beperking vruchtgebruik

egeltje
Topic Starter

beperking vruchtgebruik

#1 , 28 jul 2008 12:17

ik ben feitelijk samenwonend sinds 1.5 jaar. Ik heb geen kinderen, mijn ouders leven beiden nog en ik heb 3 broers/zus.
Ik heb een eigen huis met lening (zonder schuldsaldoverzekering) en wat geld op de bank.
Is de volgende testamentaire verdeling juridisch mogelijk?
vruchtgebruik onroerend: naar mijn vriend
naakte eigendom onroerend + lening onroerend + geld op de bank: 50% naar mijn moeder, 50% naar mijn vader

1) Kan ik mijn broers/zus uitsluiten van erfenis door testament? t is niet dat ze niks mogen hebben maar de successierechten naar broers en zus liggen zo hoog.
2) ik veronderstel dat mijn vriend geen successierechten moet betalen indien we wettelijk samenwonen, aangezien het onroerend de gezinswoning is. klopt dit?
3) kan ik het vruchtgebruik van mijn vriend beperken: ik wil bv dat bij verkoop van het huis de verkoopprijs volledig terugkeert naar mijn familie. Kan ik dit in een overeenkomst buiten het testament vastleggen? bv door mijn vriend nu te laten tekenen dat hij afstand doet van zijn vruchtgebruik bij verkoop van het onroerend goed?
4)Als ik het vruchtgebruik beperk qua looptijid (indien dit kan?) dan gaan mijn ouders meer successierechten betalen, veronderstel ik?

Als er iemand een goede notaris ivm successie in provincie Antwerpen kent, mag je zijn naam altijd pm'en.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 jul 2008 19:07

Uw ontwerp van testament is in orde; behalve dat ik denk dat de interesten van de lening betaald moeten worden door de vriend en het kapitaal door de ouders (dt zou in elk geval overeenstemmen met hun rechten als vruchtgebruiker enerzijds en blote eigenaars anderzijds).

Een feitelijk samenwonende, begunstigd bij testament, geniet wel het laagste tarief voor een erfenis maar voor de volledige vrijstelling van hetgeen hij erft in de gezinswoning moeten jullie 3 jaar samenleven.
Voor wettelijk samenwonenden bestaan er geen termijnen: vanaf dag 1: laagste tarief + die vrijstelling. Bemerk dat als U wettelijk samenwoont U geen dergelijk testament hoeft te maken om uw vriend dat vruchtgebruik te geven.

Uw broers en zusters hebben nooit een voorbehouden erfdeel. Zij zullen in principe ooit erven van hetgeen U aan uw ouders nalaat...

U kunt een vruchtgebruik verlenen voor een bepaalde duur (bvb. tot hij 45 is of voor een periode van 20 jaar of...). NIET: tot hij trouwt!
Als U het wil koppelen aan een verkoop, maakt U het moeilijk want enkel alle "eigenaars" SAMEN (ouders + vriend) kunnen verkopen. Dus die kunnen elkaar blokkeren of ambeteren.

U kunt geen enkele (dergelijke) overeenkomst maken over uw nalatenschap.

U zou hem een recht van bewoning kunnen geven ipv van een volledig vruchtgebruik: dat stopt "vanzelf" bij de verkoop van het huis. Maar ook hier zal hij meedelen in de verkoopprijs. U zou hem daarenboven een voorkooprecht kunnen geven.

Als U hem een levenslang recht geeft, zal hij wellicht uw ouders overleven. Wilt U dan dat uw broers en zusters met hem (en hij met henn) moet blijven "onderhandelen"?

4)Als ik het vruchtgebruik beperk qua looptijid (indien dit kan?) dan gaan mijn ouders meer successierechten betalen, veronderstel ik?
Ja.

Belangrijke vraag: komen er ooit kinderen?

Ook belangrijk: voorzien wat er gebeurt als U op hetzelfde moment overlijdt.

