Contract met aannemer stopzetten in beginfase

mjers

Re: Contract met aannemer stopzetten in beginfase

#16 , 20 aug 2015 11:06

En nog maar eens het bewijs van een TS die gefrustreerd is omdat jij hier niet zijn gelijk krijgt. Maar TS, stel u eens in de plaats van de aannemer. Zou jij het graag hebben dat één van uw klanten u, zomaar een deel van uw inkomen afkapt?
Dan moet je wel uw werk doen. 4 maanden overtijd is geen redelijke termijn meer...

@ TS, doe wat nodig is om van die aannemer af te raken, die is simpelweg niet correct.
toen ik mijn huis bouwde waren al mijn aannemers min of meer op tijd. Toen ze toch vertraging hadden werd ik hiervan op voorhand verwittigd en kreeg ik ook telkens de reden mee en een nieuwe uitvoeringsdatum (die trouwens nooit verder dan een week uitgesteld werd)

Het kan idd gebeuren dat de aannemer vertraging oploopt... Maar 4 maanden is erover, en ook het gebrek aan communicatie kan niet door de beugel...
Als ik bij mijn woning een dergelijke aannemer had, zat ik met een dik probleem en leefde ik nu op straat (bij wijze van spreken)
Dus dit gedrag is echt wel niet normaal.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#17 , 20 aug 2015 11:10

Even off-topic toch volgende bedenkingen:
"Je mag tegenwoordig al tevreden zijn als je een offerte krijgt" = Je zal maar als aannemer de zoveelste offerte aan een particulier moeten maken zonder op deze offerte enige feedback te krijgen. Waarschijnlijk moet je dit dan ook nog buiten de gewone werkuren doen en op het moment dat meneer en mevrouw tegelijk aanwezig kunnen zijn. Een betalende offerte (je steekt er toch je tijd in!) is al helemaal uit den boze.
"De opmerking van de betaling klopt tevens als een bus!Een nonchalante aannemer blijkt dan opeens toch niet meer zo nonchalant te zijn, als hij zijn gelden wil ontvangen..." = Als aannemer moet je ook je personeel , sociale lasten, leveranciers ed. op tijd betalen. Een factuur is nog altijd onmiddellijk uitvoerbaar als er op voorhand geen andere voorwaarden zijn overeengekomen.
"Daarnaast heeft het vastleggen van een "einddatum" weinig tot geen zin indien men er geen "boete" tegenoverzet bv. 50 euro/dag genotsderving." = Persoonlijk zou ik er niets mee inzitten als m'n klanten zo'n boeteclausule voorzien. Ik zou er echter dezelfde clausule aan toevoegen (50 euro/dag genotsderving) per dag dat de aanvangsdatum verschoven wordt, ongeacht overmacht (laattijdige aannemers, architecten, vergunningen). Iedereen moet toch op tijd z'n planning kunnen maken, niet?
"Het zou nogal wat zijn als wij, als gewone werknemers, zo te werk zouden gaan als sommige aannemers.
Ik denk dat ik op staande voet ontslagen zou worden! Wij doen op ons werk werkelijk àlles voor onze klanten!" = Niets houdt je tegen om zelf zelfstandige te worden, zeker als je àlles voor je klanten doet...
Waarschijnlijk bent u zelf aannemer?
Uw redenering is de stap naar totale chaos, het zou nogal wat zijn...

Ik als particulier zou van mijn leven nooit of te nimmer betalen voor een offerte. Het hoort nu eenmaal bij de job van de aannemer. Als koper wil je toch weten hoeveel iets kost vooraleer je toestemming geeft.
Ik stel voor dat u uw volgende auto eens koopt zonder naar het prijskaartje te kijken...

mjers

#18 , 20 aug 2015 15:21

De aannemer dient de werken vanzelfsprekend tijdig uit te voeren.

Indien er geen termijn contractueel werd vastgelegd, dan rust er op de aannemer een inspanningsverbintenis om de werken binnen een redelijke termijn uit te voeren.

Optie 1: Werken uitgevoerd zien

Indien U alsnog wilt dat de werken door de aannemer worden uitgevoerd, is een aangetekende ingebrekestelling noodzakelijk waarin staat vermeld dat de werken binnen een bepaalde termijn moet worden uitgevoerd, eventueel aangevuld met de bemerking dat indien hieraan tekort wordt gekomen dit aanzien zal worden als een contractbreuk met voorbehoud voor de schade en extra kosten die dat met zich meebrengt.

Optie 2: Opzeggen

Indien U de overeenkomst wil opzeggen, is dit mogelijk aangezien elke partij op elk ogenblik de overeenkomst kan opzeggen zonder te motiveren. U kan dit best doen door middel van een aangetekende brief zodat de tegenpartij op ondubbelzinnige wijze op de hoogte wordt gesteld.

