Ik gebruik zelf geen namen van ziekenhuizen of artsen ( enkel schuilnamen). Wat ik bedoelde, was: mocht iemand me herkennen in het verhaal en die zegt ergens: oh maar schrijver Joske Vermeulen heet in het echt Jefke Verschueren
Bedoeling is niet een arts met naam aan te klagen, maar toestanden binnen een sector.
Een andere vraag is: moeten schuilnamen totaal anders klinken dan het origineel? Ik vrees dat sommige dokters toch nog niet iets te herkenbaar zijn. Stel dat ik een dokter Janssens in mijn verhaal dokter Jans noem, is dat dan al riskant of bestaat er een regel dat één letter veranderen voldoende is?
Uiteraard is het niet voldoende om de naam slechts beperkt te wijzigen. Ik begrijp ook niet zo goed dat wanneer je "toestanden binnen een sector" wil aanklagen en niet bepaalde artsen, je toch zo dicht bij de originele naam zou willen blijven.
Daarnaast blijft het punt van JPV van belang. Als het duidelijk om een non-fictie verhaal gaat, dat je waarschijnlijk ook zo zal voorstellen, kan je nog steeds aangesproken worden. Misschien voelen bepaalde artsen zich "aangesproken", misschien mag je reactie verwachten van een bepaalde koepelorganisatie zoals de Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie. Zorg dat je recht in je schoenen staat en dat je over bewijs beschikt.
Je hebt het recht om een pseudoniem te gebruiken, maar ik denk dat niets een andere persoon tegenhoudt om uit te zoeken of te communiceren wie er achter die naam schuilt.