probleem met garantie laptop

savanne
Topic Starter

probleem met garantie laptop

#1 , 22 aug 2015 17:44

Vorig jaar in mei kocht ik een laptop. Nu is d lader en/of batterij kapot. Nu dacht k 2 jaar garantie te hebben. Ik ga naar de winkel en daar zegt men mij dat op lader en batterij maar 6 maanden zit.
Dat hebben ze me bij verkoop niet gezegd, klopt dit?
Verder dat ik maar uitgebreide garantie had moeten nemen, maar van die 6 maanden op sommige onderdelen hebben ze niet eens gesproken.
Naast het feit dat het toch wel heel triestig is dat het tegenwoordig "normaal" is dat dingen nog maar 6 maanden werken.

Mijn vraag is dus: klopt het dat er op batterij en lader maar 6 maand garantie zit? zo niet, wat kan ik dan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 22 aug 2015 19:30

er is 2 jaar garantie op alles, alleen binnen de eerst 6 maand na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper, na die 6 maand dien jij als koper aan te tonen dat het gebrek al bestond bij aankoop.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... diwwJf4juM

batterij en lader zijn noodzakelijk voor de werking en gebruik van de laptop (opladen en mobiliteit van de laptop), laat u niks wijsmaken.

sloeberken

#3 , 22 aug 2015 21:15

u hebt wettelijk 2 jaar garantie op uw toestel, maar er zijn inderdaad uitsluitingen, vaak op slijtonderhevige onderdelen, denk maar aan ruitenwissers, filters en autobanden waar je meestal ook geen garantie op krijgt, gewoon omdat deze na enige tijd versleten kunnen zijn.

Zo is dat ook het geval voor batterijen. Het is geweten dat laptopbatterijen, van de meeste merken zelfs, hun beste levensduur al hebben gehad binnen de 2 jaar. Gezien de bewijslast op de garantie periode 6 maanden is, geven velen zelfs maar 6 maanden garantie op de batterijen.

Het is nu éénmaal best mogelijk dat een batterij die enorm veel (onnodig) wordt opgeladen veel sneller het einde van zijn levensduur bereikt. Daarom dat de bewijslast van de garantieperiode van 6 maanden naar de klant verhuist, omdat dit voor de fabrikant na die periode niet meer te achterhalen is of er een defect is geweest bij aankoop, of er gewoon teveel mee werd geladen.

U zal niet anders kunnen dan een nieuwe batterij installeren.
Start u laptop niet meer op als de stroom adapter insteekt, dan is de adapter stuk of u inwendige aansluiting.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Vandebos

#4 , 22 aug 2015 21:37

Haal batterij uit laptop en en start laptop enkel op voeding op. Werkt? Batterij defect. Werkt niet? Lader defect.

Super0072
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2015 08:12

En dan zijn er betrouwbare sites waar je van zowel lader als batterij een "wit product" kan kopen, zodat je minder geld kwijt bent aan originele stukken.

skabalie

#6 , 27 aug 2015 14:35

Een batterij, geeft 6 maanden garantie en staat ook duidelijk bij het garanty formulier die misschien bijna niemand leest, ik ook niet. Bij bepaalde type's, kan men wel achterhalen, wat de laad en ontlaad cyclussen zijn.
Op de lader zit volgens mij wel 2 jaar garantie op, en daar zou ik toch bij de verkoper proberen aandringen.
Neem eventueel ook contact op met de fabrikant, ook al is het buiten België, of zelfs Europa, deze zal meestal wel helpen of verwijzen naar de juiste plaats.
Als U zeker bent, dat daar 2 jaar garantie op zit, kan je altijd de verkoper per brief en aangetekend in gebreke stellen, als die geen medewerking verleend, mocht er toch ooit een rechtszaak van komen, dat is de eerste vereiste.
Ik heb winkels nog kunnen van gedacht te doen veranderen, door te dreigen, hen aan te geven aan de FOD economische inspectie. Ik had dan ook wel de fabrikant geschreven, of het wel verstandig is, deze winkel als verdeler aan te houden, daar hij de verkochte goederen van die fabrikant en de kopers ervan laat stikken.
Binnen de 5 uur stond de winkelverkoper aan de deur. Hopelijk heb je niet te maken met die van ik ben toch niet gek, want dan is dit een zéér lastige zaak.
Een correcte zaak voor o.a. batterijen is te vinden als je Engels gebruikt van vervang direct.

Terug naar “Gebrekkige Producten”