interesten tot uitbetaling schade

pierewiet
Topic Starter

interesten tot uitbetaling schade

#1 , 16 jul 2008 13:05

Ik kreeg in november 2007 een ongeval met totaal verlies. De verzekering betaalt me nu (juli 2008) uit nadat de tegenpartij een betwisting over aansprakelijkheid heeft verloren. Intussen heb ik uiteraard wel een nieuwe wagen moeten voorfinancieren. Heb ik recht op interesten over de maanden november tot juli? Ik las bij één van jullie colega's 5 à 7%?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 jul 2008 11:24

Uit ‘nadat de tegenpartij een betwisting over aansprakelijkheid heeft verloren‘ leid ik af dat er een vonnis is.Onderzoek zorgvuldig dat vonnis inzake vergoedende(=compensatoire) intresten.

‘Bij de toekenning van rente op schadevergoeding in het kader van de aquiliaanse aansprakelijkheid,kan slechts moratoire rente(=art.1153 B.W.=Burgerlijk Wetboek) worden toegekend vanaf de beslissing die vergoeding toewijst.De beslissing moet dan ook specificeren of moratoire dan wel vergoedende rente wordt toegekend‘(Cass. 26 april 1990,R.W. 1990-91,1098,noot,Verkeersrecht 1990,278).

‘De vergoedende intresten maken een vergoeding uit voor de bijkomende schade,welke bestemd is om de schade te compenseren die het gevolg is van de muntontwaarding en van de vertraging in de vergoeding.Aangezien deze intresten betrekking hebben op de hoegrootheid van de schade moet de intrestvoet door de rechter worden bepaald‘(Cass. 6 januari 1993,Verkeersrecht 1993,166).

Voor de periode (november 2007-vonnisdatum) dient het vonnis vergoedende intrest toegekend te hebben.Daarna kan het moratoire(=nalatigheids)intrest toegekend hebben.Door zelf de schuldenaar in gebreke te stellen het verschuldigde te betalen was eveneens vanaf dan nalatigheidsintrest verschuldigd,krachtens art.1146 B.W..

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

pierewiet
Topic Starter

#3 , 21 jul 2008 17:30

Bedankt voor uw reactie, dhr. Demoor.

Ik heb me blijkbaar (juridisch) verkeerd uitgedrukt. Er is geen rechtszaak geweest. De tegenpartij heeft het ongeval betwist, en na het vrijgeven van de procureur en het bestuderen van de getuigenverklaringen bleek er geen sprake te zijn van mijn schuld. De tegenpartij reed trouwens gewoon achter op mijn voertuig in. Dergelijke betwistingen "lijken" mij trouwens een procedure te zijn voor verzekeringsmaatschappijen om maandenlang de uitbetaling van de schade te kunnen uitstellen. Ondertussen heb ik wel een nieuwe wagen moeten aanschaffen en voorschieen, BIV moeten betalen, kosten van een nieuw kenteken,... Kan ik deze kosten verhalen?

Reclame

j.demoor

#4 , 23 jul 2008 13:06

In dat geval kan u de afrekening van de verzekeraar in rechte betwisten zolang u ze niet aanvaard hebt.Wend u tot uw rechtsbijstandsverzekeraar indien u deze hebt.

pierewiet
Topic Starter

#5 , 27 sep 2008 22:53

wat betekent "in rechte" betwisten voor een leek?

Terug naar “Verkeersongevallen”