De fundamentele keuze die U moet maken is deze: wat voor mijn vriend (evt. voor hoelang); wat voor mijn familie.

egeltje
Topic Starter

#3 , 29 jul 2008 10:12

enorm bedankt voor het uitgebreide antwoord
Uw ontwerp van testament is in orde; behalve dat ik denk dat de interesten van de lening betaald moeten worden door de vriend en het kapitaal door de ouders (dt zou in elk geval overeenstemmen met hun rechten als vruchtgebruiker enerzijds en blote eigenaars anderzijds).
mijn idee was echter dat het geld dat er van mij geerfd wordt, aangewend zou worden om de lening af te lossen.
Uw broers en zusters hebben nooit een voorbehouden erfdeel. Zij zullen in principe ooit erven van hetgeen U aan uw ouders nalaat...).
dat is inderdaad de bedoeling dat alles ooit terechtkomt bij mijn neefjes en nichtjes maar als ik het rechtstreeks doe zijn de tarieven zo hoog.
U kunt een vruchtgebruik verlenen voor een bepaalde duur (bvb. tot hij 45 is of voor een periode van 20 jaar of...). NIET: tot hij trouwt!
Als U het wil koppelen aan een verkoop, maakt U het moeilijk want enkel alle "eigenaars" SAMEN (ouders + vriend) kunnen verkopen. Dus die kunnen elkaar blokkeren of ambeteren....).
het gaat er niet om dat het niet verkocht mag worden. Ik wil alleen dat de waarde van mijn huis ooit terugkeert naar mijn familie. Ik zie mijn vriend niet in mijn huis blijven wonen vermits het niet is zoals hij het zou willen (ik heb het gekocht voor ik hem kende)
Als het huis direct verkocht wordt, zou mijn vriend +/- 75% van de verkoopprijs krijgen als waarde van het vruchtgebruik en dat is niet mijn bedoeling.
Mijn vriend is welstellend genoeg en heeft rijkere ouders dan ik dus vind ik niet dat hij van mij moet erven. Bovendien heb ik mijn huis kunnen kopen dankzij steun van mijn ouders (gift + lang thuis mogen blijven wonen zonder kostgeld te moeten betalen)
Bovendien heeft mijn vriend een kindje uit een eerdere relatie. Als hij zou overlijden (na mij) zou mijn geld onrechtstreeks naar zijn kind gaan en dat wringt bij mij.
Belangrijke vraag: komen er ooit kinderen?
dat veronderstel ik wel. dus de voorstelde testament zou enkel geldig zijn zolang ik geen eigen kinderen heb. Van zodra deze er wel zijn, is mijn "probleem" opgelost.
De fundamentele keuze die U moet maken is deze: wat voor mijn vriend (evt. voor hoelang); wat voor mijn familie.
In principe wil ik dat alles terugkeert naar mijn familie. Maar als ik niks doe en het gewone erfrecht laat spelen (alles naar ouders en broers/zus), heb ik berekend dat er 30.000€ successierechten betaald moeten worden. En dat vind ik veel voor 1 huisje en wat geld.

Reclame

wolf2

#4 , 29 jul 2008 18:07

Lening:
"mijn idee was echter dat het geld dat er van mij geerfd wordt, aangewend zou worden om de lening af te lossen."
Ja, dat kan, maar of zij nu de lening aflossen in 1 keer of verderzetten voor de voorziene duur maakt niet uit: het geld is geërfd en de succ.rechten zijn dus verschuldigd.

U moet; als u de hoogte van de succ.rechten bekijkt en vergelijkt voor ouders resp. broers/zusters resp. neefjes/nichtjes wel de optelling maken: als U geeft aan broers, zijn er succ.rechten voor uw erfenis + succ.rechten voor hun erfenis later.
Wat aan uw ouders toekomt: uw erfenis + erfenis ouders + erfenis broers/zusters (allemaal in de idee dat het geld nooit opgeleefd wordt).

"Belangrijke vraag: komen er ooit kinderen?[/quote]
dat veronderstel ik wel. dus de voorstelde testament zou enkel geldig zijn zolang ik geen eigen kinderen heb. Van zodra deze er wel zijn, is mijn "probleem" opgelost."
Inderdaad, uw toestand verandert 100% zodra u een kind heeft.

"heb ik berekend dat er 30.000€ successierechten betaald moeten worden. En dat vind ik veel voor 1 huisje en wat geld."
Ik weet niet of u ervaring heeft in dergelijke berekening. Heeft U voor vader en voor moeder en voor elke broer/zus apart gerekend?
En voor vader en moeder onroerend en roerend apart berekend en dan opgeteld?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”