Ik ben echter nie
t van plan om heel mijn inboedel op inet te laten tentoonstellen, vandaar mijn vraag: kan ik dat weigeren?
Ja en neen: U kan niet verhinderen dat er (nieuwe) foto's worden genomen, maar u mag wel vragen dat bepaalde zaken niet gefotografeerd worden. Die kan u dan wegnemen. Zoals KJ86 hier al aanhaalt: Dure spullen kan u inderdaad best verwijderen, maar een zetel of kast; daar zal u niet onderuit kunnen. Foto's van enkele jaren terug zijn verouderd. De makelaar wil foto's van het huis in zijn huidige staat.
We hadden voor zaterdag een daguitstap gepland (eind van de vakantie) en zeiden haar dat we niet thuis zijn. Daarop replikeerde ze dat ze het recht heeft om 3 keer per week 2 uur in haar huis te komen, op de uren die haar passen. Kan dat zomaar?
Neen, dat kan niet,, maar u kan ook niet steeds weigeren. Laar haar daarom tijdig weten dat u gerust wil meewerken, maar dat zaterdag niet past, omdat u reeds plannen had. Zij kan u geenszins verplichten om thuis te blijven, noch mag zij zonder uw toestemming de woning betreden.
Stel zelf wél andere data voor.
Kijk inderdaad je huurcontract na of daar al regels gespecifieerd staan voor bezoek bij verkoop of nieuwe verhuring.
Indien niet, moet u dit nog afspreken met de verhuurder.
Dat kan ofwel elke keer opnieuw afspreken voor een bezichtiging, ofwel vaststaande tijdstippen.
In dat laatste geval is het gebruikelijk om een weekdag te kiezen (bv woensdag van 18 tot 21h) en een weekenddag (bv zaterdag van 9 tot 12), zodat er voor elke gegadigde normaliter wel een gepast moment tussenzit.
U kan dan nog steeds kiezen om voor de verhuurder een uitzondering te maken.
Indien u deze afspraak maakt, dient u dan ook thuis te zijn of te zorgen dat er iemand anders de makelaar + kandidaat-koper kan binnenlaten.