Hoe bedrag studiebeurs opvragen als vader om de bijzondere studiekosten juist te kunnen betalen?

Evcul
Topic Starter

Hoe bedrag studiebeurs opvragen als vader om de bijzondere studiekosten juist te kunnen betalen?

#1 , 20 aug 2015 18:26

Ik heb 3 kinderen die studeren aan de universiteit. Mijn ex ontvangt hiervoor een studiebeurs maar zij wil me het bedrag niet doorgeven. Vorig jaar had ik deze gegevens opgevraagd aan het fonds voor studietoelagen en zonder problemen ontvangen.

Dit jaar heb ik op precies dezelfde wijze de vraag gesteld aan het fonds voor studietoelagen maar nu ontving ik een antwoord dat zij wegens de meerderjarigheid van mijn kinderen én de wet op de privacy deze informatie niet kunnen geven.

Wat kan ik nu nog doen? Mijn ex wil niet zeggen hoeveel studiebeurs ze heeft ontvangen en de fonds voor studietoelagen ook niet. Hoe kan ik dan de helft van de studietoelagen verrekenen in de bijzondere studiekosten? Het is toch niet normaal dat zij zomaar rekeningen kan doorsturen zonder de studiebeurs in rekening te brengen.

Of zijn we hier weer het kind van de rekening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 22 aug 2015 08:40

Naar de ex een AS en/of mail sturen met de mededeling dat je wel de kosten van scholen zal betalen maar met aftrek van de maximale studietoelage dat iemand kan ontvangen voor die leeftijd en richtingen. Dat het aan haar is om jouw het juiste bedrag door te mailen van ontvangst, zodat je het correcte bedrag kan betalen. Ook in vermelden indien ze nog tegoed heeft, omdat je teveel afgetrokken hebt, je dit direct betaald nadat je een antwoord krijgt van haar.
Wij hebben dit ook zo gedaan, de ex van mijn vriend stuurde ons schoolkosten door van 2 kinderen (die zelfs nog in de kleuterklas zaten) om daarvan de helft terug te krijgen. We hebben gemaild en gevraagd om een bewijs van studietoelage en dat we niet eer de de kosten gingen betalen nadat ze het bewijs stuurde. We kregen geen antwoord, dus wisten we al zeker dat ze de studietoelage ontvangen had.
Toen we heb bewijs ontvingen van de dienst studietoelage, hebben we dit haar gemaild en haar duidelijk vermeld dat we zo'n zaken toch te weten krijgen van de dienst.

Evcul
Topic Starter

#3 , 22 aug 2015 10:30

Bedankt voor je antwoord. Ik zal dit zo doen, maar ik vrees dat mijn ex zal reageren met een deurwaarder. Het probleem is wel dat ik dit jaar geen bewijs zal ontvangen van de dienst toelagen. Vorig jaar heb ik wel een bewijs ontvangen maar dit jaar kreeg ik van de dienst een brief dat ze mij deze informatie niet mogen geven omdat mijn kinderen meerderjarig zijn. Vorig jaar waren ze dit ook al, maar toen heb ik wel een bewijs ontvangen. Ik begrijp de policy van de dienst studietoelagen niet.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2015 10:39

Zeker, gezien kinderen meerderjarig zijn deze ook een AS sturen waarin u ook het bewijs van studietoelage vraagt.

eylis

#5 , 22 aug 2015 10:53

precies, in feite kan je het best zo officieel mogelijk doen. En dat is via de meerderjarige. Dan is er schriftelijk bewijs dat je de vraag gesteld hebt. en dat is weer van belang als de tegenpartij het tegen je zou willen gebruiken. dus: je stuurt een AS naar het meerderjarige kind waarin u een kopij van de toekenningsbrief (en het bedrag) van de studietoelage vraagt. Dat u aan graag de helft van de studiekosten vergoed als u - zoas het vonnis bbeschrijft - eerst in kennis wordt gesteld van de toegekende studietoelage, vermits ja anders je bijdrage niet kan berekenen. Vraag per kerende een antwoord zodat je zo snel mogelijk de afrekning kan maken.

j.demoor

#6 , 22 aug 2015 11:25

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik heb 3 kinderen die studeren aan de universiteit’

Hun opleiding is dus niet voltooid zodat de onderhoudsplicht van beide ouders doorloopt.

Studenten in het hoger onderwijs ontvangen hun studietoelage rechtstreeks op hun eigen bankrekening.
Vraag schriftelijk aan uw drie studenten kopie van die overschrijving en deel hen daarin mee dat u hun onderhoudsuitkering opschort tot hieraan voldaan is. Stuur kopie aan hun moeder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#7 , 24 aug 2015 12:20

Ik zou ze niet opschorten, maar inderdaad verminderen. Meld in hetzelfde schrijven dat u de rest van het bedrag opzij zet tot het correcte bewijs geleverd werd dat ze er recht op hebben. En stort dan het bedrag dat u nog moet zodra u het bewijs heeft.

Evcul
Topic Starter

#8 , 25 aug 2015 22:41

Bedankt voor jullie reacties.

Ondertussen ontving ik van de dienst studietoelagen het antwoord dat de privacycommissie hen de beperking opgelegd heeft dat zij enkel informatie kunnen verschaffen over studietoelagen mits toestemming daartoe van de meerderjarige student. Voor meer informatie verwijzen zij door naar http://openbaarheid.vlaanderen.be.

Er zal dus jullie advies volgen en hoop op het gezond verstand van mijn kinderen.

Terug naar “Echtscheiding”