Even tussenkomen. Er is blijkbaar een "VPV" opgemaakt, zijnde een vereenvoudigd proces-verbaal.
Met andere woorden: geen formele klachtneerlegging, allicht weinig tot geen politionele vaststellingen, amper politioneel onderzoek, enkel een meldingsfiche.
Het kan inderdaad zo zijn dat "niemand" een kopie van die zaken kan opvragen omdat de politie doorverwijst naar het parket en het parket weigert toelating te geven.
In bepaalde gevallen kan het dan ook nuttig zijn officieel 'klacht' neer te leggen - een formele verklaring af te leggen - een attest van klachtneerlegging te ontvangen and so on...
Een VPV is wel een formele klachtneerlegging en geen melding. Een melding zal normaal gezien gaan over niet strafbare feiten. Opzettelijke beschadigingen is een strafbaar feit en dus dient er een (V)PV te worden opgesteld. Als ik mij niet vergis zal dit ook zo staan in col 5/2009, opgesteld door het collega van procureurs-generaal. Kan zijn dat er ondertussen al wel enkele wijzigingen werden aangebracht.
In bepaalde politiezones zullen ze misschien wel een kopie meegeven van het VPV maar in de meeste politiezones niet.
Een VPV is een registratie dewelke in de politiezone blijft en waarvan maandelijks een lijst wordt opgestuurd naar het parket.
De verzekering kan zich richten naar het parket dewelke vervolgens de toestemming kan geven om het VPV over te maken/vrij te geven.
Maar zodra er een VPV werd opgesteld is er wel degelijk een formele klacht ingediend en heeft de politie het nodige gedaan. Nu is het aan de verzekering zou ik zeggen...