.
Medische getuigschriften

De Nationale Raad stelt vast dat frequent op geneesheren een beroep wordt gedaan om door getuigschriften, attesten of allerhande verslagen, de uitvoering van een vonnis te beletten of een wijzjging van het hoede‑ en omgangsrecht te bekomen. De Nationale Raad is van mening dat geneesheren enkel vanuit een strikt medisch oogpunt mogen handelen. Wanneer het kind ziek is en de geneesheer een behandeling voorschrijft, gaat hij ervan uit dat de ouders mekaar daarvan in kennis stellen.

Voor wat de naleving van de hoede‑ en bezoekregeling betreft, moet de arts, bij het beoordelen van de verplaatsingsmogelijkheden van het kind, heel omzichtig te werk gaan en abstractie maken van de specifieke familiale situatie. Wordt in dat verband beweerd dat elke communicatie tussen de ouders onmogelijk is, kan de geneesheer, op verzoek van de ene ouder, de andere telefonisch of bij middel van een aan hem geadresseerde en gesloten brief, van zijn bevindingen en advies in kennis stellen.
In deze brief vermeldt hij ook het telefoonnummer waarop hij voor eventuele nadere informatie kan worden bereikt. In geen geval mag door de geneesheer aan een van beide partijen een medisch attest worden afgeleverd.

Voor wat de wijziging van de hoede‑ en bezoekregeling betreft, is het geneesheren nooit toegelaten aan één van beide ouders attesten, getuigschriften of verslagen af te leveren. Enkel wanneer aan de in het vorige hoofdstuk opgesomde voorwaarden wordt voldaan, mag door de geneesheer aan de jeugdrechter een brief worden geschreven die evenwel niet meer elementen mag bevatten dan hoger bepaald.

De provinciale raden worden verzocht ten strengste op de naleving van dit advies toe te zien.

trieste vader
Topic Starter

#26 , 29 okt 2015 11:31

Bedankt voor de info weer duma ja hebt me al verschillende malen goed verder geholpen.
Dus het dokters attest dat ik hier heb liggen moet ik zeker goed bijhouden? En als het wat teveel gebeurd kan ik die zaken ook gebruiken in de rechtbank ? Maar toch elke maal me wel gaan aanbieden om men kind op te halen en aangifte doen als ik ze niet mee krijg? Natuurlijk als ze echt te ziek is kan er een uitzondering gemaakt worden ?

Zou trouwens men ex willen confronteren met deze tekst enzo, maar heb eindelijk haar nummer geblokkeerd en gewist.

duma

#27 , 29 okt 2015 11:49

Met dat doktersattest ga je weinig kunnen doen, tenzij je van plan bent om iets tegen die dokter te beginnen, wat ik je voor één ding niet zou aanraden.
Natuurlijk, als je ex elke week afkomt dat je kind ziek is, dan kan je dat inderdaad gebruiken in de rechtszaak om aan te tonen dat de moeder het verblijfsrecht probeert te omzeieln of bemoeilijken.

En voor de rest: jezelf aanbieden en klacht neerleggen bij het niet meekrijgen.

Als je daar aan komt en zelf vaststelt dat ze echt te ziek is, ben je uiteraard best toegeeflijk (ook mooi om later in de rechtbank te zeggen: ik bood mij toen aan, maar zag dat X (dochter) echt niet goed was en besloot dat het niet in haar voordeel zou zijn om ze op een zoveel minuten durende rit in de trein mee te nemen.)
Je probeert dan best met mama een andere moment af te spreken. Als ze dat weigert, kan je dat ook meenemen.

trieste vader
Topic Starter

#28 , 29 okt 2015 12:08

Super bedankt weeral.
Inderdaad tegen die dokter ga ik niets beginnen.
En inderdaad ook als men dochter te ziek is, maar dat heb ik al wel vermeld, laat ik haar daar.
Vorige maal had men ex wel gezegd dat we een andere dag zouden overeenkomen, maar dat heeft ze nu weer terug ingeslikt met het excuus dat haar advocaat zegt dat ze dat niet mag. Ze blijft volhouden dat wij buiten het vonnis niks mogen overeenkomen. Ik weet dat ze gewoon niet wil hoor .
Zelfde als met dat attest, zei ze ook dat dat voldoende is terwijl ik toen al 100% wist van niet. Word gewoon dat spelletje met onze dochter en dat liegen en bedriegen beu. Mij naar men hoofd gooien dat ik niet aan ons kind denk, maar zelf dan wel zulke dingen doen, bah.

duma

#29 , 29 okt 2015 13:01

Uiteraard mogen jullie dingen overeenkom buiten het vonnis. Dat moét zelfs, want niet alles gaat in het vonnis geregeld zijn en er zullen ook nog vele onvoorziene omstandigheden zijn waar het vonnis niets over zegt. Gezond verstand en communicatie zijn twee belangrijke dingen.
Laat je er niet aan vangen.

trieste vader
Topic Starter

#30 , 29 okt 2015 13:10

Hoe los je dat op met een moedwillige ex die niet wil communiceren ? Of die beloftes maakt en nadien intrekt ? Of alles doet om mij en/of de omgangsregeling te frustreren?
Dit waren retorische vragen uiteraard.

Terug naar “Andere”