inname parkeerplaatsen

mjers
Topic Starter

inname parkeerplaatsen

#1 , 09 sep 2015 13:37

Wij hebben een nieuwe woning gekocht in een volledig nieuwe wijk.
Bij de prijs van deze woning hebben wij ook betaald voor de infrastructuur. Dit voor de wegenwerken die nodig zijn in de wijk, dus onder andere ook de parkeerplaatsen. Dit staat zo in onze akte...
In totaal hebben wij één centrale parkeergelegenheid met zo'n 25 parkeerplaatsen... Nu is het zo dat maar liefst 16(!) van deze parkeerplaatsen ingenomen worden door een vrachtwagenchauffeur, die daar dus zijn vrachtwagen parkeert. Deze persoon werkt s'nachts van 22 u tot 6 u. Dus die 16 parkeerplaatsen zijn eigenlijk altijd ingenomen door hem. Op de koop toe heeft die persoon niets met de wijk te maken, hij woont in een andere wijk.
Het gevolg is dus dat de meeste geen parkeerplaats hebben en dit zorgt dus voor de nodige frustraties. Eerdere mondelinge communicatie met de chauffeur bleek vruchteloos.

Ikzelf heb mij er altijd buiten gehouden, maar deze morgen kreeg ik de vraag of ik wilde meedoen met mijn buren. Ze zijn van plan om een zaak tegen hem aan te spannen hiervoor.
Ik heb hen vermeld dat dit nog altijd een openbare parkeerplaats is, en dat we er in principe niets kunnen tegen beginnen. Behalve slechte manieren en asociaal gedrag kunnen we hem volgens mij niets verwijten. En al zeker juridisch niet. Ik stootte hiermee op nogal wat onbegrip van mijn buren, maar ik wil mij niet in een zaak mengen waarvan ik op voorhand weet dat we geen kans maken.

heb ik gelijk of zie ik iets over het hoofd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 sep 2015 13:51

U kan de gemeente aanschrijven, en vragen een parkeerverbod voor vrachtwagens in te voeren.

Daarnaast is er nog artikel 77.5 (In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.), wat er op neer komt dat een voertuig dat niet tussen de markeringen past, er ook niet mag staan. Contacteer de politie hieromtrent, en vraag hen de parkeerovertreding vast te stellen.

GREENBSL

#3 , 09 sep 2015 13:56

Of zorg er voor dat hij zijn vrachtwagen om 6 uur 's morgens ook niet kwijt kan, aangezien zijn vrachtwagen 16 van de 25 plaatsen inneemt, heb je hier ook maar 2 auto's voor nodig. Na 3 dagen zoekt de chauffeur ook wel een andere locatie op. Maar volg best Turaki ;)

Reclame

mjers
Topic Starter

#4 , 09 sep 2015 13:57

Daarnaast is er nog artikel 77.5 (In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.), wat er op neer komt dat een voertuig dat niet tussen de markeringen past, er ook niet mag staan. Contacteer de politie hieromtrent, en vraag hen de parkeerovertreding vast te stellen.
Is dit effectief zo? Er staan idd witte markeringen... hij neemt zoals reeds gezegd 16 van deze plaatsen in. Dus past er duidelijk niet in :)

"77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan."

Ik vind nergens dat voertuigen die groter zijn er niet mogen staan?

Goede tip. waarvoor dank!

Turaki

#5 , 09 sep 2015 13:59

Aanvullend, indien in bebouwde kom, is artikel 27.5.2 van toepassing: Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.

Concreet wil dit zeggen dat hij er dan maximaal tot 14 uur mag staan, daarna staat hij in overtreding. Hiervoor is wel wat werk van de politie nodig (om 6 uur komen vaststellen, en om 14 uur nogmaals om overtreding vast te stellen).

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 sep 2015 16:03

Of gewoon met de buren afspreken zodat bijna 1 op 2 plaatsen zijn ingenomen, zodat er enkel nog een gewone personenwagen plaats kan vinden. Maar is die parking wel volledig vol? Als die vrachtwagen om 6 uur al zoveel plaats kan vinden om zich te stationeren, heb ik er toch mijn vragen bij.

mjers
Topic Starter

#7 , 09 sep 2015 16:11

Of gewoon met de buren afspreken zodat bijna 1 op 2 plaatsen zijn ingenomen, zodat er enkel nog een gewone personenwagen plaats kan vinden. Maar is die parking wel volledig vol? Als die vrachtwagen om 6 uur al zoveel plaats kan vinden om zich te stationeren, heb ik er toch mijn vragen bij.
Van 22u s'avonds tot 6u s'morgens... Mensen slapen s'nachts... Hij neemt om 6 u s'morgens simpelweg zijn plaats in die hij om 22u verlaten heeft.

Turaki

#8 , 09 sep 2015 17:58

Eens om 22.30 alle voertuigen verplaatsen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 sep 2015 18:46

Hmm... is er geen andere optie:

indien hij zich in het midden van die strook van 25 wagens parkeert, kan je op de parkeerplaatsen voor én na zijn vrachtwagen een correct geparkeerde auto plaatsen. Op die manier kan hij mogelijks niet wegrijden, of slechts na gigantisch veel miserie.

(tenzij de regel die eist dat je voldoende afstand houdt bij het parkeren ook hier voor een probleem zorgt, wat mogelijks het geval is)

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#10 , 09 sep 2015 20:04

U kan de gemeente aanschrijven, en vragen een parkeerverbod voor vrachtwagens in te voeren.

Een parking is evenwel géén parkeerzone (75.2) ...
Alle bepalingen en verwijzingen inzake parkeerzone , zelfs die verdwenen zijn uit de wegcode, verwijzen naar 75.2 wat betreft een parkeerzone .

Plaatsingsvoorwaarden MB 11/10/1976 verwijzen wel een paar keer naar "vakjes" op de weg, op parking en in parkeerzone, maar daarvoor is helemaal géén basis in de wegcode ...
De wegcode voorziet alleen een betekenis voor "vakjes" in een parkeerzone en (als "witte markeringen" in een (woon)erf ) - nergens anders.

Parkeerbord E9b vragen bij gemeente

Vaststelling overschrijding toegelaten parkeertijd indien in bebouwde kom

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#11 , 09 sep 2015 20:04

Eens ?

Gewoon een paar wéken ...

j.demoor

#12 , 11 sep 2015 11:31

“Art.70.1. De verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren worden hierna afgebeeld. Zij mogen alleen worden aangevuld met het symbool of een van de opschriften voorzien voor iedere categorie van verkeersborden 70.2.1. Verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod, verkeersborden voor beurtelings parkeren en verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen...3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen. E 9b(Model niet opgenomen om technische redenen. Zie B.St. 09/12/1975, p. 15683) Parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.”(1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer [en van het gebruik van de openbare weg).

Richt gezamenlijk en gestaafd een schriftelijk verzoek aan uw gemeentebestuur om een bord E 9b op de parking aan te brengen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”