U zal wellicht de reeds gedane uitgaven (materialen) door de aannemer, zijn reeds gepresteerde arbeidsuren, en alles wat hij als aannemer bij die aanneming had kunnen winnen, moeten vergoeden wanneer U overgaat tot de opzegging van de overeenkomst.

Optie 3: Verbreken

Indien de tekortkoming nl. het verloop van de periode van niet-uitvoering, voldoende ernstig is, kan de overeenkomst lastens de aannemer worden verbroken hetgeen eventueel achteraf door een rechter zal worden beoordeeld.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#19 , 20 aug 2015 16:26

Als dat niet zwart op wit is vastgelegd sta je zeer zwak. Een aannemer kan om verschillende redenen, buiten zijn wil, een achterstand met zijn werk hebben opgelopen: Weerverlet; onderaannemer die niet volgt met zijn werk, faling van een onderaannemer, Leverancier die niet tijdig kan leveren, andere klanten die niet tijdig betalen, zodat hij zelf tijdelijk in geldnood zit, klanten die moeilijk doen.
Een degelijke aannemer kan dat misschien allemaal opvangen, maar een beginnend aannemer is de klos, zeker als hij dan nog dagelijks telefoontje krijgt van klanten die aandringen en niet kunnen wachten.
Selecteer dus beter uw aannemers, en beslis niet enkel op hetgeen ze uw wijsmaken of bij de goedkoopste

Slyke
Topic Starter

#20 , 20 aug 2015 23:15

En nog maar eens het bewijs van een TS die gefrustreerd is omdat jij hier niet zijn gelijk krijgt. Maar TS, stel u eens in de plaats van de aannemer. Zou jij het graag hebben dat één van uw klanten u, zomaar een deel van uw inkomen afkapt?
Dan had hij in de eerste plaats zijn beloftes moeten nakomen, lijkt me zo...
Vind het eigenlijk wel straf dat de slachtofferrol hier opeens volledig wordt omgedraaid.
Kan mij niet inbeelden dat de aannemer in kwestie tot nu toe al enige schade heeft geleden... wij daarentegen...

Trouwens, om het wat concreter te maken:
Het lijkt mij toch helemaal niet moeilijk om als aannemer eens te reageren op een mail of zijn GSM te beantwoorden.
Zijn werk is sowieso in fases, dat is zo bij elektriciteit/domotica, maar momenteel vertikt hij het om zelfs nog maar de beginfase aan te vangen (namelijk het gezamenlijk opstellen van het plan, het inslijpen van de leidingen en het installeren van de werfkast).

Iemand meldde hier eerder dat het soms van weersomstandigheden of materiaalschaarste kan afhangen dat een werk wordt uitgesteld, maar voor deze werken lijkt mij dat toch allemaal vrij basic...

P.S.: De aannemer in kwestie is geen debutant en qua technische kennis wel degelijk goed onderlegd, had ik de indruk.
Was ook vrij duur, maar daarom dus niet beter, zo blijkt...

mjers

#21 , 21 aug 2015 07:44

Dan had hij in de eerste plaats zijn beloftes moeten nakomen, lijkt me zo...
Vind het eigenlijk wel straf dat de slachtofferrol hier opeens volledig wordt omgedraaid.
Kan mij niet inbeelden dat de aannemer in kwestie tot nu toe al enige schade heeft geleden... wij daarentegen...

Trouwens, om het wat concreter te maken:
Het lijkt mij toch helemaal niet moeilijk om als aannemer eens te reageren op een mail of zijn GSM te beantwoorden.
Zijn werk is sowieso in fases, dat is zo bij elektriciteit/domotica, maar momenteel vertikt hij het om zelfs nog maar de beginfase aan te vangen (namelijk het gezamenlijk opstellen van het plan, het inslijpen van de leidingen en het installeren van de werfkast).

Iemand meldde hier eerder dat het soms van weersomstandigheden of materiaalschaarste kan afhangen dat een werk wordt uitgesteld, maar voor deze werken lijkt mij dat toch allemaal vrij basic...

P.S.: De aannemer in kwestie is geen debutant en qua technische kennis wel degelijk goed onderlegd, had ik de indruk.
Was ook vrij duur, maar daarom dus niet beter, zo blijkt...
U zal toch actie moeten ondernemen als u veranderingen wil zien... Zo kan het nog lang aanslepen...
Zie mijn vorige post.

Veel succes!

Slyke
Topic Starter

#22 , 21 aug 2015 22:14

U zal toch actie moeten ondernemen als u veranderingen wil zien... Zo kan het nog lang aanslepen...
Zie mijn vorige post.

Veel succes!
Inderdaad...
Bedankt voor uw steun en raad, wat ik bijzonder apprecieer...! :D

Terug naar “Aanneming”